انتشار این مقاله


چگونه از ابتلا به آنفولانزا جلوگیری کنیم؟

فصل سرماخوردگی و آنفولانزا است و متاسفانه بسیاری از مردم نمی‌دانند که آنفولانزا تا چه اندازه می‌تواند جدی باشد. در این مقاله به راه‌های جلوگیری از ابتلا به آنفولانزا می‌پردازیم.

فصل سرماخوردگی و آنفولانزا است و توصیه‌های معمول برای جلوگیری از آنفولانزا شامل دریافت واکسن آنفولانزا، شستن منظم دست‌ها و اجتناب از تماس با افراد مریض می‌باشد.

آیا اقدام دیگری برای جلوگیری از آنفولانزا وجود دارد؟

تا یک حدی می‌توانید محتاط باشید، اما باید باهوش باشید. بسیاری از مردم نمی‌دانند که آنفولانزا تا چه اندازه می‌تواند جدی باشد. این خطر ممکن است به‌ویژه هنگام رسیدن به قلب حاد باشد.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸ که در New England Journal of Medicine منتشر شده است، نشان داده است که بروز سکته قلبی در طی یک هفته بعد از تشخیص آنفولانزا در مقایسه با یک سال قبل و بعد از عفونت شش برابر بیشتر است.

داده‌ها حاکی از این هستند که واکسن آنفولانزا از حوادث قلبی و عروقی و مرگ‌و‌میر به‌ویژه در افراد بالای ۶۵ سال جلوگیری می‌کند.

عوامل مختلفی ویروس آنفولانزا را به دشمنی بسیار قوی و ترسناک تبدیل می‌کند. این ویروس می‌تواند از طریق هوا منتقل شود و در برخی سطوح تا ۴۸ ساعت و روی دستی که تا یک ساعت شسته نشده است زنده بماند. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند که ضدعفونی‌کننده‌های دست و دستمال‌های ضدعفونی‌کننده عواملی کلیدی در طول فصل آنفولانزا باشند.

بسیاری از بیماری‌های شایع از طریق دست‌هایتان پخش می‌شوند. بهداشت دست مهم‌ترین کاری است که می‌توانید برای خود انجام دهید.

میکروبیولوژیست‌ها طرفدار شستن دست‌ها یا استفاده از ضدعفونی‌کننده‌ها هنگام برگشت به خانه پس از روزی پر تماس با دنیای میکروب‌زده هستند.

بیشتر بخوانید: چگونه آنفولانزا می‌تواند باعث مرگ شود؟

راه های جلوگیری از آنفولانزا

داشتن خواب کافی

مطالعات نشان داده است افرادی که کمتر از شش ساعت در شب می‌خوابند، بیشتر مستعد ابتلا به سرماخوردگی هستند.

ضدعفونی کردن گوشی‌ها و تبلت‌ها

دائما گوشی و تبلت خود و سایر سطوح را لمس می‌کنید، که این عمل باعث جابه‌جایی میکروب‌ها به اطراف می‌شود. می‌توانید از دستمال الکلی برای گوشی استفاده کنید و باید آن‌ها را یک بار در روز تمیز و ضدعفونی کنید.

نوشیدن یک فنجان چای

مطالعات نشان داده است که کاتچین، فلاونوئید و آنتی اکسیدان موجود در چای، می‌تواند از انتشار ویروس آنفولانزا در بدن جلوگیری کند.

مصرف درست ویتامین D را فراموش نکنید

برخی مطالعات نشان می‌دهند که ویتامین D می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت کرده و با عفونت مقابله کند. منابع ویتامین D شامل ماهی چرب، محصولات لبنی، مکمل‌ها و نور خورشید می‌باشد. در حقیقت مطالعات زیادی وجود ندارد که نشان دهد این می‌تواند خطر ابتلا و انتقال آنفولانزا را کاهش دهد، اما حفظ تغذیه مناسب برای اطمینان از پاسخگو بودن سیستم ایمنی بسیار مهم است.

سعی کنید صورت خود را لمس نکنید

چشم‌ها، بینی و دهان نواحی اصلی ورود میکروب‌هایی است که در طول روز مواجهه می‌شوید. این باعث می‌شود عادت‌هایی مانند مالیدن چشم‌ها، خاراندن بینی و جویدن ناخن‌ها به‌ویژه در فصل آنفولانزا خطرناک باشند. مردم این کار را ناخودآگاهانه و بسیار زیاد انجام می‌دهند، به‌طوریکه متوقف کردن آن دشوار می‌باشد؛ بنابراین واقعا باید تلاش کنید.

به‌طور کلی نباید بیش از حد نگران فصل آنفولانزا باشید. اما از طرفی دیگر زیاد هم آسان‌گیر نباشید؛ درحالی که ممکن است شما بیمار نشوید یا خفیف بیمار شوید، اما شاهد مرگ افراد به دلیل ابتلا به آنفولانزا هستیم. کاملا حقیقت دارد که اتفاقاتی بدی می‌تواند از آنفولانزا ناشی شود.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید