انتشار این مقاله


آیا میزان قرار گرفتن در معرض آفتاب باعث تغییر در میکروبیوم روده میشود؟

دانشمندان نشان می دهند که قرار گرفتن در معرض نور ماوراء بنفش (UV) منجر به تغییر در میکروبیوم روده می شود؛ اما فقط در داوطلبانی که کمبود ویتامین D دارند.

دانشمندان نشان می دهند که قرار گرفتن در معرض نور ماوراء بنفش (UV) منجر به تغییر در میکروبیوم روده می شود؛ اما فقط در داوطلبانی که کمبود ویتامین D دارند.

شواهد زیادی وجود دارد که ویتامین D ، ویتامین خورشیدی را به مسائل بهداشتی مرتبط می کند.

زندگی در عرض جغرافیایی بالاتر به معنای کمتر قرار گرفتن در معرض نور اشعه ماوراء بنفش و احتمال کمبود ویتامین D  خطر ابتلا به بیماری هایی از قبیل مولتیپل اسکلروزیس (MS) و بیماری التهابی روده (IBD)  را بیشتر میکند.

تحقیقات در مورد میکروبیوم روده نشان می دهد که این رهگذران میکروبی ما ممکن است در این مساله نقش بسزایی داشته باشند.

اما چه چیزی ویتامین D را به میکروبیوم روده ما مرتبط می کند؟

تیمی از محققان  دانشگاه بریتانیایی کلمبیا در ونکوور کانادا ، با مطالعه نحوه پاسخ میکروبیوم روده به نور UV به این سوال پاسخ دادند.

هنگامی که داوطلبانی که از نظر ویتامین D کمبود داشتند ، سه جلسه در معرض UVB قرار گرفتند میکروبیوم روده آنها تغییر کرد و همان ویژگی های شرکت کنندگانی که کمبود ویتامین D نداشتند ، به وجود آمد.

این تیم یافته های خود را Frontiers in Microbiology  منتشر کردند.

نور UVB باعث افزایش کیفیت میکروبیوم می شود.

این مطالعه شامل ۹ داوطلب زن بود که در ۳ ماه منتهی به آزمایش مکمل ویتامین D مصرف کردند و ۱۲ نفر دیگر که این کار را انجام ندادند.

همه شرکت کنندگان دارای پوست تقریبا یکسان، به ویژه پوست های فیتزپاتریک نوع ۱ تا ۳ بودند.

داوطلبانی که این مکمل ها را مصرف کرده بودند ، سطح ویتامین D خونی شان سطح مناسب طبقه بندی می شود ، در حالی که همه بجز یک نفر از کسانی که مکمل ها را مصرف نکرده بودند ، کمبود ویتامین D داشتند.

سپس همه شرکت کنندگان سه جلسه مواجهه کامل بدن با نور UVB داشتند. تیم تحقیقاتی افزایش میزان ویتامین D را در همه داوطلبان بعنوان نتیجه گزارش دادند.

آنها سپس ترکیب میکروبیوم روده هر شرکت کننده را قبل و بعد از درمان مقایسه کردند.

نويسندگان در شروع آزمايش تغييرات قابل توجهی در تركیب ميكروبي موجود در روده گروهی مشاهده كردند از نظر سطح ویتامین D  دارای کفایت نبودند.

پروفسور بروس والنس، نویسنده ارشد مطالعه اظهار داشت: “قبل از قرار گرفتن در معرض UVB ، این زنان از میکروبیوم روده کمتر متنوع و متعادل نسبت به افرادی که به طور منظم مکمل ویتامین D مصرف می کردند بودند. قرار گرفتن در معرض UVB باعث افزایش کیفیت و یکنواختی میکروبیوم آنها به میزانی غیرقابل تشخیص از گروه مصرف کننده مکمل  که میکروبیومشان به طور قابل توجهی تغییر نکرده بود شد”.

به طور خاص ، داوطلبان با کمبود ویتامین D با افزایش Firmicutes و Proteobacteria و کاهش Bacteroidetes  در روده خود    محیطی روده ای مطابق با میکروبیوم شرکت کنندگانی که مکمل های ویتامین D مصرف کرده اند ، تجربه کردند.

ویتامین D راننده اصلی تغییردر میکروبیوم است

ما در مورد این مطالعه با نویسنده اول مطالعه،  السه بوسمن صحبت کردیم.

وی توضیح داد: “ما دریافتیم که تولید ویتامین D اصلی ترین عامل تغییر در میکروبیوم است.” “به خوبی شناخته شده است که نور UVB ویتامین D را تولید می کند ، و اکنون ما متوجه  شدیم که ویتامین D برای حفظ یک روده سالم مهم است.”

بوسمن ادامه داد: “اگرچه این حقایق به صورت جداگانه شناخته شده بودند ، اما این اولین مطالعه ای است که آنها را به هم پیوند می دهد.” “این نتایج به شکلی تعجب آور بود که اثر قوی آن در مدت زمان ۱ هفته قابل مشاهده بود.”

بوسمن در پاسخ به این سؤال که هر روز برای تقویت سطح ویتامین D چقد باید درمعرض آفتاب قرار بگیریم گفت که باید احتیاط کرد.

وی توضیح داد: “در طول مطالعه ، ما از لامپ های UVB تخصصی استفاده کردیم که باعث سوزش نمی شوند. این یک فوتوبوث درمانی بود که در محیط بالینی مورد استفاده قرار می گرفت.” “از مطالعه من ، سخت است به این نتیجه رسید که برای تولید ویتامین D کافی به چه میزان قرار گرفتن در معرض آفتاب نیازمند است.”

این مقدار به علت  نوع پوست ما و میزان تابش اشعه ماوراء بنفش در محیطی که در آن زندگی می کنیم کم است.

بوسمن توصیه کرد: “متأسفانه ، کسب ویتامین D کافی از رژیم غذایی بسیار دشوار است ، بنابراین مصرف مکمل ویتامین D در طول زمستان عاقلانه است.” “بدن شما درجذب ویتامین D از نور خورشید در تابستان بسیار کارآمد است.”

میزان تغییرات میکروبیومهای ما درنتیجه نوسان سطح ویتامین D بر سلامتی ما تأثیر دارد که در این مرحله مشخص نیست.

اما پروفسور والنس اظهار داشت که این مساله ممکن است برای افراد مبتلا به بیماریهای التهابی مانند MS و IBD اهمیت بیشتری داشته باشد.

مطالعات آینده

نویسندگان درباره مقاله خود پیشنهاد دادند که مطالعات بزرگتر مورد نیاز است و باید طیف کاملی از انواع پوست را شامل شود ، همچنین شرکت کنندگان زن و مرد هردو باشند.

بوسمن به MNT گفت: “این مطالعه از یک گروه بسیار انتخابی از شرکت کنندگان به عنوان مثال ، پوست سالم ، زن و کم رنگ استفاده کرد.” وی ادامه داد: “تکرار مطالعه با شرکت کنندگانی که تنوع بسیار بیشتری در سنین مختلف دارند و گروه های بزرگتر از مطالعه برای تأیید نتایج لازمند. همچنین بسیار خوب خواهد بود اگر آزمایش کنیم که آیا فوتوتراپی برای افراد مبتلا به التهاب روده مفید است و سلامت روده آنها را ارتقاء میدهد؟”

“نتایج این مطالعه پیامدهایی را برای افرادی که تحت فتوتراپی UVB قرار دارند نشان می دهد و محور جدیدی از از ارتباط پوست- روده را شناسایی می کند که ممکن است به  شناخت نقش محافظتی در معرض نور UVB بودن را  در بیماریهای التهابی مانند MS و IBDکمک کند. “

پروفسور والنس
فائزه رحیمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید