انتشار این مقاله


کیست سینوویال چیست و راه های درمان کیست سینوویال کدام است؟

کیست‌های سینوویال توده‌های کوچک و پر از مایع هستند که اغلب در اطراف مفاصل بین مهره‌‌های کمر ایجاد می شوند و به طور کلی بی‌خطر هستند.

احتمالاً تا کنون نام کیست سینوویال به گوشتان خورده است اما کیست سینوویال چیست ؟ کیست‌های سینوویال توده‌های کوچک و پر از مایع هستند که بیشتر در قسمت‌های تحتانی ستون فقرات تشکیل می‌شوند. گزینه‌ی موجود برای درمان کیست سینوویال، شامل استفاده از داروهای ضد درد و به دنبال آن فیزیک درمانی است. اگر کیست باعث درد شدید یا سایر علائم مربوط به ناتوانی شود، پزشک می‌تواند عمل جراحی را توصیه کند.
در این مقاله، در مورد کیست های سینوویال، علائم و علل آن‌ها بحث خواهیم کرد. همچنین بررسی خواهیم کرد که چه زمانی مراجعه به پزشک برای تشخیص و درمان، الزامی است.

لازم به توجه است که کیست سینوویال مانند کیست های گانگلیونی نیست. کیست های گانگلیونی بیشتر در قسمت‌های دیگر بدن به جز ستون فقرات، برای مثال در نزدیکی مفاصل و تاندون‌ها ایجاد می شوند.

کیست سینوویال چیست

کیست سینوویال توده‌ای پر از مایع است که اغلب در ستون فقرات تحتانی ایجاد میشود. این کیست ها خوش خیم هستند و ماهیت سرطانی ندارند. کیست سینوویال می تواند بدون بروز هیچ گونه علامتی رخ دهد.

سینوویوم غشای نازکی است که سطوح داخلی مفاصل را می‌پوشاند. این غشا مایع سینوویال تولید می‌کند که به حرکت روان‌تر مفاصل و محافظت از آن‌ها در برابر سایش و پارگی کمک می‌کند. این مایع سینوویال گاهاً در داخل غشا تولید و تجمع می‌یابد و موجب ایجاد کیست سینوویال می‌شود.

کیست سینوویال می‌تواند در اطراف هر مفصلی در بدن ایجاد شود. اما بیش از ۹۰ درصد کیست‌های سینوویال در سطح مفاصل مهره‌های کمری ستون فقرات رخ م‌یدهد. ناحیه‌ی کمر قسمت‌های تحتانی ستون فقرات را شامل می‌شود که در واقع جایی است که ستون فقرات به سمت داخل تقعر دارد. تفاوت کیست گانگلیون با کیست سینوویال چیست ؟

کیست‌های گانگلیونی توده‌های پر از مایعی هستند که ممکن است در اطراف هرکدام از مفاصل و تاندون‌های بدن به خصوص در ناحیه‌ی دست و مچ ایجاد شوند.
هرچند کیست‌های گانگلیونی بسیار شبیه به کیست سینوویال هستند، اما از نظر منشا کمی متفاوت‌اند. تفاوت اساسی آن‌ها، این است که کیست‌های گانگلیونی فاقد پوششی از سلول‌های سینوویوم هستند.

علائم کیست سینوویال چیست

علائم کیست سینوویال به اندازه و محل کیست بستگی دارد. بسیاری از افرادی که دچار کیست سینوویال شده‌اند، هیچ علامت و ناراحتی را حس نمی‌کنند.
علائم احتمالی کیست‌ سینوویال موجود روی ستون فقرات، شامل موارد‌‌ زیر است:

  • درد یا احساس ناراحتی در ناحیه کمر
  • مشکل در راه رفتن یا ایستادن
  • درد، بی حسی یا سوزن سوزن‌ شدن در پاها، مشابه درد سیاتیک
کیست سینوویال

علت ایجاد کیست سینوویال

اصلی‌ترین علت ایجاد کیست سینوویال هنوز به طور کامل شناخته نشده‌است. مفاصل بین مهره‌ای در واقع امکان خم شدن و چرخیدن را برای فرد فراهم می‌کنند. کیست سینوویال هنگامی که مفاصل بین مهره‌ای تخریب شده و مایع سینوویال اضافی تولید می کند، روی ستون فقرات ایجاد می شود.

کیست سینوویال در افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری‌های مفصلی دیگر مانند آرتریت، بیشتر رخ می‌دهد. در این افراد، مفاصل بین‌مهره‌ای ممکن است با سرعت بیشتری تخریب شوند و کیست سینوویال سریع‌تر ایجاد می‌شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

چنان چه کیست سینوویال علائم ایجاد نکند، معمولاً نیازی به درمان ندارد. حتی ممکن است فرد متوجه بیماری در خود نشود. با این وجود در برخی افراد ممکن است علائمی مانند درد مکرر کمر و درد سیاتیک رخ دهد که نشان‌دهنده‌ی کیست سینوویال باشد. در این حالت مراجعه به پزشک الزامی‌ است. روش‌های درمانی‌ مشخصی وجود دارد که می‌توانند به بهبود علائم کیست سینوویال کمک کنند.

تشخیص

پزشکان معمولاً کار خود را با سؤال‌کردن درباره‌ی علائم فرد و بررسی تاریخچه پزشکی او شروع می کنند. همچنین ممكن است، معاینه‌ی فیزیکی كمر و ستون فقرات را انجام دهند.

اگر پزشک توده‌ای را در طول ستون فقرات فرد مشاهده کند، درخواست سونوگرافی ‌می‌دهد تا تشخیص دهد که آیا کیست سینوویال است یا خیر.

سایر تست‌های تصویربرداری که ممکن است پزشک برای تأیید تشخیص خود، درخواست کند شامل اسکن MRI، سی تی اسکن یا X-Ray است. این تست‌های تصویربرداری همچنین می‌توانند در رد سایر عارضه‌های احتمالی نیز کمک کننده باشند.

درمان کیست سینوویال چیست

درمان به طور کلی به اندازه کیست و شدت علائم بستگی دارد. کیست سینوویال معمولاً بی خطر است، بنابراین اغلب درمان غیر ضروری است. با این حال، برخی از افراد ممکن است درد، مشکل در راه رفتن یا مشکلاتی مانند سیاتیک را تجربه کنند.

در مواردی که کیست با علائم خفیف همراه است، پزشک ممکن است، یک دوره استراحت تحت نظر را مناسب بداند. فیزیوتراپی یا کاردرمانی نیز ممکن است در برخی موارد، گزینه ی مناسبی باشد.

همچنین ممکن است در مواردی پزشک برای کاهش درد و التهاب، داروهای بدون نسخه یا نسخه‌های دارویی خاصی را از جمله داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن را تجویز کند.

برای درمان علائم شدیدتر، پزشک اغلب تزریق استروئید را تجویز می‌کند، که می تواند به تسکین درد و فشار کیست کمک کند. البته تزریق استروئید می‌تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند، بنابراین پزشک اغلب در موارد معدودی این دسته‌ی دارویی ‌را تجویز می‌کند.

اگر گزینه های درمانی محافظه کارانه‌تر در رفع علائم فرد ناموفق باشد، ممکن است پزشک جراحی را توصیه کند. هدف از این عمل جراحی برداشت کیست و کاهش فشار بر روی نخاع و اعصاب اطراف آن است. چندین گزینه جراحی برای درمان کیست سینوویال وجود دارد.

خلاصه

کیست‌های سینوویال توده‌های کوچک و پر از مایع هستند که در اطراف مفاصل شکل می‌گیرند. آن‌ها معمولاً در مفاصل بین مهره‌‌های کمر ایجاد می‌شوند و به طور کلی بی‌خطر هستند.

از آن جایی که کیست سینوویال اغلب علامتی ایجاد نمی‌کند، ممکن است فرد از وجود کیست نا‌آگاه باشد. با این وجود، کیست‌ها گاهی اوقات می‌توانند به ستون فقرات و اعصاب اطراف فشار وارد کنند که این امر می‌تواند باعث درد و مشکلات دیگر شود. افرادی که از درد در ناحیه‌ی کمر و پا، که اغلب با مشکلات حرکتی و یا درد سیاتیک همراه است، شکایت دارند، باید برای ارزیابی به پزشک مراجعه کنند.

گزینه‌های درمانی برای کیست سینوویال عبارتند از استراحت، فیزیوتراپی و کاردرمانی و مصرف داروهای ضد درد. برای افرادی که علائم شدیدتری دارند، پزشک ممکن است تزریق داروهای استروئیدی یا برداشتن جراحی کیست را توصیه نماید.

معصومه طالبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید