انتشار این مقاله


چگونه لب قرمز طبیعی داشته باشیم

چند راهکار برای رفع تیرگی لب در این مقاله معرفی می‌شود.

به مرور زمان به علل مختلفی مثل سبک زندگی و داروهای مصرفی افراد، ممکن است لب‌ها تیره‌رنگ شود. روشنی لب و قرمز بودن آن از لحاظ زیبایی برای برخی از افراد اهمیت ویژه‌ای دارد و جلوه عجیبی به چهره می‌دهد. داشتن لب قرمز طبیعی حتی در بسیاری از فرهنگ‌های کهن نیز به عنوان یک فاکنور زیبایی در نظر گرفته شده است. در این مقاله فاکتورهای دخیل در تیرگی لب و روش‌های خانگی رفع تیرگی لب را معرفی می‌کنیم.

علت تیرگی لب

تیرگی لب می‌تواند ناشی از افزایش تولید رنگدانه‌های لب (hyperpigmentation) باشد. تیرگی لب در واقع بی‌خطر است و به دلیل زیاد بودن ملانین موجود در لب می‌تواند ایجاد شود. این اقزایش تولید رنگدانه می‌تواند به دلایل زیر رخ دهد:

  • قرار گرفتن بیش از حد در معرض خورشید
  • کم‌آبی
  • مصرف سیگار
  • واکنش‌های آلرژیک به خمیردندان، رژلب و…
  • مصرف بیش از اندازه کافئین
  • جویدن لب

بیشتر این دلایل با تغییر سبک زندگی قابل حل است؛ مانند استفاده از ضدآفتاب، محدود کردن مصرف کافئین و یا تغییر برند خمیردندان.

البته موارد زیر نیز ممکن است موجب تیرگی لب‌ها بشود:

  • شیمی درمانی
  • کم‌خونی
  • فقر ویتامین
  • استفاده بیش از حد فلوراید

رفع تیرگی لب و داشتن لب قرمز طبیعی

داشتن لب قرمز طبیعی و درمان هایپرپیگمانتاسیون یک فرآیند زیبایی‌ست. درمان با لیزر یا مواد شیمیایی مثل هیدروکویینون (hydroquinone) و کوجیک اسید (kojic acid) برای درمان هایپرپیگمانتاسیون استفاده می‌شود. عملکرد بسیاری از درمان‌های هایپرپیگمانتاسیون با مهار آنزیم سازنده‌ی ملانین است.

می‌توان از روش‌های خانگی نیز برای روشنی لب و رفع تیرگی استفاده کرد.

۱. لیمو

یک مطالعه در سال نشان می دهد که ماساژ پوست با مرکبات ممکن است به عنوان یک مهارکننده ملانین عمل کند. هر شب پیش از خواب، لیمو را برش داده و قسمت آبدار آن را را به آرامی روی لب‌های خود مالش دهید. صبح روز بعد لب های خود را با آب خنک بشویید. هر روز این کار را تکرار کنید تا به نتیجه دلخواه خود برسید.

۲. لیمو و شکر

قبل از خواب، یک برش از لیمو را برداشه و آن را در شکر فرو کنید. لب‌های خود را با لیمو قند زده مالش دهید. صبح روز بعد لب‌های خود را با آب ولرم بشویید.

۳. لیموترش

لیموترش یکی از مرکباتیست که خاصیت مهار تولید ملانین را دارد. بریا قرمز کردن لب در یک کاسه کوچک، یک الی دو قاشق چای‌خوری آب لیموترش تازه، یک قاشق چای‌خوری عسل و یک قاشق چای‌خوری گلیسرین را مخلوط کنید. پیش از خواب مخلوط را به آرامی بر لب‌های خود بمالید و صبح روز بعد لب‌های خود را بشویید.

۴. زردچوبه

یکی از روش‌های مورد استفاده بریا داشتن لب قرمز طبیعی براساس مقاله‌ی منتشرشده در سال ۲۰۱۰، زردچوبه است. زیرا می‌تواند به عنوان یک مهارکننده ملانین عمل کند. در یک کاسه کوچک، یک قاشق غذاخوری شیر و به اندازه کافی پودر زردچوبه ریخته و بهم‌ بزنید تا خمیری به دست آید. با ضربه‌ی نوک انگشت مقداری از خمیر را برداشته و بر لب‌های خود بمالید. پنج دقیقه صبر کنید و سپس به آرامی با آب سرد بشویید. پس از خشک کردن لب‌های خود، مرطوب‌کننده‌ی موردنظر خود را بزنید.

۵. آلوورا

از آلوورا نیز می‌توان به عنوان کرم قرمز کننده لب استفاده کرد. یک مقاله‌ی قدیمی‌تر می‌گوید که ترکیب موجود در آلوورا نیز باعث مهار سنتز ملانین می‌شود. روزی یک‌بار، لایه‌ی نازکی از ژل آلوورا تازه را بر لب‌های خود بمالید. پس از این که خشک شد، با آب گرم آن را بشویید.

۶. انار

مقاله‌ای در سال ۲۰۰۵ اظهار دارد که بریا داشتن لب قرمز طبیعی می‌توان از انار نیز استفاده کرد؛ زیرا عصاره‌ی انار می‌تواند پوستی که دچار هایپرپیگمانتاسیون شده است را روشن‌تر کند. یک قاشق غذاخوری دانه‌های انار، یک قاشق چای‌خوری آب گلاب و یک قاشق غذاخوری خامه‌ی تازه را مخلوط کنید تا خمیری به دست آید. این خمیر را به لب‌های خود مالیده و بگذارید سه دقیقه بماند. سپس با آب سرد آن را بشویید. این‌کار را روزانه تکرار کنید.

دیگر درمان‌های طبیعی برای رفع تیرگی لب

بعضی افراد از روش‌هایی که در ادامه گفته می‌شود نیز برای داشتن لب قرمز طبیعی استفاده می‌کنند؛ اما باید تحقیقات نیز اثربخشی آن را ثابت کنند. بعضی از این روش‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • روغن نارگیل: با یک ضربه انگشت، مقدار بسیار کمی از روغن نارگیل را برداشته و به آرامی به همه‌ی قسمت‌های لب خود بمالید. این‌کار را می‌توانید چندبار در روز انجام دهید.
  • گلاب: دو قطره گلاب را با شش قطره عسل مخلوط کرده و سه الی چهار بار در روز بر لب‌عای خود بمالید. هم‌چنین می‌توان این‌کار را پیش از خواب نیز انجام داد.
  • روغن زیتون: پیش از خواب به منظور روشنی لب چند قطره روغن زیتون را بر لب خود ماساژ دهید.
  • آب خیار:در مخلوط‌ کن، آب نصف یک خیار را بگیرید. آن را در یخچال سرد کنید. سپس یک قطعه پنبه را درون آن فرو ببرید و سپس به آرامی روی لب‌های خود بکشید. حدود ۳۰ دقیقه صبر کنید، سپس با آب سرد لب‌های خود را بشویید.
  • توت‌فرنگی: ۵ عدد توت‌فرنگی با اندازه متوسط را شسته و خرد کنید. با ۲ قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین مخلوط کنید. پیش از خواب، کرم قرمز کننده لب به‌دست آمده را به آرامی بر لب‌های خود بکشید. صبح روز بعد با آب سرد لب‌های خود را بشویید.
  • بادام: در یک کاسه کوچک یک قاشق غذاخوری خامه تازه و میزان کافی پودر بادام را بریزید تا خمیری به‌دست آید. برای داشتن لب قرمز طبیعی روزانه ۳ تا ۵ دقیقه خمیر را روی لب‌های خود ماساژ دهید. سپس با آب نیمه‌گرم بشوید.
  • روغن بادام: هرشب پیش از خواب، چند قطره روغن بادام را بر لب خود ماساژ دهید.
  • شکر: ۳ قاشق چای‌خوری شکر و ۲ قاشق چای‌خوری کره را با هم ترکیب کرده و بریا روشنی لب ۳ بار در هفته، این مخلوط را به مدت ۳-۴ دقیقه بر لب‌های خود ماساژ دهید. هم‌چنین می‌توانید به‌جای کره از روغن زیتون استفاده کنید.
  • روغن خردل: یک‌بار در روز، به آرامی یک الی دو قطره روغن خردل را بر لب‌های خود ماساژ دهید.
  • چغندر: چغندر را در مخلوط‌ کن ریخته و آنقد خرد کنید تا الت خمیری پیدا کند. دوبار در هفته این کرم قرمز کننده لب را بر لب‌های خود بمالید. ۵-۱۰ دقیقه صبر کنید، سپس لب‌های خود را بشویید.

کلام آخر

روشنی یا تیرگی لب یک ترجیح شخصی‌ست. راه‌های خانگیی برای درمان hyperpigmentation وجود دارد. پیش از انتخاب هر روش با پزشک خود مشورت کنید.

نیلوفر طبسی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید