انتشار این مقاله


بنا بر تحقیقات انجام گرفته، جنین انسان نیز دارای میکروبیوم‌ روده‌ای می‌باشد

حضور میکروبیوم در جنین انسان!

مطالعات صورت گرفته در انسان و موش، نشان می‌دهد که جنین انسان نیز میکروبیوم‌های مخصوص و باکتری‌های هم‌زیست در روده خود دارد. این باکتری‌ها نقش بسیار مهمی در ایمنی فرد و متابولیسم او ایفا می‌کنند.

محققان همچنین تایید کردند که این میکروبیوم‌ها از طریق مادر به جنین منتقل می‌شوند. این تحقیقات می‌تواند پیشرفتی برای مداخلات پزشکی صورت گرفته در حین بارداری برای جلوگیری از تولد کودک نارس از طریق تحریک این میکروبیوم‌ها باشد. این مداخلات به کودک کمک می‌کند که رشد سریع‌تری داشته باشد و بتواند برای تحمل عفونت‌های احتمالی در دوران نوزادی مجهز شود. نتایج این مطالعات در ژورنال «JCI Insight» منتشر شده‌است.

نویسنده ارشد مقاله، Patrick Seed ، PH.D. و مدیر ارشد تحقیقات علوم پایه و پروفسور تحقیقات اطفال، میکروبیولوژی و ایمونولوژی، معتقد است این تحقیقات، مدارک قابل استنادی از انتقال میکروبیوم‌های پیچیده از مادر به جنین ارائه می‌دهد.

برخلاف سایر مطالعاتی که فقط بر مبنای توالی DNA در نسل بعدی صورت می‌گیرند، در این تحقیقات، همراه ساختن نتایج حاصل از توالی‌یابی با روش‌های میکروسکوپی و کشت باکتری اعتبار بیشتری به نتایج بخشیده است. دستاورد‌های حاصل، به جدال‌هایی که سال‌ها در مورد حضور یا عدم حضور میکروبیوم در جنین وجود داشت، پایان می‌دهد. با تکیه بر این دانش، می‌توان برای دستیابی به روش‌های پیشگیری و درمان بیماری‌های نوزادی امیدوار بود.

تخمین زده می‌شود که میزان میکروبیوم‌های انسانی بیش از یک تریلیون‌ باکتری، تنها در یک فرد باشد. این مقدار، حدود ۱۰ برابر تعداد سلول‌های میکروبی نسبت به سلول‌های انسان است. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که برخی ویژگی‌های خاص میکروبیوم‌ها نقش مهمی در ایجاد چاقی، آلرژی، آسم، دیابت، بیماری‌های خود ایمنی، افسردگی و انواع سرطان‌ها دارد.

تصدیق حضور میکروبیوم‌های فعال در جنین، می‌تواند نشانه‌ای بر این مطلب باشد که قرار گرفتن در معرض میکروب‌ها به صورت کنترل شده، باعث تکامل سیستم ایمنی و متابولیسم سلولی می‌شود. برای درک بهتر مکانیسم انجام گرفته در این فرایند و چگونگی مداخلات پزشکی جهت بهبود سلامت کودکان در دوران نوزادی و پس از آن، به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.


Dr. Seed
معصومه برهانی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید