انتشار این مقاله


ارتباط میان استفاده از ابزار دیجیتال و تغییر ساختار مغز کودکان

یک مطالعه جدید تفاوتهای ساختاری ایجاد شده در مغز کودکان را در اثر استفاده از رسانه های دیجیتال را نشان می دهد. این مطالعه ، که در JAMA Pediatrics منتشر شده است ، نشان می دهد کودکانی که از ابزار دیجیتال استفاده می‌کنند، از تمامیت ساختاری ماده سفید پایین تری در قسمت هایی از مغز که […]

یک مطالعه جدید تفاوتهای ساختاری ایجاد شده در مغز کودکان را در اثر استفاده از رسانه های دیجیتال را نشان می دهد.

این مطالعه ، که در JAMA Pediatrics منتشر شده است ، نشان می دهد کودکانی که از ابزار دیجیتال استفاده می‌کنند، از تمامیت ساختاری ماده سفید پایین تری در قسمت هایی از مغز که از زبان و سایر مهارت های ادبیاتی پشتیبانی می کنند ، برخوردار هستند.

محققان بیمارستان تحقیقاتی سینسیناتی زمان استفاده از صفحه های ابزار دیجیتال را بررسی کردند.در این بررسی تنها مدت زمان سپری شده در اکانت های ارتباطی بررسی نشد بلکه تمام مدت زمان دسترسی به صفحات هوشمند،محتوای بازدید شده توسط کودک و اینکه با چه کسانی در ارتباط هستند بررسی شد.

جان هاتون پیش برنده اصلی این مطالعه می‌گوید:این تحقیق سوالاتی را ایجاد می‌کند از جمله اینکه آیا حداقل برخی جنبه های استفاده از رسانه‌ها آیا می‌تواند تاثیر مثبت داشته باشد مثلا روی تحریک برخی نواحی مغز در طی تکامل آن نقشی دارد.

از آنجایی که ما هنوز نتوانسته ایم مشخص کنیم که آیا استفاده از ابزار دیجیتال تغییرات ساختاری روی مغز کودک ایجاد می کند یا خیر تاثیراتی بر تکامل دستگاه عصبی آنها در طولانی مدت می‌گذارد.این مطالعات زمینه ساز تحقیقات بعدی برای روشن سازی بیشتر این موضوع و نتیجتاً محدودیت گذاری بر استفاده کودکان از این ابزار خواهد شد.

برخی از محدودیت های تعیین شده عبارتند از:

•برای کودکان کمتر از ۱۸ ماه ، از استفاده از صفحه نمایش به غیر از گفتگوی ویدیویی خودداری کنید. •والدین كودكان ۱۸ تا ۲۴ ماهه كه می خواهند برای کودک خود برنامه ای را معرفی کنند، باید برنامه با كیفیتی را انتخاب کنند آن را با فرزندان خود تماشا كنند و به آنها در درک آنچه می بینند كمك كنند. 

•برای کودکان ۲ تا ۵ ساله ، استفاده از صفحه نمایش را به ۱ ساعت در روز آن هم برنامه های با کیفیت بالا محدود کنید. 

والدین باید دیدن برنامه ها را با کودکان هماهنگ کنند تا به آنها در درک آنچه می بینند کمک کنند و آن را در زندگب خود به کار گیرند. 

•زمان های بدون رسانه را در کنار هم ، مانند زمان شام یا رانندگی و همچنین مکان های بدون رسانه در خانه ، مانند اتاق خواب ، تعیین کنید.

مطالعه دکتر هاتون شامل ۴۷ کودک سالم(متشکل از ۲۷ دختر و ۲۰ پسر بود)بین ۳تا۵ ساله همراه با والدینشان بود. کودکان تست های استاندارد شناختی که تمامیت ماده سفید در مغز را تخمین می‌زند را گذراندند.

محققان از یک ازمون با ۱۵ فاکتور استفاده کردند که screenQ نام داشت و این فاکتور ها شامل پیشنهادات داده شده توسط موسسه AAP که در بالا اشاره شد بود.

سپس نمرات screenQ به طور آماری با نمرات تست های شناختی گرفته شده از کودکان مقایسه شد و فاکتور های سن،جنس و در آمد نیز دخالت داده شد.

•نمرات ScreenQ بالاتر به طور قابل توجهی با زبان بیان، توانایی نامگذاری اشیاء (سرعت پردازش) و مهارت سواد آموزی پایین تری در ارتباط بود. 

•نمرات بالاتر ScreenQ با یکپارچگی پایین ماده سفید مغز همراه بود ، که بر سازماندهی و میلیناسیون دستگاه های دارای عملکرد اجرایی زبان و سایر مهارت های سوادآموزی تأثیر می گذارد فرآیند تشکیل غلاف میلین در اطراف عصب برای عبور سریع پیام های عصبی.

استفاده از صفحه های نمایشگر در حال افزایش و گسترش است.این یافته ها فهم تاثیرات صفحات نمایش بر روی مغز را به خصوص در طول مراحل تکامل مغز که در دوران اولیه کودکی اتفاق میفتد را مشخص تر می‌کند از این‌رو خانواده‌ها و افراد حکومتی بهتر است محدودیت هایی را برای استفاده کودکان از این ابزار تعیین کنند.

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید