انتشار این مقاله


لیفت صورت چیست و چه عوارضی دارد؟

لیفت صورت نوعی جراحی زیبایی است که هدف آن، جوان تر کردن صورت و چهره فرد است.

لیفت صورت (rhytidectomy) یا عمل کشیدن پوست صورت، نوعی جراحی زیبایی است که هدف آن، جوان‌تر کردن صورت و چهره فرد می‌باشد.

این فرایند با جدا سازی پوست اضافی صورت، نیمه تحتانی صورت را تغییر داده و جوان تر می‌سازد.

لیفت صورت می‌تواند پوست شل شده را بکشد و آن را به دور خط فک متصل کند. همچنین این عمل زیبایی می‌تواند چین‌های عمیق اطراف دهان و بینی و پوست آویزان و اضافی و چربی زیر گونه و گردن را از بین ببرد.

کشیدن پوست صورت همچنین می‌تواند بافت‌های زیرین پوست را محکم کند و اگر با جراحی‌های دیگر همراه شود، باعث بالا بردن پیشانی، گونه‌ها، ابرو‌ها و پلک می‌شود.

در ایالات متحده، ۱۰۷۲۶۱ زن و ۱۳۷۰۲ مرد در سال ۲۰۱۶ جراحی لیفت صورت را انجام دادند. این عمل، پنجمین عمل زیبایی شایع در میان مردان بود.

لیفت صورت چیست ؟

لیفت صورت معمولاً یک عمل جراحی محسوب می‌شود که ممکن است با یک بی حسی موضعی و آرامبخش، یا بی‌حسی عمومی صورت گیرد.

این فرایند بین ۲ تا ۵ ساعت به طول می‌انجامد و فرد معمولاً می‌تواند همان روز بعد از عمل به خانه رود.

در روش قدیمی لیفتینگ صورت ، جراح یک برش در جلوی گوش ایجاد می‌کند و این برش را تا داخل مو یا رستنگاه مو از بالا و همچنین تا پشت گوش تا ناحیه‌ای که رویش مو در جمجمه صورت می‌گیرد، ادامه می‌دهد.

جراح سپس پوست را از عضلات و چربی‌های زیرین جدا کرده و به آرامی به سمت بالا و عقب کشیده و پوست اضافی را جدا می‌کند. این کار باعث منسجم‌تر شدن بافت زیرین نیز می‌شود.

در جراحی لیفت گردن، برش کوچکی در زیر چانه ایجاد می‌کنند تا پوست و بافت زیر پوست گردن را بکشند و محکم کنند.

در نهایت برش‌های ایجاد شده با بخیه یا استیپل بسته می‌شوند. یک لوله تخلیه تحت عنوان درن هم ممکن است برای یک یا دو روز پس از جراحی، در زیر پوست پشت گوش قرار گیرد تا خون یا مایعات اضافی را از محل جراحی شده خارج کند. پس از عمل بانداژ نیز صورت می‌گیرد.

ملاحظات پیش از جراحی

قبل از انجام لیفتینگ صورت ، جراح پلاستیک سابقه بیماری را در فرد چک می‌کند. این سوابق شامل موارد زیر است:

  • فشار خون بالا
  • سابقه لخته خون
  • دارو‌های مصرفی
  • مصرف سیگار
  • مصرف مواد مخدر
  • آلرژی‌ها
  • اسکار پوستی (جای زخم بر روی پوست)
  • وضعیت کلی سلامت پوست

پزشک و بیمار درباره مراحل جراحی و محل انجام آن، نوع بیهوشی، مدت زمان ریکاوری و بهبود و عوارض احتمالی جراحی صحبت خواهند کرد.

آن‌ها باید اهداف و انتظارات خود را از جراحی، با توجه به ویژگی‌های پوست و ساختار استخوان، مشخص کنند.

تکنیک‌های جدید جراحی

روش‌های جدیدی در حال توسعه عمل‌های زیبایی است. بسیاری از این روش‌ها ادعا می‌کنند مدت زمان بهبود را تسریع و آسان‌تر می‌کنند اما این روش‌ها اغلب به نوعی اصلاح شده روش‌های قدیمی جراحی هستند.

لیزر‌ها گاهی برای لیفت گردن استفاده می‌شوند که از جمله آن‌ها، لیزر گردن، لیزر لیپواسکالپچر فک (تراشیدن دقیق بافت چربی ناحیه فک)  و لیزر ری‌سرفیسینگ می‌باشد.

این کار اغلب تحت بی‌حسی موضعی و از طریق برش یک اینچی زیر چانه انجام می‌شود. این لیزر سبب ذوب کردن بخشی از چربی زیر چانه و کشیدن پوست می‌گردد.

اندوسکوپی می‌تواند برای لیفت صورت و ابرو استفاده شود. استفاده از دوربین‌های کوچک امکان برش‌های بسیار کوچک را فراهم می‌کند. این به معنی آسیب کمتر به بافت‌ها و بهبودی سریع‌تر است.

کشیدن پوست پیشانی، از طریق برش‌های کوچک در محل رویش مو‌های جلوی سر امکان پذیر است. پس از برش، با کشیدن پوست و اتصال محکم آن به بافت‌های زیرین، از شل شدن و آویزان شدن مجدد پوست جلوگیری می‌شود.

لیپوساکشن، رسوبات کانونی چربی در صورت را که معمولاً میان گونه و گردن قرار گرفته‌اند، از بین می‌برد. این عمل می‌تواند به صورت جداگانه و یا در حین جراحی لیفت صورت انجام شود.

Mini-facelift روشی کمتر تهاجمی برای لیفت صورت است که سبب از بین رفتن چین‌ها و پوست آویزان بخش پایینی صورت می‌شود. از آنجایی که در این عمل برش کوچک و S شکلی در اطراف گوش ایجاد می‌کنند، نمی‌تواند برای برطرف کردن پوست سست و اضافی گردن مناسب باشد.

در این روش، زمان بهبودی پس از جراحی نسبت به روش‌های قدیمی لیفت صورت کوتاه‌تر است و اسکار ناشی از برش نیز در این جراحی کمتر ایجاد می‌شود.

مردم اغلب لیفتینگ صورت را با جراحی افتادگی پلک و دیگر جراحی‌های صورت، به طور همزمان انجام می‌دهند.

آیا لیفت صورت مفید است؟

هدف از لیفت صورت، ایجاد پوست صاف‌تر و ظاهری جوان‌تر است.

فواید لیفت صورت:

  • از بین بردن و کشیدن پوست شل صورت
  • کاهش افتادگی پوست گونه‌ها در اطراف خط فک
  • کشیدن گوشه لب‌ها به سمت بالا
  • کاهش چین و چروک‌های میان گونه‌ها و لب

اثرات بر جای مانده از برش‌هایی که در جلو یا پشت گوش ایجاد می‌شوند، اغلب قابل توجه نیست. با این وجود، لیفت صورت عوارضی هم دارد.

اثرات خوب لیفت صورت برای همیشه باقی نمی‌ماند. تحقیقات نشان داده است که ۵ و نیم سال پس از جراحی، ۲۱ درصد از موارد جراحی لیفت صورت مجدداً برگشته‌اند اما ۷۶ درصد از افراد همچنان ظاهر جوان خود را پس از جراحی حفظ کرده‌اند.

رسیدن به ظاهر طبیعی پس از جراحی در مردان سخت‌تر است، زیرا مردان در جلوی گوش‌هایشان خط ریش دارند. زمانی که این خط ریش به دلیل کشیدن پوست، به بالا و عقب کشیده شود، ظاهری غیر طبیعی پیدا می‌کند.

لیفتینگ صورت در مردان و زنان می‌تواند سبب غیر طبیعی شدن حالت گوش شود. اگر پوست بیش از حد کشیده و برداشته شود، ممکن است چهره‌ فرد حالت مبهوتی پیدا کند.

برای کسب بهترین نتیجه از جراحی، ممکن است نیاز به عمل‌هایی چون لیفت گردن، جراحی افتادگی پلک، لیپوساکشن، تزریق چربی، برداشت چربی گونه، لیفت پیشانی، لیفت ابرو، برداشتن پوست از طریق لیزر یا به طریق شیمیایی و کاشت گونه و چانه باشد.

عمل لیفت صورت گرانقیمت است. میانگین هزینه این جراحی در ایالات متحده در سال ۲۰۱۶، مبلغ ۷۵۰۳ دلار بوده است. به طور معمول این جراحی مشمول بیمه نمی‌باشد.

عوارض لیفت صورت کدامند؟

عوارض لیفت صورت چندان شایع نیست. اغلب جراحی‌های زیبایی، در صورتی که توسط پزشک باتجربه و ماهری صورت گرفته باشند، ایمن هستند و عارضه‌ای به همراه ندارند. با این وجود هر عمل جراحی، خطرات مخصوص به خود را دارد.

خطرات و عوارض لیفت صورت شامل موارد زیر می‌باشند:

  • خونریزی
  • کبودی
  • عوارض بیهوشی
  • آسیب عصب‌های صورت که کنترل کننده عضلات هستند. این حالت اغلب موقت است.
  • هماتوم
  • عفونت
  • از بین رفتن ضمائم پوستی مثل مو در اطراف محل برش جراحی (چندان شایع نیست)
  • بی حسی؛ که اغلب طی روز‌ها تا هفته‌ها بهبود می‌یابد.
  • اسکار جراحی
  • نکروز پوست یا مرگ بافتی
  • غیر قرینه شدن اجزای صورت
  • گسترده شدن و یا ضخیم شدن اسکار یا جای زخم

اگر بیمار در روز های پس از جراحی، علامتی از التهاب، درد، قرمزی یا تورم مشاهده کند، باید به پزشک مراجعه کند. این علائم می‌توانند نشان‌دهنده هماتوم باشند. تب دار بودن فرد ممکن است نشان‌دهنده‌ی عفونت باشد.

چند نکته در خصوص لیفتینگ صورت

  • جراحی لیفت صورت برای افرادی که بیماری جدی دارند توصیه نمی‌شود. فرد باید در سلامت جسمی و روانی مناسب باشد.
  • افراد با فشار خون بالا و دیابت بیشتر در معرض عوارض جراحی هستند.
  • کشیدن سیگار و تنباکو خطر عوارض پس از جراحی را بیشتر می‌کند. به این صورت که در بهبود زخم تداخل ایجاد می‌کند. فردی که تصمیم به عمل لیفت صورت دارد، باید مصرف سیگار و مواد نیکوتین‌دار را متوقف کند.
  • انتظارات فرد از این جراحی باید منطقی و معقول باشد؛ زیرا این جراحی نمی‌تواند روند پیر شدن فرد را به طور کامل متوقف کند.
  • پوست خوب و ساختار استخوانی مناسب، نتایج بهتری را پس از جراحی برای فرد به دنبال دارد.
  • بیمار از یک هفته پیش از جراحی نباید آسپیرین یا سایر دارو‌های رقیق کننده خون را مصرف کند.

افراد باید انتظارات واقع بینانه داشته باشند. تغییرات پس از جراحی، اغلب دائمی هستند.

دوره بهبودی

بیشتر بیماران پس از جراحی درد دارند؛ اما دارو‌ها می‌توانند از میزان درد بکاهند. کبودی و تورم تا دو روز بعد از جراحی بدتر گشته و ممکن است حتی تا چند روز ادامه پیدا کند.

بهبودی معمولاً دو هفته طول می‌کشد و پس از ۴ هفته می‌توان به فعالیت طبیعی برگشت. بخیه‌ها ۵ تا ۱۰ روز پس از جراحی برداشته می‌شوند.

محل برش‌ها و بانداژ‌ها باید خشک نگه داشته شوند و بیمار باید دستورالعمل‌های خاص استحمام و شستشوی محل زخم را به طور کامل انجام دهد.

افراد باید به نکاتی که پزشک توصیه می‌کند، عمل کنند. این کار باعث می‌شود ترمیم زخم سریع‌تر رخ دهد و بهترین نتایج پس از عمل حاصل شود.

بی حسی و خشکی عضله برای مدت محدود طبیعی است. اسکار جراحی ممکن است نزدیک به یکسال پس از جراحی، کمرنگ شود و از بین رود.

لازم به ذکر است که علاوه بر مسائل ژنتیکی، داشتن سبک زندگی سالم همراه با رژیم غذایی متعادل و ورزش کافی می‌تواند به حفظ ظاهر پوست کمک کند.

عدم مصرف دخانیات و محدود کردن مصرف الکل، کاهش اضطراب، کاهش مواجهه با آفتاب و تماس با آلاینده‌ها همگی به حفظ جوانی پوست کمک می‌کنند.

همین عادت‌ها می‌توانند به مؤثر‌تر شدن اثرات جراحی لیفت صورت نیز کمک کنند.

لیفت صورت در خانه

به منظور لیفت صورت در خانه می‌توان ماساژ صورت انجام داد. برای این کار ابتدا پوست خود را تمیز کنید. دستان و سپس صورت و گردن خود را با آب شستشو دهید. به هنگام شستشوی صورت، ماساژ صورت را با حرکت دورانی آغاز کنید. سپس صورت خود را به آرامی با شوینده یا روغن ماساژ دهید. بعد از آن، با آب ولرم مجددا صورت خود را بشویید و سپس به آرامی با حوله خشک نمایید.

زینب معصومی پویا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید