انتشار این مقاله


داروهای لاغری (۲۰): سرکه سیب

سرکه سیب یکی از رایج‌ترین انواع سرکه است که در سراسر جهان تولید می‌شود.

راه‌های مختلفی برای کمک به کاهش وزن وجود دارد. یکی از این راه‌ها مصرف سرکه سیب است.
در این مقاله، ما به بررسی ادعایی می‌پردازیم که بیان می‌کند مصرف سرکه سیب می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. هم‌چنین با سایر خواص سرکه سیب و نحوه مصرف آن آشنا خواهیم شد.

سرکه سیب زمانی تولید می‌شود که آب سیب دو بار تخمیر شود. این فرآیند باعث ایجاد سرکه‌ای ترش، کهربایی رنگ و غنی از استیک اسید می‌شود.

سرکه سیب یکی از رایج‌ترین انواع سرکه است که در سراسر جهان تولید می‌شود. این ماده با دارا بودن فوایدی برای سلامتی، به عنوان درمانی طبیعی مورد توجه افراد قرار گرفته است. برخی از این فواید، دارای شواهدی برای تایید اعتبار خود هستند؛ در حالیکه برای سایر فواید، هیچ مدرکی برای تایید صحت وجود ندارد.

شواهد و مطالعات

آیا نوشیدن سرکه سیب می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؟ پاسخ این سوال می‌تواند “بله” باشد؛ ولی این پاسخ به اثبات نرسیده است.

ادعای کاهش وزن در مورد سرکه سیب ممکن است ریشه در مطالعات کوچکی داشته باشد که بیشتر بر روی حیوانات انجام شده است. با این وجود، این مطالعات نشان دهنده‌ی برخی خواص سرکه سیب هستند که می‌تواند افق‌های بیشتری را برای تحقیق به روی محققان باز کند.

در ادامه به برخی خواص سرکه سیب برای لاغری می‌پردازیم.

کاهش چربی بدن

استیک اسید موجود در سرکه سیب، در برخی مطالعات به عنوان ماده‌ی فعال کمک کننده به کاهش وزن شناخته شده است.

مطالعه‌ای در مجله‌ی Bioscience، Biotechnology و Biochemistry نشان داده است موش‌هایی که استیک اسید مصرف کرده بودند، کمتر دچار تجمع چربی در بدن شدند.

موش‌هایی که استیک اسید مصرف کرده بودند در مقایسه با آن‌هایی که فقط آب نوشیده بودند، مصرف انرژی، اکسیژن و چربی سوزی بیشتری برای تامین انرژی داشتند. نویسندگان مطالعه بیان می‌کنند که این موضوع نشان می‌دهد که استیک اسید می‌تواند باعث سرکوب چربی سازی در بدن شود.

مقاله‌ای مشابه در همان مجله نشان داده است که مصرف سرکه به کاهش چربی بدن کمک می‌کند؛ اگرچه این میزان اندک است. این مطالعه از ۱۵۵ فرد چاق که شاخص توده بدنی (BMI) آن‌ها بین ۳۰-۲۵ بود، استفاده کرد.

شرکت‌کنندگان به سه گروه تقسیم شدند و در طی ۱۲ هفته، ۱۵ میلی‌لیتر سرکه، ۳۰ میلی‌لیتر سرکه یا پلاسبو (دارونما) دریافت کردند. به طور کلی افرادی که ۱۵ یا ۳۰ میلی‌لیتر سرکه مصرف کرده بودند، وزن بدن، سایز کمر و چربی‌های شکمی کمتری نسبت به گروه دارونما داشتند.

احساس سیری

مطالعه‌ای در مجله‌ی European Journal of Clinical Nutrition بررسی کرده است که میزان گلوکز، انسولین و احساس سیری در بین افرادی که استیک اسید مصرف کرده‌اند و افرادی که آن را مصرف نکرده است، چه تفاوتی دارد.

۱۲ شرکت‌کننده در این مطالعه حضور داشتند که پس از مصرف تکه‌ای نان سفید، مقادیر متفاوتی از سرکه حاوی استیک اسید را دریافت می‌کردند. گروه دیگر پس از مصرف نان، سرکه‌ای دریافت نمی‌کرد.

نویسندگان دریافتند که پاسخ‌های قند خون و انسولین در افرادی که بالاترین دوز استیک اسید را دریافت کرده بودند، نسبت به گروه دیگر کمتر بود. هم‌چنین نویسندگان دریافتند که دوزهای بالاتر استیک اسید باعث احساس سیری بیشتر در شرکت‌کنندگان می‌شود.

نویسندگان بیان می‌کنند که محصولات تخمیری و ترش که حاوی سرکه با استیک اسید هستند، می‌توانند به افراد کمک کنند که پس از یک وعده‌ی غذایی، احساس سیری بیشتر و پاسخ‌های قند خون کمتری را تجربه کنند.

کاهش وزن بدن، قند خون و کلسترول

مطالعه‌ای در مجله‌ی Annals of Cardiology and Angiology نشان دهنده‌ی اثرات ضدچاقی سرکه سیب در رت‌ها است.

در این مطالعه، دو گروه از رت‌ها با رژیم پرچربی تغذیه شدند. ولی یک گروه بر خلاف گروه دیگر، روزانه سرکه سیب دریافت می‌کرد.

آن‌هایی که روزانه مقداری سرکه سیب دریافت می‌کردند، نسبت به گروه دیگر کمتر غذا می‌خوردند و وزن کمتری داشتند. هم‌چنین موش‌هایی که سرکه سیب دریافت می‌کردند، قند خون و کلسترول پایین‌تری داشتند.

سوالاتی پیرامون اثرات سرکوب کنندگی اشتها

مطالعه‌ای در مجله‌ی International Journal of Obesity دریافته است که سرکه باعث سرکوب اشتها در نمونه‌ی افراد مورد مطالعه می‌شود. ولی نویسندگان بیان می‌کنند که اثرات سرکوب کنندگی اشتها بیشتر به این خاطر بوده است که افراد پس از مصرف سرکه، حالت تهوع داشتند.

به همین ترتیب، نویسندگان این مطالعه فکر نمی‌کنند که سرکه روشی مناسب برای کمک به کنترل اشتها باشد.

سایر خواص سرکه سیب

سرکه سیب ممکن است خواص دیگری فراتر از کاهش وزن داشته باشد. با این حال، مطالعات انجام شده در مورد فواید آن اندک و محدود بوده است.

برخی خواص سرکه سیب عبارت اند از:

  • کاهش سطح انسولین پس از صرف غذا: مطالعه‌ای در مجله‌ی Diabetes Care نشان می‌دهد که نوشیدن سرکه سیب قبل از یک وعده‌ی پرکربوهیدرات، می‌تواند باعث کاهش قند خون و پاسخ انسولین پس از صرف غذا شود.
  • کاهش قند خون: بر اساس مطالعه‌ای دیگر در مجله‌ی Diabetes Care، افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کنترل شده، در صورت مصرف سرکه سیب همراه با میان وعده‌ای پر پروتئین در هنگام خواب، قند خون ناشتای کمتری داشتند. شرکت‌کنندگان در حین دریافت سرکه در مطالعه، به مصرف منظم داروهای دیابت خود ادامه دادند.
  • کاهش کلسترول: بر اساس مطالعه‌ای در مجله‌ی The Journal of Membrane Biology، سرکه سیب باعث کاهش کلسترول در موش‌هایی شد که رژیم پر کلسترول دریافت می‌کردند.
  • بهبود سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS): مطالعه‌ای در مجله‌ی Tohoku Journal of Experimental Medicine دریافته است زنانی که روزانه سرکه سیب مصرف می‌کردند، پس از ۱۱۰ روز شاهد بهبود علائم PCOS بودند. این اثر ممکن است به خاطر خاصیت کاهش انسولین در سرکه سیب باشد؛ زیرا PCOS مرتبط با مقاومت انسولینی است. 
  • خاصیت ضدباکتریایی: مطالعه‌ای در مجله‌ی Journal of Advanced Pharmacy Education & Research نشان داده است که سرکه سیب می‌تواند دو نوع باکتری را از بین ببرد.
  • کاهش علائم کشیدگی پوست (stretch marks): مطالعه‌ای در مجله‌ی Avicenna Journal of Phytomedicine نشان داده است که ماساژ سرکه سیب بر روی علائم کشیدگی پوست ناشی از حاملگی، اندازه و ظاهر آن‌ها را کاهش می‌دهد.

چگونه سرکه سیب را مصرف کنیم؟

سرکه سیب می‌تواند طعم دهنده‌ی غذا و نگهدارنده‌ی موادی مثل ترشی‌جات باشد. هم‌چنین سرکه سیب می‌تواند در ماریناد (سس گوشت) مورد استفاده قرار گیرد.

این ماده طعمی ترش و تیز دارد و در صورتی که کنار سایر مواد اولیه به کار رود، طعم متعادل‌تری خواهد داشت.

برای مثال، می‌توان یک قاشق غذاخوری سرکه را به گوشت خوک، لوبیا یا کباب خوک اضافه کرد تا طعم تند و تیزی برای غذا ایجاد شود. اما طعم ترش آن می‌تواند به خوبی در کنار آب سیب ساده یا سس شیرین کباب سرو شود.

یکی از راحت‌ترین و سالم‌ترین راه‌های مصرف سرکه سیب این است که آن را به یک روغن سالم، مثل روغن زیتون اضافه کنید و به عنوان چاشنی سالاد به کار ببرید. بیشتر مطالعات نشان داده‌اند که ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب برای دستیابی به فواید آن کافی است.

با این حال، سرکه سیب برای همه افراد مناسب نیست. سرکه سیب در افراد مبتلا به زخم معده یا رفلاکس اسیدی، ممکن است منجر به بدتر شدن وضعیت بیماری شود.

از طرفی دیگر، در برخی افراد مبتلا به سوزش قفسه سینه (ناشی از کاهش اسید معده و رفلاکس اسیدی)، سرکه سیب می‌تواند باعث بهبود علائم سوزش قفسه سینه شود. این افراد قبل از مصرف سرکه سیب باید با پزشک خود مشورت کنند.

به خاطر داشته باشید که خاصیت اسیدی سرکه سیب به این معناست که در صورت مصرف مکرر، می‌تواند باعث آسیب به مینای دندان شود.

نتیجه گیری

برخی مطالعات نشان دهنده‌ی نتایج امیدوارکننده‌ای از خواص سرکه سیب برای کاهش وزن هستند؛ ولی مصرف آن نمی‌تواند جایگزین روش‌های اثبات شده‌ی کاهش وزن باشد.

برنامه‌ی کاهش وزن مبتنی بر شواهد، افراد را به موارد زیر تشویق می‌کنند:

  • پیشگیری یا قطع مصرف غذاهای فرآوری شده و شکرهای افزودنی
  • تمرکز بر روی مصرف میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین‌ها و چربی‌های مفید
  • ورزش به مدت حداقل ۳۰ دقیقه در روز و ۵ روز در هفته

سرکه سیب می‌تواند به کاهش وزن و بهبود برخی بیماری‌ها کمک کند؛ ولی نباید جایگزین درمان‌های دارویی شود.

افراد باید قبل از مصرف سرکه سیب، در مورد فواید و خطرات احتمالی آن با پزشک خود مشورت کنند.

مهدیه نوروزی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *