انتشار این مقاله


دو ریسک فاکتور مهم برای جلوگیری از گرگرفتگی ناشی از یائسگی

چاقی و سیگارکشیدن دو فاکتور مهم در افزایش گرگرفتگی ناشی از یائسگی هستند که با مدیریت آن ها میتوان تاحدودی این مساله آزار دهنده را حل کرد.

طبق تحقیقات جدید  حفظ سلامت وزن و ترک سیگار قبل از ۴۰ سالگی  ممکن است گرگرفتگی و تعریق شبانه را که اغلب مشخصه یائسگی است  تسکین دهد

طبق برخی تخمین ها حدود ۱.۵ میلیون زن منبع هر سال یائسگی را تجربه می کنند.

اگرچه یائسگی یک بخش طبیعی و سالم زندگی است  اما تغییرات روانشناختی که باعث ایجاد ناراحتی می شوند  گاه قابل توجه هستند.

طبق گزارش انجمن یائسگی آمریکای شمالی  گرگرفتگی شایعترین ناراحتی مربوط به یائسگی۰ است.

دانشمندان فکر می کنند گرگرفتگی نتیجه تغییر در هیپوتالاموس مغز است – منطقه ای که به کنترل دمای بدن کمک می کند.

هنگامی که هیپوتالاموس اشتباها تحریک می شود سیگنال هایی را به رگ های خونی موجود در سطح پوست می فرستد تا گشاد شده و گرما بدن پراکنده کنند زیرا به اشتباه فکر می کند بدن خیلی گرم است.

به دلیل این اثر در رگ های خونی  متخصصان پزشکی اغلب به گرگرفتگی و تعریق شبانه به عنوان علائم وازوموتوراشاره می کنند.

حدود ۸۵٪ زنان یائسه گزارش گرگرفتگی میدهند. علاوه بر این  تقریباً ۵۵٪ از این افراد قبل از هرعلامت دیگر یائسگی یا قبل از قاعدگی نامنظم گرگرفتگی را تجربه می کنند.

با این حالعلائم وازوموتور لزوما اجتناب ناپذیر نیستند. تحقیقات جدید نشان می دهد که ترک سیگار و حفظ وزن در محدوده سالم ممکن است به کاهش این علائم یائسگی کمک کند

دکترفنگ چانگ از دانشکده بهداشت عمومی در دانشگاه کوئینزلند در سنت لوسیا استرالیا ، پژوهشگر اصلی مقاله جدید است که در مجله” زنان و زایمان آمریکا” چاپ شده است.

اضافه وزن و چاقی خطر را افزایش می دهد!

دکتر چانگ و تیم داده های هشت مطالعه را مورد بررسی قرار دادند ، به طور متوسط ​​۲۱۴۶۰ زن که ۵۰ سال سن داشتند بررسی شدند. شرکت کنندگان از استرالیا ، انگلستان ، ایالات متحده و ژاپن بودند.

در این تحقیق ارتباط بین شاخص توده بدنی (BMI) و سیگار کشیدن با ریسک علائم وازوموتور  بررسی شده است. همچنین این مقاله بررسی می کند که آیا در مراحل مختلف یائسگی این ارتباط  تفاوت دارد یا نه.

در شروع مطالعه ، تقریباً ۶۰٪ از خانمها علائم وازوموتور مانند گرگرفتگی یا تعریق شبانه داشتند.

نیمی از این شرکت کنندگان دارای اضافه وزن بودند ، ا۲۱ درصد آنها چاقی داشتند و ۱۷ درصد در زمان مطالعه سیگاری بودند.

به طور کلی ،مطالعه نشان داد که BMI بالاتر و سیگار کشیدن بیشتر و برای مدت زمان طولانی تر همه با علائم وازوموتور مکرر یا شدید مرتبط اند.

به طور اختصاصی ، زنان چاق در مقایسه با زنان با وزن طبیعی تقریباً ۶۰٪ بیشتر در خطر ابتلا به علائم مکرر یا شدید هستند.

علاوه بر این ،”زنانی که سیگار می کشند در مقایسه با زنانی که هرگز سیگار نکشیده اند ۸۰٪ بیشتر درخطر ابتلا به علائم مکرر یا شدید [وازوموتور]  هستند.

سرانجام  محققان نوشتند تجزیه و تحلیل ها نشان داد که نتایج بسته به وضعیت یائسگی متفاوت است. اختصاصا BMI بالاتر با افزایش خطر ابتلا به علائم وازوموتور قبل یا هنگام یائسگی اما با کاهش خطربعد رخ دادن یائسگی همراه بود.

چرا ترک سیگار مهم است؟

دکتر چانگ در ادامه درباره نقش سیگار کشیدن در این ارتباط اظهار نظر می کند.

“سیگار کشیدن اثر چاقی را بیشتر می کند و زنان چاق که  سیگار می کشند در مقایسه با زنان با وزن طبیعی که هرگز سیگاری نکشیده اند  خطر ابتلا به علائم وازوموتور مکرر یا شدید را سه برابر میکند.”

آخرین نویسنده گیتا میشرا که استاد اپیدمیولوژی در دانشکده بهداشت عمومی کوئینزلند است در مورد یافته ها و تأثیر سیگار اظهار نظر می کند.

“خطر ابتلا به علائم وازوموتور مکرر یا شدید به ویژه برای زنانی که بیش از ۲۰ سیگار در روز یا بیش از ۳۰ سال سیگار می کشیدند  زیاد بود.”

وی توضیح می دهد: “این ممکن است تا حدی به اثر ضد استروژن دخانیات نسبت داده شود.”

پروفسور میشرا می افزاید: “با این حال  زنانی که قبل از ۴۰ سالگی سیگار را ترک می کنند خطر مشابه با کسانی که هرگز سیگاری نکشیده اند دارند.”

پروفسور میشرا می گوید: “این یافته ها زنان میانسال را به مشارکت در برنامه های ارتقاء سلامت تشویق می کند و بر لزوم ترک سیگار و اتخاذ استراتژی های مدیریت وزن قبل از یائسگی تأکید می کند.”

“انتظار برای رسیدن به یائسگی یا گذشت یائسگی برای دیدن فوائد این یافته ها خیلی دیر است.”

فائزه رحیمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید