انتشار این مقاله


روش تشخیصی جدید تومورهای مهاجم را شناسایی می‌کند

محققان انستیتو Karolinska سوئر یک روش جدید و ارزان ایجاد کرده‌اند که می‌تواند تومورهای بسیار هتروژن را که تمایل به تهاجم زیادی داشته و نیاز به درمان تهاجمی‌تری دارند، شناسایی کند. این تکنیک در نشریه علمی Nature Communications منتشر شده‌است. یک ویژگی مشترک سلولهای سرطانی، تغییر تعداد نسخه‌های کروموزوم یا ژن در ژنوم است—پدیده‌ای که […]

محققان انستیتو Karolinska سوئر یک روش جدید و ارزان ایجاد کرده‌اند که می‌تواند تومورهای بسیار هتروژن را که تمایل به تهاجم زیادی داشته و نیاز به درمان تهاجمی‌تری دارند، شناسایی کند. این تکنیک در نشریه علمی Nature Communications منتشر شده‌است.

یک ویژگی مشترک سلولهای سرطانی، تغییر تعداد نسخه‌های کروموزوم یا ژن در ژنوم است—پدیده‌ای که تحت عنوان تغییرات تعداد کپی یا CNAها نامیده می‌شود. در یک تومور، سلولهای متعلق به نقاط آناتومیک متفاوت می‌توانند CNAهای متفاوتی حمل کنند. تومورهایی با CNAهای زیاد معمولا بسیار تهاجمی بوده و حتی پس از درمانهای شدید، اغلب تمایل به بازسازی دارند.

بیشتر بخوانید: https://virtualdr.ir/93247-%d8%a7%d9%be%d8%aa%d9%88%da%98%d9%86%d8%aa%db%8c%da%a9-%d8%af%d8%b1-%d8%a7%db%8c%d9%85%d9%88%d9%86%d9%88%d8%aa%d8%b1%d8%a7%d9%be%db%8c/

اکنون آزمایشگاه Bienko-Crosetto در انستیتو Karolinska و Science for Life Laboratory (SciLifeLab) در سوئد یک روش ژنومی جدید تحت عنوان CUTseq ابداع کرده‌اند که می‌تواند با هزینه‌ای بسیار کمتر از تکنولوژی‌های موجود، تعداد و انواع CNAها را در نقاط متقاوتی از یک تومور بسنجد.

نیکولا کروستو، محقق ارشد دپارتمان بیوشیمی پزشکی و بیوفیزیک در انستیتو Karolinska می‌گوید: “انتظار دارم CUTseq، کاربردهای بسیار مفیدی در تشخیص سرطان خواهد یافت. توالی یابی چند منطقه‌ای تومور به طرز فزاینده‌ای در روند تشخیص مورد استفاده قرار می‌گیرد. من باور دارم روش ما می‌تواند یک نقض رهبری کننده در شناسایی بیماران مبتلا به تومورهای بسیار هتروژن که نیاز به درمانهایی تهاجمی‌تر دارند، ایفا کند.”

این روش با DNA استخراج شده از بیوپسی‌های متعدد و حتی قطعات بسیار کوچکی از برشهای بافتی، نوعی نمونه که پاتولوژیستها معمولا از آن بمنظور تشخیص سرطان در زیر میکروسکوپ استفاده می‌کنند، کار می‌کند.

در این روش تنها با یک بار روش توالی یابی، با نشانه گذاری DNA استخراج شده از مناطق متعدد یک تومور توسط بارکدهای مولکوی، یک تصویر جامع از هتروژنیسیته‌ی CNAهای یک تومور بدست می‌آید.

مطابق ادعای محققان، کاربردهای CUTseq تنها به تشخیص سرطان محدود نیستند.

کاگدا بینکو، دیگر مولف ارشد مطالعه اذعان دارد: “برای مثال، CUTseq می‌تواند بعنوان پلتفرمی برای تشخیص یک رده‌ی سلولی و پایش پایداری ژنومی در در مخازن سلولی بزرگ و بانکهای زیستی، مورد استفاده قرار گیرد. همچنین این روش می‌تواند در اکولوژی، بعنوان یک جایگزین برای دیگر روشهای توالی یابی ژنومی مانند RAD-seq، بمنظور ارزیابی تنواع زیستی بطریقه‌ای به صرفه از نظر مالی، ایفای نقش کند.”

رضا مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید