انتشار این مقاله


فتق کشاله ران یا فتق اینگوینال چیست؟ با درمان فتق اینگوینال آشنا شوید

فتق اینگوینال زمانی اتفاق می‌افتد که بخشی از روده به قسمت‌های ضعیف دیواره‌ی شکم فشار وارد کند.

آیا به تازگی تشخیص فتق اینگوینال یا کشاله ران برای شما داده شده است اما نمی‌دانید فتق اینگوینال چیست ؟ احتمالا درمان با جراحی نیز برای شما پیشنهاد شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این ارتباط با ما همراه باشید.

فتق اینگوینال زمانی اتفاق می‌افتد که بخشی از روده به قسمت‌های ضعیف دیواره‌ی شکم (سمت دیگر کانال اینگوینال) فشار وارد کند. کانال اینگوینال مسیری است که از بخش‌های پایینی شکم به ناحیه‌ی ژنیتال (تناسلی) متصل می‌شود.

در واقع قسمتی از روده به دیواره‌ی شکم فشار آورده و باعث ایجاد تحدب و تورم می‌شود. در مردان این فتق، اغلب در مجاورت کشاله‌ی ران در هر دو سمت اتفاق می‌افتد. دو نوع فتق اینگوینال داریم:

مستقیم: این فتق در دراز مدت طی ضعیف شدن دیواره‌ی شکم رخ می‌دهد. این نوع فتق معمولا فقط در مردان ایجاد می‌شود. افزایش سن و وارد آمدن کشش اضافی بر عضلات شکم، می‌تواند از علل این نوع فتق باشد.

غیر مستقیم: این نوع فتق معمولا از دوران تولد به دلیل اشکال در دیواره‌ی شکم رخ می‌دهد. این نوع فتق در مردان شایع‌تر از زنان می‌باشد.

درمان فتق اینگوینال اغلب با جراحی صورت می‌گیرد. بر اساس یک ارزیابی که نشان می‌داد پزشکان سالانه بیش از ۸۰۰ هزار جراحی برای درمان فتق اینگوینال انجام می‌دهند، این جراحی به یکی از رایج‌ترین پروسه‌های جراحی در آمریکا تبدیل شده است. در این مقاله ما درباره‌ی فتق اینگوینال و علائم و علل و فرآیند درمان آن بحث خواهیم کرد.

علائم فتق اینگوینال

ممکن است علائم فتق اینگوینال در ابتدا تظاهر نیابند. اولین علامت آن احساس سنگینی و فشار در کشاله‌ ران می‌باشد. سایر علائم با رشد فتق تظاهر می‌یابند. بعضی از علائم فتق کشاله‌ی ران شامل:

  • تحدب کوچک در یک یا دو طرف کشاله‌ی ران که ممکن است با دراز کشیدن برطرف شود.
  • در مردان ممکن است اسکروتوم (کیسه بیضه) بزرگتر به نظر برسد.
  • ضعف در کشاله‌ی ران
  • درد و سوزش در سمت تحدب
  • درد شدید و ناراحتی در زمان سرفه، خم شدن، ورزش و وزنه برداری

خطر گیر افتادن بخشی از روده در دیواره‌ی شکم وجود دارد که ممکن است باعث قطع جریان خون در آن قسمت شود. این وضعیت به طور معمول باعث درد شدید، تب، افزایش ضربان قلب گشته و ممکن است باعث نکروز (مرگ) آن قسمت از روده شود. این افراد نیاز به اقدامات درمانی فوری دارند.

علل ایجاد فتق اینگوینال چیست ؟

عوامل خطر زیادی افراد را مستعد فتق اینگوینال می‌کنند. یکی از این عوامل ضعف دیواره‌ی شکم است که وارد آمدن فشار بر آن می‌تواند باعث ایجاد فتق شود. عوامل دیگر شامل:

تشخیص فتق اینگوینال یا فتق کشاله ران چگونه انجام می‌گیرد؟

افراد باید در صورت مشاهده‌ی برآمدگی در کشاله‌ی ران به خصوص زمانی که با درد همراه باشد، به پزشک مراجعه کنند. به طور معمول پزشک سوالاتی مرتبط با برآمدگی شامل موارد زیر می‌پرسد:

  • از چه زمانی این برآمدگی وجود دارد
  • درد دارد یا خیر
  • سایز آن افزایش یافته است یا نه

پزشک ممکن است معاینات فیزیکی انجام دهد و برآمدگی را لمس کند و به صورت فرضی اندازه‌ی آن را تخمین بزند. ممکن است پزشک از بیمار بخواهد که سرفه کند؛ تا برآمدگی را به خوبی احساس کند.

پزشک از روش‌های دیگری شامل موارد زیر نیز برای تایید فتق می‌تواند استفاده کند: سونوگرافی، تصویربرداری با اشعه‌ی ایکس و سی تی اسکن.

جراحی فتق اینگوینال

جراحی اولین گزینه‌ درمانی فتق اینگوینال است. در بعضی موارد در صورت عدم مشاهده‌ی علامت، پزشک ممکن است جراحی فوری را پیشنهاد دهد و فتق کشاله‌ی ران را به محل خود برگرداند. به هر حال دو گزینه‌ی درمانی وجود دارد:

  • جراحی باز: جراح یک برش بزرگ در شکم ایجاد کرده و روده را به محل مناسب فشار می‌دهد و با بخیه قوام شکم را باز می‌گرداند.
  • جراحی لاپاراسکوپیک: جراح ابزارهای مختلفی را برای تزریق گاز به حفره‌ی شکم به کار می‌گیرد. سپس از لاپاراسکوپ برای معاینه و بازگرداندن روده به محل خود استفاده می‌شود. لاپاراسکوپ لوله‌ی کوچکی مجهز به نور و دوربین انتهایی است‌.

جراح هر دوی این روش‌ها را در بیمارستان انجام می‌دهد. هر دوی این فرآیندها به بی‌هوشی موضعی یا عمومی و مدت زمانی برای ریکاوری و بهبودی نیاز دارند. مدت زمان بهبودی در جراحی لاپاراسکوپیک نسبت به جراحی باز کمتر بوده و در عین حال احتمال عود بیماری بیشتر است. هر فرد باید قبل از تصمیم‌گیری درباره‌ی روش‌های جراحی با پزشک خود مشورت کند.

روش‌های جایگزین جراحی:

اگر چه فتق کشاله‌ی ران به خودی خود رفع نمی‌شود اما درمان تمام فتق‌ها، لزوما جراحی نیست. در بعضی از موارد ممکن است پزشک بتواند با ماساژ، فتق را برطرف کند. در بعضی از افراد که بخشی از روده در دیواره‌ی شکم کاملا گیر افتاده است، نیاز به جراحی می‌باشد؛ همچنین در افرادی که فتق کشاله‌ی ران از نظر اندازه رشد کرده یا علائم آن بروز یافته نیز نیاز به جراحی می‌باشد.

در موارد نادری افراد می‌توانند از شکم بند(فتق بند) به عنوان یک روش درمانی دراز مدت برای ایجاد فشار استفاده کنند.

روش‌های پیشگیری از فتق اینگوینال چیست ؟

روش‌هایی برای کاهش خطر ابتلا به این عارضه وجود دارد. این روش‌ها شامل:

  • پرهیز از حمل و برداشتن وسایل سنگین
  • حفظ وزن سالم
  • پرهیز از کشیدن سیگار
  • مصرف زیاد فیبر

افرادی که برای درمان فتق جراحی کرده‌اند، باید بیشتر مراقب باشند؛ زیرا احتمال بازگشتت فتق در آینده زیاد است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

افراد باید در موارد زیر برای فتق کشاله‌ی ران به پزشک مراجعه کنند:

  • افزایش اندازه‌ی برآمدگی
  • درد شدید
  • احساس مداوم سنگینی
  • فتق در کودکان و نوزدان

در افرادی که فتق اینگوینال دارند، بهبودی بعد از جراحی با احتمال بالایی همراه است؛ اما خطر بازگشت فتق نیز در این افراد بالاست. بعد از جراحی، افراد باید از ورزش‌های شدید و بلند کردن اجسام سنگین بپرهیزند. در صورتی که احساس درد شدید و تهوع و تب نیز باید سریعا درمان صورت گیرد.

صبا قلی پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید