انتشار این مقاله


چگونگی اختلالات روان‌پزشکی با عفونت‌های دوران بارداری مرتبط است

سلامتی مادران برای رشد مغز جنین در طی دوران بارداری دارای اهمیت فراوان است. عوامل بسیاری برای رشد و تکامل مغز سالم نقش کلیدی ایفا می‌نمایند، که شامل تغذیه، استرس، تعادل هورمونی و سیستم ایمنی مادر میشود.

mother’s immune system.

سلامتی مادران برای رشد مغز جنین در طی دوران بارداری دارای اهمیت فراوان است. عوامل بسیاری برای رشد و تکامل مغز سالم نقش کلیدی ایفا می‌نمایند، که شامل تغذیه، استرس، تعادل هورمونی و سیستم ایمنی مادر میشود.

هم در انسان و هم در حیوانات مشاهده شده است که عفونت‌های حاد در مادر باردار عامل خطری برای بوجود آمدن اختلالات روان‌پزشکی همانند اسکیزوفرنی و اختلالات طیف اوتیسم است که ممکن است در آینده فرزندان را گرفتار کند.

حال، محققان از کپنهاگن نشان داده‌اند که چگونه عفونت‌ها در موش مادر میتواند در رشد و تکامل  سلول‌های بنیادی و  سلول‌های پیش‌سازعصبی در مغز دچار نقص رشدی شوند.

Konstantin Khodosevich استادیار مرکز تحقیقات و نوآوری بیوتکنولوژی (BRIC) در این مورد می گوید:” این ارتباط در مطالعات حیوانی و مطالعات میدانی بالینی ثابت شده است. با اینحال، این اولین بار است که ما نشان میدهیم که چگونه عفونت‌ها درطی بارداری رشد مغز را تحت تاثیر قرار میدهند و میتوانند منجر به اختلالات شناختی شوند. در حالی که عوامل زیادی مورد فرض یا نشان داده شده‌اند، مهم است که ما مراحل رشد عصبی را که تحت تاثیر قرار می گیرد را نشان دهیم.”

تاثیر فوری و تاثیر دراز مدت

محققان رشد نورون‌ها را در موش‌ها مورد مطالعه قرار دادند. پاسخ سیستم ایمنی مادر به عفونت تاثیر در سلول‌های بنیادی و سلول های پیش‌ساز سلول‌های عصبی داشت که منجر به اختلال عمده و  وسیع در رشد مغز شد. بطور ویژه، رشد نورون‌های گابارژیک قشری یا همان نورون های اصلی و کلیدی عصبی که بازداری در مغز را فراهم می آورند، دچار نقص شد. این تاثیر فوری بود ومنجر به اختلالات دراز مدت شد، بنابراین باعث مشکلات عدیده در طی فرآیند رشد و بوجود آمدن عصب ها از زمان پیدایش تا زمان به تکامل آنها می‌شود.    

بعلاوه، محققان همچنین نتیجه گرفتند که موش‌های تازه متولد شده علائمی مشابه اختلالات روان‌پزشکی انسانی از خود نشان دادند که شامل کاهش میزان رشد متعارف، تغییر در تعاملات اجتماعی و کاهش توانایی شناختی میشود.

Konstantin Khodosevich در این خصوص اضافه می‌کند:” مشکلات اخلاقی و تکنولوژیکی فراوانی در خصوص مطالعه این مورد در انسان‌ها بخاطر آْسیب‌پذیری زنان باردار وجود دارد. بدین  دلیل است که ما چگونگی کار مکانیسم‌ها را در موش مطالعه میکنیم. اختلالات روان‌پزشکی واقعا پیچیده هستند و در خصوص چگونگی بوجود آمدن برخی از آنها ما هنوز درحال حدس زدن هستیم. ما واقعا می‌خواهیم به فهم دقیق این اختلالات کمک نماییم.”

بررسی دقیق مکانیسم‌های مولکولی

یکی از یافته‌های عمده این مطالعه نشان دهنده تاثیرات متفاوت عفونت‌ها در زمان های مختلف دوران بارداری است. بسته به زمان عفونت در طی دوران بارداری سلول‌های مختلف  پیش‌ساز و در نتیجه نورون‌های مختلف تحت تاثیر قرار می گیرند. این بدین معنی است که زمان آلوده شدن به عفونت‌ها دارای اهمیت فراوانی است و میتواند منجر به  پیامدهای متفاوتی براساس اینکه کدام مرحله از رشد مغز تحت تاثیر قرار گرفته است، گردد. این میتواند بطور بالقوه پیچیدگی اختلالات روان‌پزشکی را مورد تاکید قرار دهد.

علی مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید