انتشار این مقاله


غربالگری سرطان روده در گروه های جوان ممکن است به جای منفعت ، بیشتر آسیب برساند

طبق دستورالعمل‌های جدید ، غربالگری سرطان روده فقط برای افراد در معرض خطر( بر اساس سن ، سابقه خانوادگی یا سایر عوامل) توصیه می‌شود.

طبق دستورالعمل‌های جدید ، غربالگری سرطان روده فقط برای افراد در معرض خطر( بر اساس  سن ، سابقه خانوادگی یا سایر عوامل) توصیه می‌شود.

آزمایشات این سرطان که در بیشتر کشورهای غربی معرفی شده است ، معمولاً از حدود ۵۰ سالگی شروع می‌شود. پزشکان می‌توانند با استفاده از دوربین در انتهای یک لوله نازک و انعطاف پذیر ، روده را مشاهده کنند و یا افراد می‌توانند یک نمونه مدفوع کوچک را ارسال کنند تا برای پبدا کردن ردی از خون بررسی شود.


مقاله مرتبط: داروهای جدید برای سرطان روده‌ بزرگ ممکن است منشا پروتئینی داشته باشند


اما بررسی شواهد نشان می‌دهد که ، در بیشتر موارد ، مزایای این غربالگری اندک و نامشخص است و در مقابل مضرات احتمالی ناشی از اضطراب ، مثبت کاذب و سوراخ شدن روده ارزشی ندارد. لیز هلسینگن از بیمارستان دانشگاه اسلو در نروژ و همکارانش گفتند غربالگری فقط در افرادی که خطر ابتلا به سرطان روده آن‌ها در ۱۵ سال آینده ۳ درصد یا بیشتر است ارزش دارد.


مقاله مرتبط: مصرف روغن ماهی احتمال مرگ را در افراد مبتلا به سرطان روده کاهش می‌دهد


این تیم مجدوده سنی مشخصی  را ارائه نمی‌دهد. در عوض ، می‌گوید پزشکان باید ریسک افراد را با استفاده از نرم افزاری که از سن آن‌ها را به کار می‌برد محاسبه کنند و عوامل دیگری مانند جنسیت ، سابقه خانوادگی و اعتیاد به سیگار و الکل را نیز در نظر بگیرند – اما سن مهمترین عنصر است.

آستانه ۳ درصد نشان دهنده خطر تجمعی است که بالاتر از آن در تعادل منافع و مضرات به نفع غربالگری است. همچنین درباره سایر برنامه‌های غربالگری سرطان پس از معرفی ، نگرانی‌هایی مطرح شده است ، مانند آزمایش خون PSA برای تومورهای پروستات و ماموگرافی سرطان پستان. ترس از این است که ممکن است  با یافتن تومورهای ریز که رشد نمی‌کند ، این برنامه‌ها به جای منفعت آسیب‌های بیشتری به همراه داشته باشند.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید