انتشار این مقاله


چگونه محیط کاری شاد داشته باشیم؟ با پیروی از این سه روش

آرزوی داشتن شغلی جذاب دست‌نیافتنی نیست! مراحل زیر می‌تواند به افراد کمک کند تا شغل فعلی خود را با رغبت بیش‌تری انجام دهند و فشارکم‌تری را متحمل شوند.

آیا آرزو داشتید که شغلی بهتر داشته باشید؟ هنگامی که جوانان در حال انتخاب گزینه‌های شغلی خود در آینده هستند، اغلب به آن‌ها توصیه می‌شود تا علایق خود را دنبال کنند، به دنبال کارهایی باشند که معنای خاصی را به فرد بیفزاید و محیط کاری شاد داشته باشند. با این حال، در یک بازار کار چالش برانگیز، بسیاری از افراد به سبب نیاز خود به دنبال مشلغلی می‌روند که کمتر از تصور ایده آل آن‌هاست و در نظر دارند که برای مدت کوتاهی مشغول این کار باشند.

این بدان معنی است که بسیاری در مشاغلی در حال خدمت هستند که تنها آن شغل را دوست دارند و گاهی حتی از شغل خود متنفرند. در حالی که تصور ایده آل این است که فرد علاقه قلبی زیادی به شغل خود داشته باشد. در چنین شرایطی، سوال چگونه محیط کاری شاد داشته باشیم مسئله‌ای چالش برانگیز است.

چگونه محیط کاری شاد داشته باشیم؟ آیا این کار ممکن است؟

مشاغل سرگرم کننده تنها مختص افراد خوش شانس نیستند؛ با کمی دست کاری و نوآوری، اغلب شغل‌های معمولی می‌توانند به مشاغل سرگرم کننده همراه با محیط کاری شاد تبدیل می‌شوند. برای بسیاری از افراد، این خبر بسیار خوبی است. چرا که بسیاری از افراد شرایط شغلی خود را دشوار می‌بینند و ممکن است نتوانند خطر ترک شغل امن خود و جست و جو برای محیط کاری شاد را قبول کنند.

جالب اینجاست که تعریف شادی در محیط کار برای هر فرد مخصوص خود اوست.پس از لحاظ تئوری، هر کسی می‌تواند برای داشتن محیط کاری شاد اقداماتی را انجام دهد و محیط کاری فعلی خود را لذت بخش‌تر کند. بنابراین افراد مختلف در یک سازمان می‌توانند مسئولیت‌های مختلفی قبول کرده و بدین طریق مکمل یکدیگر باشند.

آرزوی لذت بردن از شغل و شادی در محیط کار، بیمعنی نیست. علی‌رغم اینکه مشاغل جذاب می‌توانند استرس زیادی داشته باشد، افراد معمولاً به‌ دنبال اینگونه مشاغل هستند. مشاغلی که متناسب با نیازشان نقاط قوت و منحصر به فرد آن‌ها را بکار گیرد و دربرگیرنده چالش و هدف باشد. کاری که در آن کم‌تر متوجه گذر زمان شوند، کمتر استرس صبح روز بعد از تعطیلی را داشته‌ باشند و استرس کمتری را متحمل شوند.

از آن جایی که استرس شغلی یکی از متداول‌ترین عوامل استرس‌ زا است، کاملاً واضح است که بسیاری از افراد با این مشکل روبرو هستند و دوست دارند از شر آن خلاص شوند.

در نظر داشتن اقدامات زیر می‌تواند به افراد کمک کند تا رغبت بیشتری به شغل فعلی خود داشته باشند و فشار کم‌تری را متحمل شوند.

۱- جریان را پیدا کنید

به زمان‌هایی از زندگی خود فکر کنید که حس رهایی را دارید و بر اساس جریان خود جلو می‌روید. گذر زمان را متوجه نمی‌شوید، ایده‌های خلاقانه دارید و اوضاع برای شما بسیار روبه‌راه است. آیا زمانی است که فعالیت‌های خاصی مانند سازمان‌دهی افراد، عیب یابی مشکلات یا دکوراسیون یک مکان را انجام می‌دهید؟

یا در زندگی روزمره، آیا احساس می‌کنید در زمان‌های خاصی از روز، از لحاظ عاطفی و روانی تغذیه می‌شوید، مثلا زمانی که در حال گفتگو با افراد هستید، یا زمانی که درحال جوک تعریف‌ کردن هستید، یا زمانی که وقت خود را به تنها سپری می‌کنید؟

بررسی کنید و ببینید امکان انجام این کارها در شغل فعلی شما وجود دارد یا خیر.

مثلا اگر برنامه ریزی کردن را دوست دارید می‌توانید برنامه ریزی مهمانی‌های دفتر را برعهده بگیرید. اگر به حل و فصل مناقشات علاقه دارید، داوطلبانه با مشتریان ناراضی صحبت کنید. در صورت امکان برای داشتن محیط کاری شاد ، در طول روز شوخ‌ طبع باشید. مشاغلی که افراد در آن‌ها احساس رهایی و آزادی می‌کنند عموماً به عنوان مشاغل جذاب و محیط کاری شاد به‌حساب می‌آیند.

توجه به این نکته مهم است که گاهی ایجاد جریان در کار روزانه شما به معنای اضافه کردن مسئولیت‌های جدیدیست که چالش‌و معنای مناسبی را شامل شود، نه لزوماً تعویض فعالیت‌هایی که کم‌تر توجه فرد را جلب کرده‌ با فعالیت‌هایی که به نظر جذاب‌تر و لذت‌بخش‌ترمی‌آیند. ایجاد این نوع از تغییرات می‌تواند ارزش امتحان کردن را داشته باشد، حتی اگر به معنای اندکی بیش‌تر کار کردن باشد. در واقع این روش می‌تواند استرس را کاهش دهد و محیط کاری شاد را برای فرد به وجود آورد.

۲- شادی را گسترش دهید

به این که چگونه شغل فعلی شما به مردم کمک می‌کند و یا می‌تواند کمک کند فکر کنید.

همه ما با هر دو گروه از فروشندگانی که به وضوح از شغل خود متنفر هستند و نمی‌خواهند در آن جا حضور داشته‌ باشند و همچنین دسته دیگری از فروشندگان که با ما صحبت می‎کنند و روز ما را لذت‌بخش‌تر می‌کنند، برخورد داشته‌ایم. این فروشندگان که سبب شادی ما می‌شوند، درواقع درحال ارائه خدمات واقعی هستند و احتمالاً بیش‌تر از گروه اول محیط کاری شاد دارند.

چگونه شغل شما به شما ایت امکان را می‌دهد که در زندگی مردم تاثیرگذار باشید؟

ممکن است بتوانید انرژی مثبت خود را با آن‌ها، به اشتراک بگذارید، ممکن است با به اشتراک گذاشتن تخصص خود، بتوانید به دیگران کمک کنید. حتی ممکن است دیگران از شما الهام بگیرند. مشاغلی که دنیا را به مکانی بهتر تبدیل می کنند، احساس رضایتمندی بیش‌تری برای فرد ایجاد می‌کنند و احتمالاً به عنوان مشاغل جذاب با محیط کاری شاد محسوب می‌شوند.

۳- به کارهای خود معنا ببخشید

از خلاقیت و استعداد ذاتی خود برای ایجاد شادی در محیط کاربهره بگیرید. با این‌کار ممکن است نظر خود را در مورد شغل خود تغییر دهید. بررسی کنید که چگونه شغل شما می‌تواند به صورت مثبت بر جامعه تاثیر گذار باشد، و به این ترتیب معنای بیش‌تری را در کار خود بیابید. تمرکز روی پاداش‌های نامشهود، می‌تواند بیش‌تر کارها را به مشاغل جذاب با محیط کاری شاد تبدیل کرده و استرس شغلی را نیز کاهش دهد.

سرور جعفرگندمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید