انتشار این مقاله


قرص سیلدنافیل چیست ، برای چیست و چه عوارضی دارد؟

عمده مصرف قرص سیلدنافیل برای درمان اختلالات نعوظ (سفت شدن آلت) است.

قرص سیلدنافیل چیست ؟ این معمولاً سوال کسانی است که برای اولین بار با این قرص آبی لوزی شکل آشنا می‌شوند (البته اشکال دیگری هم دارد). این دارو یکی از بحث برانگیزترین داروها در سه دهه اخیر است. اما قرص سیلدنافیل برای چیست ؟ عمده استفاده سیلدنافیل برای درمان اختلالات نعوظ (سفت شدن آلت) است.

این دارو عضلات دیواره عروق خونی را در نقاط مشخصی از بدن، شل می‌کند. در بسیاری از موارد، سیلدنافیل کارآیی خوبی داشته و زندگی افراد را به سمت زندگی بهتر، تغییر داده است. عبارت ویاگرا (Viagra)، نام تجاری سیلدنافیل سیترات است و در درمان اختلال نعوظ و پرفشاری شریان ریوی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو که در اصل توسط دانشمندان بریتانیا تولید شده است، توسط شرکت Pfizer، شرکت دارویی ایالات متحده، در بازار معرفی شده است.

در این مقاله، نگاه کاملی به اثرات سیلدنافیل، موارد استفاده، اثرات جانبی و تاریخچه آن خواهیم داشت.

حتماً بخوانید:

نحوه مصرف قرص سیلدنافیل چیست

پیش از انداختن داروی سیلدنافیل برگه راهنمای موجود داخل بسته را بخوانید. برای درمان اختلال نعوظ معمولاً این قرص به صورت خوراکی و در صورت نیاز خورده می‌شود. قرص سیلدنافیل را بین ۳۰ دقیقه تا ۴ ساعت قبل از فعالیت جنسی خود مصرف کنید (۱ ساعت ایدئال است). روزی بیشتر از یک قرص نخورید.

یک وعده‌ی غذایی پرچرب ممکن است از سرعت اثر این دارو بکاهد.

دوز دارو به عارضه‌ی پزشکی، پاسخ به درمان و سایر داروهای مصرف شما بستگی دارد. مطمئن شوید که لیست داروهای مصرف خود، اعم از تجویزی، غیرتجویزی و داروهای گیاهی را در اختیار پزشکتان قرار می‌دهید.

در صورت عدم سفت شدن آلت با قرص ویاگرا این موضوع را با پزشک معالج خود در میان بگذارید و سر خود مقدار مصرف دارو را افزایش ندهید.

شکل قرص سیلدنافیل چیست

آیا داروی سیلدنافیل بی خطر است؟

قرص سیلدنافیل عموماً برای استفاده معقول، ایمن است. با این حال، مصرف آن می‌تواند باعث بروز طیفی از اثرات و عوارض جانبی شود. طبق نتایج بررسی‌های بالینی، شایع‌ترین اثرات جانبی آن عبارتند از:

  • سردرد
  • احتقان بینی
  • اختلال بینایی
  • فوتوفوبی، یا حساسیت به نور
  • سوءهاضمه

برخی از مصرف کنندگان سیانوپسی (نوعی عارضه که در آن همه چیز آبی به نظر می‌رسد) را نیز تجربه کرده‌اند. در موارد نادر، ویاگرا باعث نوروپاتی ایسکمیک اپتیک قدامی، یا آسیب به عصب بینایی می‌گردد.

عوارض جانبی قرص سیلدنافیل چیست ؟ از اثرات جانبی بالقوه می‌توان به پریاپیسم (نعوظ دردناک طولانی مدت)، حمله قلبی، ناشنوایی ناگهانی، افزایش فشار داخل چشمی و آریتمی بطنی اشاره کرد.

از سال ۲۰۰۷، برچسب‌های ویاگرا یک نشان اخطار در رابطه با خطرات احتمالی ناشنوایی را شامل می‌شوند. ویاگرا می‌تواند خونرسانی عصب بینایی را کاهش داده و به نابینایی ناگهانی منجر شود. این اثر جانبی بسیار نادر بوده و عموما در افرادی که بیماری قلبی، بیماری فشار خون، دیابت، کلسترول بالا، یا مشکلات چشمی دارند، رخ می‌دهد. ارتباط میان نابینایی و ویاگرا هنوز مشخص نشده است.

سیلدنافیل را با چه داروهایی نمی‌توان مصرف کرد؟

افراد مبتلا به ایدز که مهارکننده‌های پروتئاز مصرف می‌کنند، باید در مورد استفاده از ویاگرا با پزشک خود مشورت کنند. مهارکننده‌های پروتئاز باعث افزایش خطرات و شدت اثرات جانبی این دارو می‌شوند. این افراد نباید بیش از ۲۵ میلی گرم ویاگرا را در یک وعده و در طول ۴۸ ساعت مصرف کنند. افرادی که آلفا-بلوکر (مهارکننده‌ی گیرنده‌های آلفا) مصرف می‌کنند، باید از مصرف ویاگرا ۴ ساعت قبل و بعد از مصرف آلفا-بلوکر، اطمینان حاصل کنند. این مورد می‌تواند از افت خطرناک فشار خوندر این افراد جلوگیری کند.

چه کسانی نباید قرص سیلدنافیل مصرف کنند؟

افراد با خصوصیات زیر نباید قرص سیلدنافیل مصرف کنند:

  • افرادی که نیتریک اکسید، نیترات یا نیترات‌های ارگانیک (مثل قرص زیرزبانی) مصرف می‌کنند
  • آقایانی که بدلیل خطرات بیماری قلبی-عروقی از اعمال جنسی منع شده‌اند
  • افرادی که نقص کبدی شدیدی دارند
  • افراد مبتلا به بیماری کلیوی
  • افرادی که فشار خون پایین (هایپوتانسیون) دارند
  • افرادی که سابقه حمله قلبی یا سکته مغزی داشته‌اند
  • افراد مبتلا به اختلالات ارثی دژنراتیو شبکیه

برخی ورزشکاران از این ترکیب به منظور افزایش ظرفیت فعالیت خود استفاده می‌کنند ولی شواهد اندکی در مورد این باور وجود دارد.

اثرات قرص سیلدنافیل چیست

قرص سیلدنافیل می‌تواند آقایانی را که از داشتن نعوظ پایدار محروم هستند، یاری کند. این ترکیب، پاسخ نعوظی را در شرایط تحریک جنسی در مردان بهبود می‌بخشد، ولی موجب تحریک جنسی نمی‌شود. اگر هیچ گونه تحریک جنسی در کار نباشد، قرص سیلدنافیل اثری نخواهد داشت.

زمانی که تحریک جنسی رخ می‌دهد، نیتریک اکسید توسط سیستم عصبی در بافت نعوظی آلت آزاد می‌شود. نیتریک اکسید باعث نحریک آنزیمی می‌شود که یک پیام‌رسان حلقوی با نام گوانوزین مونوفسفات حلقوی (cGMP) تولید می‌کند. cGMP باعث اتساع شریان‌های آلت می‌شود. به همین ترتیب شریان‌ها و بافت نعوظی پر از خون شده و نعوظ حاصل می‌گردد. قرص سیلدنافیل از تجزیه cGMP جلوگیری می‌کند، بهمین دلیل جریان خون و نعوظ ادامه می‌یابد.

دوز مصرفی قرص سیلدنافیل چیست

دوز دارو برحسب استفاده در اختلال نعوظ یا پرفشاری شریان ریوی، متفاوت خواهد بود.

ویاگرا

این برند برای اختلال نعوظ استفاده می‌شود. ویاگرا به صورت قرص‌های آبی و به شکل الماس با دوزهای ۲۵، ۵۰ و ۱۰۰ میلی گرمی تولید می‌گردد. آقایان این قرص‌ها را به صورت حداکثر یک قرص در ۲۴ ساعت و سی دقیقه تا یک ساعت پیش از عمل جنسی باید مصرف می‌کنند.

رواتیو (Revatio)

این دارو در بیماران مبتلا به پرفشاری شریان ریوی استفاده می‌شود. رواتیو به صورت قرص‌های سفید با پوشش کروی تولید می‌گردد. بیماران یک قرص ۲۰ میلی گرمی را سه بار در روز مصرف می‌کنند.

اوردوز ویاگرا

اوردوز ویاگرا می‌تواند جدی باشد. اگر بیش از دوز استاندارد مصرف کرده‌اید، با یک پزشک یا مرکز محلی کنترل سموم تماس بگیرید. علایم اوردوز عبارتند از:

  • استفراغ
  • تاری دید
  • ادم پاپی (تورم عصب اپتیک)
  • نوروپاتی عصب بینایی
  • افزایش ضربان قلب
  • پریاپیسم طولانی مدت
  • نابینایی
  • رابدومیولیز (تحلیل عضلات)
  • اسهال

مرگ ناشی از اوردوز ویاگرا نادر، ولی ممکن است.

سیلدنافیل از کجا آمد

در ابتدا، ویاگرا توسط دانشمندان Pfizer که در بریتانیا مشغول کار بودند، طراحی شد. در واقع آن‌ها بر روی دارویی برای درمان فشار خون بالا و آنژین صدری، علامتی از بیماری ایسکمیک قلب، مطالعه می‌کردند.

طی مرحله اول بررسی بالینی، دانشمندان متوجه تاثیر اندک این دارو بر آنژین و اثر قابل توجه آن بر نعوظ آلت تناسلی شدند. در سال ۱۹۹۸، ویاگرا بعنوان اولین داروی خوراکی که برای درمان اختلال نعوظ در ایالات متحده تایید شده بود، وارد بازار شد.

افزایش سریع شهرت ویاگرا باعث مصرف غیر قانونی این دارو گردید ولی به نظر می‌رسد مصرف ویاگرا در افرادی که اختلال نعوظ نداشتند، اثری ندارد. با این وجود، محققان خاطر نشان شدند که یک اثر دارونمای قابل توجه در این ارتباط وجود دارد. همچنین هیچ اثر مفید تایید شده‌ای در خصوص مصرف این دارو توسط زنان، وجود ندارد.

تنها در سال ۲۰۰۸، ویاگرا نزدیک به ۱.۹۳ میلیارد دلار سود برای Pfizer به ارمغان آورد.

رضا مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید