انتشار این مقاله


علت سردرد شدید پس از گریه کردن چیست؟ درمان آن چگونه است؟

فقط گریه‌های احساسی منجر به ایجاد سردرد می‌شوند

علت سردرد شدید پس از گریه کردن چیست ؟ گریه کردن، واکنش نرمان بدن در برابر احساسات است که باعث آرامش و راحتی روحی و جسمی فرد می‌شود. هنگامی که سردرد‌های مزمن پس از گریه‌های شدید به سراغ فرد می‌آیند، راهکار‌های متفاوتی وجود دارند که به بهبودی اوضاع فیزیکی فرد کمک می‌کنند، حتی اگر ناراحتی‌های عاطفی باقی بمانند. علت ایجاد سردرد‌ پس از گریه چیست و چه راه‌هایی برای کنترل این پدیده و بهبود آن وجود دارد؟ برای پسدا کردن پاسخ پرسش‌های بالا با ما همراه باشید.

زمانی که فرد گریه می‌کند، مواردی که در ادامه ذکر می‌شوند ممکن است برای فرد رخ دهد:

همچنین، گریه باعث خالی شدن فرد از احساسات و عواطف می‌شود. در اغلب افراد، گریه‌هایی که نشانه واکنش احساسی و فیزیکی نرمال فرد هستند، باعث ایجاد سردرد می‌شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد: هشت فایده گریه: علت این که خوب است چند قطره گریه کنیم!

علت سردرد شدید پس از گریه کردن چیست

دانشمندان در تلاشند تا پاسخی برای سوال چرا وقتی گریه میکنیم سردرد میگیریم بیابند.

گریه‌ کردن و سردرد‌های ناگزیر پس از آن، پاسخی است که بدن در برابر ناراحتی‌ها می‌دهد. ناراحتی باعث ایجاد استرس‌های خاصی می‌شود که ماحصل آن، رها سازی هورمون‌هایی مانند کورتیزول در بدن است. این هورمون‌ها سبب تحریک نوروترنسمیتر‌هایی در مغز می‌شوند که مسئول ایجاد واکنش‌هایی مانند گریه، سردرد و آبریزش بینی هستند.

زمانی که تمامی این پروسه‌ها در حال شکل گیری است، فرد در ناحیه سر خود احساس درد خواهد داشت.

سه نوع از سردرد‌هایی که در اثر گریه ایجاد می‌شود:

  • سردرد‌ تنشی
  • سردرد‌ سینوسی (در ناحیه سینوس‌ها)
  • سردرد‌ میگرنی

سردرد تنشی

بیشتر افرادی که شاهد سردرد بعد از گریه هستند، این نوع از سردرد را تجربه می‌کنند. سردرد‌های تنشی زمانی اتفاق می‌فتند که ماهیچه‌های ناحیه سر منقبض می‌شوند. این نوع از سردرد‌ها، اگر بتوانند عضلات ناحیه گردن و شانه‌ها را نیز درگیر کنند، سبب سفتی و درد در عضلات این ناحیه نیز می‌شوند.

سردرد‌های تنشی معمولاً باعث ایجاد عوارض ثانویه، مانند حساسیت به نور و صدا نمی‌شوند.

سردرد‌ سینوسی

در سردرد سینوسی چشم‌ها، گوش‌ها و گلو نیز درگیر می‌شوند. همانطور که اشک‌ها از چشم‌ها جاری می‌شوند، وارد سینوس‌ها نیز می‌شوند.

این اشک‌ها هستند که باعث آبریزش بینی هنگام گریه می‌شوند، زیرا برخی از این قطرات اشک وارد راه‌های بینی می‌شوند. سردرد سینوسی ناشی از گریه، به علت وجود قطرات اشک و موکوس و فشار ناشی از این مواد است.

همچنین تظاهراتی که ممکن است پس از گریه خود را نشان دهند عبارتند از:

  • آبریزش خلف بینی و سینوسی
  • گرفتگی بینی
  • حساسیت ناحیه اطراف بینی، فک، پیشانی و گونه‌ها
  • گلودرد
  • ترشحات بینی

افرادی که دارای آلرژی می‌باشند، به این نوع از سردرد‌ها عادت دارند زیرا سردرد‌هایی که ناشی از حضور موکوزس در سینوس‌ها هستند، یکی از عوارض جانبی این بیماری‌ها هستند. به هر حال، افراد مختلف در شرایط متنوع سردرد‌های سینوسی را تجربه می‌کنند.

بیشتر افرادی که تصور می‌کنند سردرد آن‌ها ناشی از سردرد‌های سینوسی است، درواقع درد میگرنی را تجربه می‌کنند. علت اصلی این است که میگرن نیز می‌تواند سبب ایجاد احتقان و تورم در سینوس‌ها شود. سر درد‌ سینوسی به ندرت اتفاق می‌افتد.

سردرد‌ میگرنی

افرادی که میگرن دارند، به نور و صدا نیز حساسیت دارند. سردرد‌ میگرنی معمولاً شدید و به صورت تپشی هستند. این نوع از درد‌ها فقط در یک طرف سر احسای می‌شوند.

افراد دارای میگرن علاوه بر درد، تظاهرات دیگری از جمله حالت تهوع، استفراغ و حساسیت به نور و صدا را نیز دارند.

توجه داشته باشید که استرس‌هایی که در نتیجه گریه کردن بوجود می‌آیند، سبب ایجاد درد‌ میگرنی در افرادی می‌شوند که مستعد آن هستند. جالب این جاست که گریه‌هایی که در اثر عوامل غیر عاطفی مانند پوست کندن پیاز شروع می‌شوند، سبب سردرد‌های میگرنی نمی‌شوند، تنها گریه‌های احساسی هستند که این نتیجه را بدنبال دارد.

درمان سردرد پس از گریه

درمان سردرد‌ پس از گریه به صورت خانگی معمولاً ممکن است. در ادامه چند روش خانگی برای درمان سر درد پس از گریه ذکر شده است.

  • استراحت در یک مکان آرام و تاریک با چشم‌های بسته
  • قرار دادن کیسه آب سرد یا گرم در گردن، چشم و یا پیشانی
  • استفاده از مسکن‌هایی که بدون نسخه در دسترس هستند، مانند آسپرین، استامینوفن و یا ایبوپروفن
  • استفاده از تریپتان‌ها که باعث آرام شدن سردرد‌ میگرنی می‌شوند و نیاز به تجویز پزشک دارند
  • ماساژ ناحیه گردن و شانه برای کاهش تنش و فشار

افرادی که هر یک از انواع سردرد‌ها را تجربه می‌کنند، باید آن را با پزشک خود در میان بگذارند و توصیه‌های پزشک را جهت درمان دنبال کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد: چگونه می‌‌توان استرس روانی را مدیریت کرد؟

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در اغلب مواقع، نیازی به نگرانی در مورد سردرد‌ بعد از گریه وجود ندارد، این درد‌ها معمولاً از طریق درمان‌های خانگی و استراحت، در عرض چند ساعت فروکش می‌کنند.

با این حال، اگر فردی مکرراً از سردرد‌ تنشی، سردرد میگرنی و یا سردرد سینوسی شکایت داشته باشد، لازم است که در باره این سردردها با پزشک مشورت نماید. این سردرد‌ها ممکن است ناشی از یک مشکل اساسی مانند افسردگی باشد.

همچنین در شرایطی که گریه کردن سبب سردرد‌ می‌شود، پزشک می‌تواند راهکار‌هایی را برای شما ارائه دهد که از بروز این درد‌ها در آینده جلوگیری به عمل آورد.

آیا راهی جهت پیشگیری از بروز سردرد بعد از گریه وجود دارد؟

هنگامی که فرد با احساسات و عواطف ناراحت کننده‌ای روبه‌رو می‌شود، کاهش استرس از طریق تمرین‌ها و ورزش می‌تواند اثر مثبتی برای مقابله با سردرد بعد از گریه کردن داشته باشد. با این حال، بهترین راه پیشگیری از سردرد‌های میگرنی، تنشی و سینوسی مراجعه به پزشک و انجام دادن توصیه‌های وی می‌باشد.

در نهایت باید توجه کرد که فشار‌ها و استرس‌هایی که از گریه‌های احساسی ناشی می‌شوند، مستقیماً سردرد‌های میگرنی و تنشی را باعث می‌شوند، در نتیجه گاهی اوقات جلوگیری از چنین سردرد‌هایی ممکن به نظر نمی‌رسد.

فرد همچنین می‌تواند از روش‌های متفاوتی برای کاهش این فشار‌ها در سایر جنبه‌های زندگی استفاده کند.

ورزش کردن، تغدیه مناسب، استراحت و خواب کافی می‌توانند اثر مثبتی در کاهش سطح استرس و فشار‌‌های ناشی از ناراحتی و گریه و بهبودی آن داشته باشد.

افرادی که از سردرد‌های میگرنی و تنشی رنج می‌برند، معمولاً درمان‌های خاصی از طرف پزشک دریافت می‌کنند تا از بروز آن در آینده جلوگیری کنند.

این روش‌های درمانی عبارتند از:

  • دارو‌های ضدافسردگی
  • دارو‌های قلبی عروقی، مانند بلوکه کننده‌های بتا و کانال‌های کلسیمی که برای پیشگیری از میگرن مفید هستند
  • دارو‌های ضدتشنج، که برای بهبودی درد‌های میگرنی و رهایی از درد‌های تنشی تجویز می‌شوند

برای افرادی که مرتباً دچار درد‌های سینوسی می‌شوند، درمان‌ها و تداوی‌های خاصی جهت کاهش ورم مجراهای بینی توصیه می‌شود.

پزشک همچنین اقدام به تجویز داروهایی برای آلرژی فرد می‌کند که از تشکیل موکوس در پاسخ به آلرژن جلوگیری می‌کند.

سخن پایانی

علت سردرد شدید پس از گریه کردن چیست ؟ بسیاری از کارشناسان معتقدند که علت بروز سردرد‌ بعد از گریه کردن تنش‌ و فشار روانییت. این فشار از احساسات و عواطفی ناشی می‌شوند که فرد را به گریه وا می‌دارند.

افراد برای درمان سردرد پس از گریه که مکرراً اتفاق می‌افتند، باید درمان‌های خانگی و یا توصیه‌های پزشک را دنبال کنند. اگر این نوع از درد‌ها دائماً تکرار شوند، ضروری است که علت اصلی آن توسط پزشک تعیین شده و درمان لازم برای آن آغاز شود.

معصومه برهانی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید