انتشار این مقاله


آیا تابحال درباره ماساژ رفلوکسولوژی شنیده‌اید…؟

یکی از پرکابردترین انواع ماساژ، رفلکسولوژی می‌باشد که در ادامه چند نمونه از فواید و کاربردهای آن را بیان می‌کنیم.

از زمان‌های قدیم استفاده از ماساژ به عنوان یک روش درمانی برای بسیاری از بیماری‌های روحی و جسمی در میان پزشکان سنتی و درمانگران طب کهن متدوال بوده است. با گذشت زمان و اثبات فواید ماساژ و همچنین تبادل اطلاعات و دانش در این زمینه علم ماساژ توسعه پیدا کرد و انواع مختلف ماساژ در سراسر دنیا و میان اقوام مختلف مورد استفاده قرار گرفت.

ماساژ رفلکسولوژی و کاربردهای آن

حال انواع مختلفی از ماساژ در سراسر دنیا رایج هستند که هر کدام ویژگی و کاربرد خاصی دارند. یکی از پرکابردترین انواع ماساژ، رفلکسولوژی می‌باشد که در ادامه چند نمونه از فواید و کاربردهای آن را بیان می‌کنیم.

ماساژ رفلکسولوژی یا بازتاب شناسی عبارت است از ایجاد فشارهای ملایم بر روی نقاطی در سطوح کف پا به منظور درمان اعضای متناظر آن در سایر قسمت های بدن . در این علم پاها آینه تمام نمای بدن انسان به شمار می آیند. بر اساس علم ماساژ رفلکسولوژی ، اعمال فشار بر روی نقاط متناظربا سایر اعضای بدن در کف پا می تواند کارکرد سایر اعضای بدن را متعادل نماید زیرا طبیعت بدن انسان به گونه ای است که در شرایط مساعد قادر به درمان خود است.

تاریخچه کوتاه رفلکسولوژی

در مورد تاریخچه ماساژ رفلکسولوژی یا بازتاب شناسی روایات گوناگونی وجود دارد. در روایت اول طب شرقی را منشا حضور و پیدایش ماساژ رفلکسولوژی یا بازتاب شناسی می‌داند در روایت دوم منشا پیدایش علم رفلکسولوژی یا بازتاب درمانی را مصر قبل از میلاد می‌داند.

پیدا شدن یک تصویر نقاشی شده در آرامگاه پزشکی مصری بنام Ankahar نشان دهنده وجود رفلکسولوژی در آن زمان می باشد . روایت سوم سرخپوستان آمریکا، به ویژه سرخپوستان چروکی را به عنوان بنیانگذاران این علم معرفی می کند.

رفلکسولوژی چیست؟

ماساژ رفلکسولوژی شامل اصول مشابه طب سوزنی و برخی از انواع ماساژ است. بدن ما توسط کانال‌های انرژی طرح ریزی شده است. زمانی که جریان‌های این کانال‌ها به نحوی مسدود شده باشد، ما احساس درد می‌کنیم و به طور کلی ناخوش هستیم. رفلکسولوژیست با اعمال فشار بر روی یک قسمت از این کانال‌ها، یک پیام را به طور کامل در امتداد آن می‌فرستد و باعث آزادسازی دوباره جریان انرژی در بدن می‌شود.

رفلکسولوژی به نوبه خود باعث ایجاد حس تعادل و رفاه شده و سلامتی را با استفاده از پاسخ‌های التیام بخش بدن، دوباره به بدن ما باز می‌گرداند.

به طور کلی، ماساژ رفلکسولوژی یا بازتاب شناسی، یک درمان باستانی است. رفلکسولوژی شامل اعمال فشار به مکان‌های خاص مثلا روی پا، دست و گوش که اعصاب محیطی دارند و به سیستم عصبی مرکزی شما متصل هستند. با ماساژ این مناطق که به سیستم عصبی مرکزی نیرو وارد می‌شود و به از بین بردن درد و کاهش استرس از طریق قدرت ساده‎ی لمس کمک می‌کند.

کاربردها و فواید رفکسولوژی

اغلب ما، در طی روز هنگام کار فشار و استرس زیادی بر پاهایمان وارد می‌شود. چه در دفتر کار، چه بیمارستان، کارخانه و …! مسئله اینجاست که این درد و استرس ممکن است در قسمت‌های دیگری از بدن خود را پدیدار کند. ماساژ رفلکسولوژی چیزی فراتر از ماساژ پا است. این نقاط خاص برای ماساژ، همچنین شامل دست‌ها و گوش‌ها نیز می‌شوند. که در مجموع چیزی قوی تر از یک ماساژ معمولی پا هستند.

بسیاری از مردم برای انجام ماساژ و کمک به بازگرداندن سلامتی عمومی و ایجاد آرامش و حس خوب به رفلکسولوژیست مراجعه می‌کنند. اما فراموش می‌کنند که رفلکسولوژی تنها برای ایجاد آرامش نیست بلکه یک درمان جامع برای کمک به رفع مشکلات عدیده بدن است. از گرفتگی اعصاب گرفته تا درمان افسردگی.

رفلکسولوژی توسط پزشکان برای درمان شرایط و آسیب‌های مختلف پیشنهاد شده است. آسیب‌هایی که با استفاده از این پدیده قابل درمان‌اند به شرح زیر است:

  • کمردرد و فشار ماهیچه‌ها
  • آسیب‌های ورزشی
  • استرس
  • اضطراب و افسردگی
  • اختلالات خواب و خوردن
  • گردش خون، هوا و انرژی ضعیف
  • سندروم روده وخیم
  • میگرن
  • تنش پیش از قاعدگی
  • علائم یائسگی
  • مشکلات تنفسی مانند آسم و …

رفلکسولوژی با ماساژور

رفلکسولوژی شباهت بسیار زیادی به خواص و فواید ماساژ پا دارد. پا همیشه به عنوان یک بخش و عضو حیاتی بدن مطرح است. ماساژ پاها اهمیت زیادی در سلامت بدن دارند. با ماساژ دادن مداوم آن‌ها در طی روز، از خستگی‌ها و فشارهایی که روزانه در هنگام کار به آن‌ها وارد می‌شود، رهایی یابید. همچنین مالش و آرام کردن هر بخش از کف پا همانند رفلکسولوژی خواص مستقل و متفاوت از هم دارد.

به منظور انجام رفلکسولوژی می‌توان از صندلی ماساژور irest یا ماساژور پرتابل پا استفاده کرد. مجموعه آی‌رست با ارائه ماساژورهای مختلف و ماساژور پا به سلامت شما اهمیت می‌دهد. شما نیز با تهیه دستگاه ماساژور پا و استفاده از آن، به تن و بدن خود، آرامش و تندرستی هدیه دهید!

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید