انتشار این مقاله


اهداف دارویی بالقوه برای درمان گلیوبلاستوما شناسایی شدند

محققان انستیتو کارولینسکا سوئد، ده هدف دارویی مختص تومور برای درمان گلیوبلاستوما شناسایی کرده‌اند. نتایج این مطالعه در نشریه Cell Reports منتشر شده‌است. لین باتلر، استادیار دپارتمان پزشکی مولکولی و جراحی انستیتو کارولینسکا می‌گوید: “ما تغییراتی را مرتبط با بیماری در سلولهایی با نام سلولهای اندوتلیال که عروق خونی تومور را مفروش می‌کنند و مدتها […]

محققان انستیتو کارولینسکا سوئد، ده هدف دارویی مختص تومور برای درمان گلیوبلاستوما شناسایی کرده‌اند. نتایج این مطالعه در نشریه Cell Reports منتشر شده‌است.

لین باتلر، استادیار دپارتمان پزشکی مولکولی و جراحی انستیتو کارولینسکا می‌گوید: “ما تغییراتی را مرتبط با بیماری در سلولهایی با نام سلولهای اندوتلیال که عروق خونی تومور را مفروش می‌کنند و مدتها باور بر این بود که می‌توانند بعنوان اهداف بالینی احتمالی در درمان سرطان مدنظر قرار گیرند، شناسایی کرده‌ایم. پروتئینهایی که به تنهایی در سلولهای اندوتلیال عروقی خونی بیان می‌شوند می‌توانند بعنوان اهدافی برای حمله به منابع خونی تومور یا بمنظور حمل عوامل درمانی بدون تاثیر بر بافت طبیعی مغز، مورد استفاده قرار گیرند.”

بیشتر بخوانید: https://virtualdr.ir/39257-glioblastoma-2/

بیش از ۲۰۰ نوع مختلف سلول در بدن انسان وجود دارد که هر یک وظیفه خود را ایفا می‌کنند. فهم تفاوتهای میان این انواع سلولی، ما را در کسب اطلاعات از چگونگی عملکرد ارگانها و تغییرات سلولها در بیماری، یاری می‌کند. هویت سلول با پروتئینهای خاصی تعیین می‌شود، که می‌توانند با اندازه گیری رونوشتهای درون سلول، مشخص می‌گردند. در این مطالعه، محققان بافت مغز انسان و نمونه‌هایی از تومور مغزی گلیوبلاستوما را مورد بررسی قرار دادند. گلیوبلاستوما، یک بیماری علاج ناپذیر با میزان مرگ و میر بسیار بالا است.

داده‌های موجود در مورد رونوشتهای کل بافت مغز انسان، زمانیکه فردی به ویژگی‌های یک نوع مشخص سلولی علاقه مند است، کارآیی محدودی دارد و این نمونه‌ها شامل انواع بسیار متفاوتی از سلولهای مغزی هستند. اکنون، محققان روش جدیدی برای پردازش این داده‌ها و شناسایی رونوشتهایی که تنها در انواع مشخصی از سلولهای مغزی بیان می‌شوند، ابداع کرده‌اند. کارآیی این روش در شناسایی ویژگی‌های مشخص انواع سلولها و همچنین مقایسه پروفایلهای سلولی میان بافت طبیعی و بافت بیمار، اثبات شده‌است. محققان از این روش بمنظور بررسی حضور ۱۰ رونوشت اختصاصی سلولهای اندوتلیال گلیوبلاستوما، که در ساختمان عروقی بافت مغزی طبیعی یافت نمی‌شوند، بهره جستند.

لین باتلر اذعان داشت: “این مارکرها می‌توانند دیدگاه جدیدی به بیولوژی گلیوبلاستوما فراهم کرده و اهداف درمانی مختص تومورِ بالقوه‌ای را مشخص سازند.”

رضا مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید