انتشار این مقاله


تحریک سلول‌های سالم کبدی برای مبارزه با سرطان کبد

سرطان کبد به کمک سلول‌های سالم کبدی درمان می‌شوند.

مطالعه‌ی انجام شده در مرکز زیست شناسی سرطان VIB-KU لوون نشان داد که بافت کبد سالم اطراف یک تومور، مکانیسمی دفاعی را فعال می‌کند که رشد تومور را محدود می کند. به طرز شگفت‌آوری، محققان دریافتند كه فعالیت زیاد این مکانیسم در سطوح بالاتر از حد طبیعی موجود در كبد، باعث از بین رفتن انواع مختلف تومورهای كبدی در موش‌ها می‌شود. این کشف یک استراتژی جدید برای مقابله با سرطان کبد را مشخص می‌کند و می‌تواند روش‌های درمانی جدیدی ارائه دهد که سلول‌های طبیعی را برای کشتن سلول‌های سرطانی بسیج می‌کند. نتایج این تحقیق در Science منتشر شده است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد: سلول‌های کبدی با مضاعف‌شدگی کامل ژنوم در برابر سرطان مقاومت نشان می‌دهند

مبارزه با تومورها

هدف شیمی درمانی امروزی از بین بردن تکثیر سریع سلول‌های سرطانی است. با این حال، چنین درمانی اغلب به طور موقت مؤثر است؛ زیرا، سلول‌های سرطانی به سرعت مقاومت دارویی پیدا می‌کنند. امروزه رویکردهای دیگر، مانند ایمنی درمانی، خود سلول‌های توموری را هدف قرار نمی‌دهد، بلکه عملکرد دفاعی طبیعی سیستم ایمنی بدن را فعال می‌کند.

این تحقیق انجام شده توسط پروفسور جورج هالدر (مرکز VIB-KU لوون) نشان داد که نه تنها سیستم ایمنی بدن، بلکه سلول‌های کبدی غیر سرطانی اطراف تومورهای کبدی نیز توانایی نابودی سلول‌های تومور مجاور را دارند. وقتی آن‌ها این مکانیسم جدید را در موش‌هایی با تومورهای کبدی، فعال کردند، این موش‌ها بطور قابل توجهی مدت طولانی تری زنده ماندند و محدوده تومور را به شدت کاهش دادند.

در حالی که مطالعات نشان داده‌اند، این مکانیسم ضد تومور وجود دارد، همچنان این مسئله که سلول‌های کبدی فعال شده دقیقاً چگونه باعث از بین رفتن سلول‌های سرطانی می‌شوند، مشخص نیست، اما یقیناً یک سؤال بسیار مهم است که هم اکنون درحال بررسی آن هستیم.

پروفسور هالدر (Halder)

ژن‌های غیر منتظره

دانشمندان با مطالعه‌ی بافت‌های توموری بیماران سرطانی و مدل‌های موش مربوط به سرطان کبد ، دریافتند که ژن‌های YAP و TAZ در اطراف تومورهای کبدی فعال می‌شوند و این عامل، محرک مکانیسم ضد تومور است.

این مشاهده شگفت‌آور بود؛ زیرا، YAP و TAZ معمولاً در سرطان‌های مختلف انسانی که تکثیر سلول‌های توموری و بقای آن‌ها وجود دارد، بسیار بیان شده است.

شناسایی عملکردهای ضد توموری ژن‌ها که به طور سنتی به عنوان ژن‌های تقویت کننده تومور در نظر گرفته می‌شدند، به کلی تفکرات ما را در مورد ژن‌های سرطانی و عملکرد آن‌ها در بافت‌های طبیعی تغییر داده است.

ایوون مویا (Iván Moya)، نویسنده‌ی ارشد مقاله

سیر به سوی درمان‌های جدید

در حالی که این مطالعه نشان داد، این مکانیسم ضد تومور می‌تواند تومورها و متاستازها را در کبد از بین ببرد، هنوز مشخص نیست که آیا مکانیسم‌های مشابه می‌توانند در اندام‌های دیگر فعال شوند یا خیر. استفانی کاستالدو (Stephanie Castaldo)، از نویسندگان معتقد است که با توجه به اثر ضد توموری قابل توجه ژن YAP در سلول‌های کبدی فعال شده در تومور کبدی ، کشف تیم این پتانسیل را دارد که بینش‌های اساسی، درمورد استراتژی‌های جدید برای مبارزه با سرطان کبد را فراهم کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد: روش تشخیصی جدید تومورهای مهاجم را شناسایی می‌کند

در حالی که این یافته‌ی قابل توجه، استراتژی کاملاً جدیدی را برای مبارزه با سرطان در موش‌ها مشخص می‌کند، این اولین مطالعه درمورد خصوصیات مولکولی این مکانیسم ضد تومور جدید است. بدان معنی که تحقیقات بیشتری برای بررسی چگونگی استفاده از این یافته‌ها به نفع بیماران سرطانی مورد نیاز است.

مرحله بعدی آزمایش میزان تاثیرگذاری این مکانیسم بر سلول‌های سرطانی انسان است.

لورا وان دن مووتر (Laura Van den Mooter) از نویسندگان مقاله
طوبی زینالی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید