انتشار این مقاله


کاهش روند پیشرفت مالتیپل اسکلروزیس (MS) در بیماران

آیا می‌توان به درمان MS امیدوار بود؟

بیش از ۷۷،۰۰۰ نفر در کانادا با بیماری مالتیپل اسکلروزیس دست و پنجه نرم می‌کنند، این در حالیست که علت بروز این بیماری هنوز ناشناخته است و امیدی به درمان آن وجود ندارد.

مطالعات منتشر شده در علوم تفسیری پزشکی، بیان می‌کند که محققان مرکز CRCHUM موفق به شناسایی مولکولی به نام «ALCAM» شده‌اند. این مولکول در صورتی که بلوکه شود، پیشرفت بیماری را کند می‌کند. نتایج حاصل از آزمایش‌های انسانی و مطالعات آزمایشگاهی صورت گرفته در موش، می‌تواند کمک شایانی در توسعه راه‌های نوین درمانی برای این بیماری خود‌ایمنی بکند.

در شرایط نرمال بدنی، سد خونی-مغزی از مغر در برابر ورود مواد مضرر محفاظت می‌کند. به عنوان مثال، این سد از هجوم سلول‌های ایمنی مانند لنفوسیت‌ها به سیستم عصبی مرکزی جلوگیری می‌کند. اما در بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس، این  سد نسبت به برخی مواد نفوذپذیر می‌شود. در نتیجه بسیاری از لنفوسیت‌ها به مغز رفته و شروع به تخریب بافت مغزی می‌کنند. لنفوسیت‌ها این فرآیند را از طریق تخریب لایه میلینی که لایه محافظتی سلول محسوب شده انجام می‌دهند. ماحصل این روند، اختلال در انتقال ایمپالس‌های عصبی خواهد بود.

پس از این آزمایش، برای اولین بار مشخص گردید که مولکول‌های جدیدی به نام «ALCAM» ( مولکول‌های اتصالی سلول‌های لکوسیتی فعال)، تحت تاثیر سلول‌های B، می‌توانند ورود لنفوسیت‌ها به مغز را کنترل کنند. فرآیند ذکر شده این امکان را به آن‌ها می‌دهد که بتوانند به سمت دیگر سد خونی-مغزی در موش و انسان مهاجرت کنند.

درمان مالتیپل اسکلروزیس
لنفوسیت‌های B (دانه‌های بنفش) در اطراف عروق مننژیتیک !

با بلوکه کردن این سلول‌ها در موش، میزان مهاجرت لنفوسیت‌های B به مغز کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه، میزان پیشرفت این بیماری نیز فروکش می‌کند.


دکتر Alexandre Prat، محقق و پروفسور، و از فعالان زمینه مالتیپل اسکلروزیس

در نمونه حیوانی مالتیپل اسکلروزیس، تجویز دارو‌‌ها و آنتی‌بادی‌هایی که ALCAM را بلوکه می‌کنند، میزان توانایی لنفوسیت‌های B را برای نفوذ به مغز و نخاع کاهش می‌دهند.

واضح است که لنفوسیت‌های B در بروز مراحل پیشرفته ماتیپل اسکلروزیس نقش اصلی را ایفا می‌کنند، پس تمرکز تداوی‌های صورت گرفته در این زمینه باید روی دارو‌های ضد لنفوسیت B ( anti-B-cell) باشد تا بتواند سرعت پیشرفت بیماری و اختلالات ناشی از آن را کاهش دهد.

در بیمارانی که به مالتیپل اسکلروزیس مبتلا هستند، مولکول‌های ALCAM به میزان فراوانی در لنفوسیت‌های B بیان می‌شوند. با هدف قرار دادن این مولکول‌ها، می‌توان به دستیابی به روش‌های درمانی این بیماری بیشتر امیدوار بود.


دکتر Prat

علائم ناشی از مالتیپل اسکلروزیس عبارتند از: خستگی، عدم هماهنگی در حرکات، مشکلات بینایی، ناتوانی‌های شناخته‌شده و تغییرات خلقی. احتمال بروز این بیماری در کانادا ۱ در هر ۳۸۵ نفر است، یعنی حدود ۲۰،۰۰۰ نفر فقط در استان کبک. ۶٪ بزرگسالانی که به این بیماری مبتلا هستند، بین سنین ۲۰ الی ۴۹ قرار دارند و زنان حدود ۳ برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

معصومه برهانی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید