انتشار این مقاله


چگونه آلودگی هوا موجب ریزش مو می‌شود؟

پژوهش جدیدی در کره جنوبی نشان داد که قرار دادن سلول‌ها در معرض ذرات آلوده، میزان پروتئین‌های مو را کاهش داده و موجب ریزش مو می‌شوند.

ریزش مو در آقایان بالای ۳۵ سال بسیار شایع است. حدود ۸۵% آقایان مقدار قابل توجهی از موهای خود را تا ۵۰ سالگی از دست می‌دهند. البته خانوم‌ها نیز ریزش مو را تجربه می‌کنند.

علت اصلی ریزش مو هنوز مشخص نیست. با وجود اینکه محققان ژنتیک را عامل اصلی آن می‌دانند، هنوز فاکتورهای محیطی زیادی برای ریزش مو وجود دارند که ناشناخته‌اند.

پژوهشی به تازگی به آلودگی هوا به عنوان عاملی موثر بر تحریک ریزش مو نگاه می‌کند. در واقع این پژوهش مکانیسم ریزش مو حاصل از آلودگی هوا را توضیح می‌دهد.

هیوک چول کوون (Hyuk Chul Kwon)، محققی در مرکز تحقیقات Future Research در کره جنوبی و نویسنده‌ی اول این مقاله است. او و تیمش پژوهششان را در ۲۸امین کنگره‌ی آکادمی پوست و ونرولوژی اروپا (۲۸th European Academy of Dermatology and Venerology- EADV) ارائه دادند. این کنگره امسال در تاریخ ۹ الی ۱۳ اکتبر در مادرید، اسپانیا برگزار شد.

اروپا (۲۸th European Academy of Dermatology and Venerology- EADV) ارائه دادند. این کنگره امسال در تاریخ ۹ الی ۱۳ اکتبر در مادرید، اسپانیا برگزار شد.

آلوگی هوا، رشد پروتئین مو را کاهش می‌دهد.

این مقاله که «تاثیر ذرات بر پاپیلاهای پوستی انسان» نام دارد، به مطالعه‌ی تاثیر ذرات بر سلول‌های پایه‌ای فولیکول مو می‌پردازد. به این سلول‌ها، سلول‌های فولیکولی پاپیلای پوستی انسان (HFDPCs) گفته می‌شود.

ذرات آلوده‌کننده‌ی هوا، مخلوطی از ذرات جامد و قطرات ریز مایع هستند که به علل مختلفی تولید می‌شوند و مردم آن‌ها را تنفس می‌کنند. بعضی از این ذرات به سلامتی آسیب می‌رسانند.

در این پژوهش جدید، کوون و همکارانش، HFDPCها را در معرض ذرات غبار و دیزل PM-10 قرار داده‌شدند. بر اساس آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA)، ذرات PM-10، قابل تنفس هستند و قطری در حدود ده میکرومتر و حتی کمتر دارند. پس از ۲۴ ساعت، تیم پژوهش از آنالیز وسترن بلاتینگ (Western blotting analysis) برای سنجش مقدار پروتئین مو پس از قرار گرفتن در معرض ذرات آلوده استفاده کردند.

این آنالیز نشان داد که قرار دادن سلول‌ها در معرض ذرات PM-10 و دیزل، میزان پروتئین‌های مو را که نقش کلیدی در رشد مو دارند، کاهش می‌دهد. این پروتئین‌ها، بتا-کاتنین نام دارند.

به علاوه، ذرات مشابه‌سازی شده از ذرات غبار و دیزل PM-10، میزان پروتئین‌های تعیین‌کننده‌ی رشد مو و حفاظت از مو را کاهش می‌دهند. این پروتئین‌ها، cycli D1، cyclin E و cyclin CDK2 نام دارند. محققان هرچه سلول‌ها را در معرض میزان بیشتری آلودگی قرار دادند، کاهش پروتئین بیشتری را مشاهده کردند.

کوون می‌گوید: «درحالی که ارتباط میان آلودگی هوا و بیماری‌های جدیی مثل سرطان، بیماری‌های مزمن ریوی و بیماری‌های قلبی-عروقی به خوبی روشن شده‌است، تقریبا هیچ پژوهشی روی تاثیر ذرات آلودگی بر پوست و موی انسان انجام نشده‌است. پژوهش ما بیان می‌کند که چگونه آلودگی هوا موجب ریزش مو می‌شود.»

براساس آمار سازمان سلامت جهانی (WHO)، در سراسر دنیا حدود ۴.۲ میلیون انسان به علت آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند؛ و حدود ۹۰% جمعیت جهان در معرض هوای آلوده قرار دارند. سکته قلبی، آسم تشدیدشده، ضربان قلب نامعمول و فعالیت ضعیف‌تر ریه‌ها، فقط بخش کوچکی از تاثیرات آلودگی هوا بر انسان‌هاست.

نیلوفر طبسی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید