انتشار این مقاله


اختلال استرس پس از سانحه در جوانی ممکن است با خطر حمله قلبی در میانسالی همراه باشد

طبق یافته‌های پژوهش منتشر شده در ژورنال Stroke، مجله رسمی انجمن حمله قلبی آمریکا زیر مجموعه  انجمن قلب آمریکا جوانانی که از اختلال استرس پس از حادثه (PTSD) رنج میبرند ممکن است به احتمال بیشتر تجربه حمله ایسکمیک گذرا (TIA) یا حمله وسیع قلبی در سن میانسالی را تجربه کنند و در نتیجه ریسک  را […]

طبق یافته‌های پژوهش منتشر شده در ژورنال Stroke، مجله رسمی انجمن حمله قلبی آمریکا زیر مجموعه  انجمن قلب آمریکا جوانانی که از اختلال استرس پس از حادثه (PTSD) رنج میبرند ممکن است به احتمال بیشتر تجربه حمله ایسکمیک گذرا (TIA) یا حمله وسیع قلبی در سن میانسالی را تجربه کنند و در نتیجه ریسک  را به اندازه عوامل دیگر شناخته شده بالا ببرند. 

Lindsey Rosman، نویسنده اصلی و استادیار بخش قلب در دانشکده پزشکی دانشگاه کارولینای شمالی در شهر چپیل-هیل در این مورد می گوید:”سکته قلبی دارای تاثیر ویران کننده‌ای بر بیماران جوان و خانواده‌شان، که بسیاری از آنها برای سازگاری با ناتوانی طولانی مدت، افسردگی، و ضرر و زیان اقتصادی بوجود آمدن درطی سال‌های پرثمر خود تلاش میکنند، می باشد. ده تا چهارده درصد حملات ایسکمیک در بزرگسالان رده سنی ۱۸ تا ۴۵ سال رخ میدهد و ما واقعا فهم خوبی از عوامل خطر برای  آن در این گروه سنی نداریم.”

درحالیکه قبلا ثابت شده است اختلال استرس پس از حادثه PTSD)) خطر بیماری‌ها و حملات قلبی در بزرگسالان  را افزایش می دهد، این اولین مطالعه‌ای است که ارتباط میان اختلالات استرسی بوجود آمده از تروما و خطر حمله قلبی گذرا در جوانان،  میانسالان، و گروه سنی که حملات قلبی فزاینده دردهه قبل را تجربه کرده است، مورد بررسی قرارمی دهد.

اگرچه این مطالعه به تنهایی در خصوص کهنه سربازان انجام شد، اختلال استرس پس از حادثه (PTSD) وضعیت و شرایط روانی ناتوان کننده‌ای است که حدود ۸ میلیون  بزرگسال و ۳۰٪ کهنه سربازان را در ایالات متحده امریکا تحت تاثیر قرار میدهد. افرادی که رخدادی آسیب‌زا همانند تجاوز جنسی، خشونت با اسلحه/کشتار جمعی، درگیری نظامی یا یک فاجعه طبیعی را مشاهده یا تجربه میکنند، ممکن است علائم طولانی مدت اضطراب، اجتناب، گوش به زنگی بیش از حد، عصبانیت/تحریک پذیری، بازتاب‌ها و کابوس‌ها را در خود مشاهده نمایند. دراین خصوص  Rosman می گوید:” PTSD تنها مشکل کهنه سربازان نیست، بلکه مشکل جدی برای سلامت عمومی است.”

محققان داده‌های پزشکی بیش از یک میلیون کهنه سرباز جوان و میانسال، که در خدمات بهداشتی/سلامتی   ارایه شده توسط اداره سلامتی کهنه سربازان ثبت نام کرده بودند (غالبا مذکر، سن بین ۱۸ تا۶۰، میانگین سنی ۳۰، دو سوم سفید پوست) و در جنگ‌های اخیرعراق و افغانستان خدمت کرده بودند، را تحلیل نمودند. هیچ کدام از این کهنه سربازان قبلا حمله گذرای قلبی (TIA) یا حمله وسیع قلبی را تجربه نکرده بودند.

درطول ۱۳ سال پایش۷۶۶ کهنه سرباز دچار حمله گذرای قلبی شدند و ۱۸۷۷ حمله ایسکمیک را تجربه کردند. محققان همچنین در یافتند:

  • بیست ونه درصد از این افراد دارای تشخیص PTSD شدند و کهنه سربازان قرار گرفته در این گروه دارای احتمال تجربه حمله قلبی گذرا یا TIA بودند که ریسک را بیشترازعوامل خطر مرتبط با دیابت و آپنه خواب بالا بردند.
  • کهنه سربازان دارای PTSD 62% بیشتر احتمال داشتند که دچارحمله قلبی شوند، ریسک را بیشتر ازعوامل سبک زندگی همانند چاقی و سیگار کشیدن بالا ببرند .
  • کهنه سربازان دارای PTSD به احتمال بیشتر در رفتارهای ناسالم همانند سیگار کشیدن و کم ورزش کردن درگیرمی شدند و خطر حمله قلبی را افزایش میدادند.
  • حتی بعد از تعدیل ارقام بدست آمده به خاطرعوامل چندگانه خطر حمله قلبی، اختلالات روانپزشکی موجود همانند افسردگی و اضطراب، به همراه سوءمصرف الکل و مواد مخدرکهنه سربازان دارای PTSD 61%  احتمال بیشتر تجربه حمله قلبی گذرا یا TIA و ۳۶%  احتمال بیشتر تجربه حمله قلبی نسبت به کهنه سربازان بدون PTSD را داشته باشند.
  • رابطه قوی‌تری بین اختلال استرس پس از حادثه (PTSD) و حمله قلبی در مردان نسبت به زنان وجود داشت.

 در این خصوصRosman  می گوید:”بالینگران باید آگاه باشند که شرایط سلامت روان مثل اختلال استرس پس از حادثه (PTSD)  بطور فزاینده ای بین افراد جوان درحال شیوع است و ممکن است دارای تاثیرات عمده‌ای در خطرات حملات ‌قلبی باشد. یافته‌های ما سوالات مهمی را درباره اینکه آیا شناسایی زودهنگام و درمان موفق اختلال استرس پس از حادثه (PTSD) میتواند احتمال بوجود آمدن حمله قلبی در آنهایی که در معرض خشونت، تروما، و شرایط  سخت قرار گرفته‌اند را کاهش دهند یا جلوگیری کنند را برمی‌انگیزد.”

اگرچه این مطالعه رابطه قوی بین اختلال استرس پس از حادثه (PTSD) و حمله  گذرای قلبی زودهنگام و حمله ایسکیمیک قلبی را نشان داد، این مطالعه برای برای ثابت نمودن اینکه PTSD باعث این دو وضعیت می شود طراحی نشده بود. بعلاوه، بخاطر تجزیه وتحلیل انجام شده بر روی کهنه سربازان جوان نمیتوان نتایج را به افراد دیگر و بزرگسالانی که ممکن است دارای عوامل خطر متعارف حمله قلبی همانند فیبریلاسیون عروقی و ناتوانی قلبی باشند، تعمیم داد.

علی مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید