انتشار این مقاله


ام اس کودکان چیست؟ علائم ام اس کودکان چیست؟

بیماری ام اس در کودکان و نوجوانان مشابه با ام اس در بزرگسالان است ولی تفاوت‌هایی هم دارد.

مولتیپل اسکلروزیس یا همان ام اس یک بیماری پیشرونده است که می‌تواند به شدت به اعصاب بدن آسیب برساند. در این بیماری علائم به مرور زمان بدتر می‌شوند و با پیشرفت بیماری اختلال در گفتار و مهارت‌های حرکتی حاصل می‌شود. اما ام اس کودکان چیست ؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی تأثیر MS بر کودکان، با ما همراه باشید. در ادامه علائم ام اس کودکان و دامنه درمان‌ها را بررسی خواهیم کرد.

ام اس کودکان چیست

ام اس کودکان به اندازه بزرگسالان شایع نیست. وقتی این بیماری در کودکان بروز کند، ممکن است خودشان  و والدین و مراقبانشان نسبت به این بیماری ترس و عدم اطمینان داشته باشند. علائم ام اس کودکان با نوع بزرگسالی نیز هم پوشانی دارد.

مولتیپل اسکلروزیس (MS) می تواند به مشکلات قابل توجهی در انجام کارهای روزانه منجر شود و می‌تواند کیفیت زندگی فرد را به شدت تحت تأثیر قرار دهد.

هیچ درمانی برایش وجود ندارد و درمان‌ها بر جلوگیری و کاهش علائم بیماری ام اس تمرکز دارند.

شیوع ام اس در کودکان

براساس اطلاعات موجود در انجمن ملی ام اس، تقریباً ۱ میلیون نفر در ایالات متحده ام اس دارند.

تعداد كودكان مبتلا به ام اس بسیار كمتر است، انجمن ملی ام اس تخمین می‌زند ۸۰۰۰-۱۰۰۰۰ نفر از افراد زیر ۱۸ سال در آمریکا مبتلا به ام اس هستند.

این انجمن همچنین گزارش می‌دهد که ۱۰۰۰۰-۱۵۰۰۰ افراد در این محدوده سنی حداقل یکی از علامت‌های ام‌ اس را تجربه کرده‌اند. مقاله منتشر شده در این مورد، نشان می دهد حدود ۲ تا ۵ درصد از مبتلایان به ام اس در ایالات متحده قبل از ۱۸ سالگی یک علامت را تجربه کرده‌اند.

ام اس در نوزادان، کودکان و نوجوانان

بیماری ام اس در نوزادان، کودکان و نوجوانان مشابه با ام اس در بزرگسالان است. با این حال، چندین تفاوت وجود دارد:

  • طبق مطالعات، در مقایسه با بزرگسالان، کودکان احتمالاً دوره‌های عود مکرری را تجربه می‌کنند که طی آن علائم شدت می‌یابد.
  • بر اساس مطالعه صورت گرفته، کودکان مبتلا به MS در بازه زمانی دیرتری نسبت به بزرگسالان مبتلا به ام اس، دچار ناتوانی حرکتی می‌شوند.
  • مطالعه قبلی خاطر نشان می‌کند که کودکان مبتلا به MS، درمقایسه با افرادی که در بزرگسالی تشخیص ام اس در آن‌ها گذاشته شده است، در سنین کمتری به ناتوانی حرکتی می‌رسند.
  • بر اساس یافته‌ها، ضایعات مغزی که ناشی از بیماری ام اس است، در کودکان مبتلا به این بیماری در مقایسه با بزرگسالان بیشتر و ملتهب‌تر است.
  • كودكان و نوجوانان مبتلا به ام اس در حدود ۲ سال پس از تشخيص، در مورد كاركردهايي مانند حافظه، تمركز و زبان دچار مشكلاتي مي‌شوند.
  • خستگی و افسردگی نیز ممکن است در این بازه زمانی بوجود آیند.

یادگیری در مورد این خصوصیات می تواند به کودکان، والدین و مراقبانشان کمک کند تا بیماری و پیشرفت آن را بهتر درک کنند.

جامعه پزشکی هنوز درباره علت اصلی بروز بیماری به نقطه‌ی محکمی نرسیده است.

برخی از عوامل خطر بالقوه عبارتند از:

  • سابقه خانوادگی
  • چاقی
  • کمبود ویتامین D
  • شروع بلوغ جنسی در دختران
  • قرار گرفتن در معرض ویروس Epstein-Barr
  • قرار گرفتن در معرض دود سیگاردیگران

علائم ام اس کودکان

به عنوان علائم ام اس کودکان ممکن است تغییراتی را در بینایی خود تجربه کند.

علائم بیماری ام اس در کودکان شبیه به بزرگسالان است. برخی از شایع‌ترین علائم ام اس کودکان عبارتند از:

  • ضعف
  • مشکل در راه رفتن
  • مشکل در کنترل دفع ادرار و مدفوع
  • تغییر در بینایی
  • لرزش
  • اسپاسم عضلانی
  • سوزن سوزن شدن یا بی حسی در اندام‌ها، صورت و سایر قسمت های بدن
  • تغییر در درک حسی

علاوه بر این، کودکان خردسال به احتمال زیاد دچار مشکلات گیجی و ناهماهنگی می‌شوند.

درمان ام اس کودکان چیست

درمان ام اس کودکان و بزرگسالان تفاوت چندانی ندارد و پزشک ممکن است چندین داروی مشابه را تجویز کند.

یکی از نخستین اقدامات درمانی که ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی و پزشکان به طور معمول انجام می‌دهند، استفاده از اینترفرون بتا ۱-آلفا یا گلاتیرامر استات است. این‌ها داروهای خود تزریقی هستند که به محدود کردن یا از بین بردن علائم مرتبط با ام اس در کودکان و بزرگسالان کمک می‌کنند.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)  اینترفرون بتا ۱-آلفا یا گلاتیرامر استات را برای استفاده در کودکان تأیید نکرده است، اما پزشکان غالباً این داروها را در موارد تایید نشده سازمان غذا و دارو تجویز می‌کنند.

زمانی که روش‌های درمانی اولیه جواب ندهند، یا به اندازه کافی کارآمد نباشند، پزشک ممکن است روش‌های درمانی تکمیلی را توصیه کند.

در سال ۲۰۱۸ ، FDA استفاده از فنگولیمود (fingolimod)، یک داروی خوراکی را برای کودکان ۱۰ ساله یا بالاتر که مبتلا به MS عودشونده بودند، تصویب کرد.

FDA برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ این دارو را برای استفاده در بزرگسالان با بیماری ام اس تأیید کرده بود. این امر موجب افزایش فاصله زمانی بین عودها و کاهش فعالیت بیماری شد.

محققان به دنبال داروهای خوراکی دیگر برای کودکان و نوجوانان هستند. به عنوان مثال، برخی در حال بررسی افرات ریتوکسیماب (rituximab) هستند، دارویی که می‌تواند به درمان اختلالات خود ایمنی، از جمله ام اس در کودکان کمک کند.

كودكان و نوجوانانی كه مبتلا به ام اس هستند، ممكن است از نوعی درمان كه سلامت روانی فرد را نیز در بر می‌گیرد، بهره مند شوند. بیماری ام اس یک بیماری مادام العمر است و علائم آن با گذشت سن تشدید می‌یابد. این موضوع می‌تواند باعث اضطراب شده و زمینه ساز افسردگی در کودک شود.

برای والدین و مراقبان، تشویق کودکان و نوجوانان به صحبت درباره ترس‌ها و نگرانی‌های خود راجع به بیماری اهمیت داشته، و در صورت لزوم باید درمان حمایتی برای فرد محیا شود.

تشخیص ام اس کودکان

برای تشخیص ام اس ، پزشک متخصص اطفال ممکن است کودک را ارزیابی کند تا سایر احتمالات بیماری را رد نماید.

تشخیص ام اس آسان نیست. ابتدا پزشک در مورد علائم سؤال می‌کند، معاینه انجام می‌دهد و سابقه خانوادگی کودک را در نظر می‌گیرد.

برای تایید معیارهای بیماری ام اس، کودک باید حداقل دو بار از بین رفتن میلین اعصاب را در دو ناحیه مجزا تجربه کرده باشد. این وقایع نشان می دهد که مناطق مختلف سیستم عصبی مرکزی در زمان‌های مختلف آسیب دیده است.

علاوه بر این، یک متخصص کودکان باید بیماری‌های دیگری را که می‌توانند باعث علائم شوند، رد کند. آن‌ها ممکن است آزمایشاتی را برای کمک به این بخش از تشخیص درخواست کنند.

فردی که نگران علائم احتمالی بیماری ام اس در کودکان خود است، باید با یک متخصص کودکان مشورت کند.

نگاه کلی

علائم ام اس در کودکان و بزرگسالان یکسان است. با این که درمانی برای بیماری ام اس وجود ندارد، اما روش‌های درمانی، بر روی کاهش یا از بین بردن علائم ام اس کودکان و محدود کردن تعداد دفعات عود بیماری تمرکز دارد.

اگر کودک علائم بیماری ام اس از جمله بی حسی، ضعف و یا تغییر در کنترل عضلات را گزارش کرد، ضروری است که با پزشک متخصص اطفال مشورت شود.

طوبی زینالی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید