انتشار این مقاله


علت خارش زخم سوختگی: برای خارش سوختگی چه باید کرد

براساس داده‌های ذکر شده توسط انجمن فونیکس برای بازماندگان سوختگی(Phoenix Society for Burn Survivors)، حدود ۹۰ درصد از بیماران سوختگی پس از جراحت، دچار خارش هستند. خارش معمولاً به مرور زمان فروکش می‌کند، اما بیش از ۴۰ درصد شرکت کنندگان در یک مطالعه پس از سوختگی، خارش طولانی مدت را گزارش کردند. خارش مزمن بر […]

براساس داده‌های ذکر شده توسط انجمن فونیکس برای بازماندگان سوختگی(Phoenix Society for Burn Survivors)، حدود ۹۰ درصد از بیماران سوختگی پس از جراحت، دچار خارش هستند. خارش معمولاً به مرور زمان فروکش می‌کند، اما بیش از ۴۰ درصد شرکت کنندگان در یک مطالعه پس از سوختگی، خارش طولانی مدت را گزارش کردند.

خارش مزمن بر روی زخم سوختگی امری آزار دهنده است و کنترل آن برای بیماران سخت می‌باشد. اما روش‌های درمانی وجود دارند که به رفع این علائم بیماران در مراکز سوختگی کمک کرده‌است.

در این مقاله قصد داریم به علت خارش زخم سوختگی و راه‌های درمانی موجود و اقدامات انجام شده برای یافتن راه حل‌های آینده خواهیم پرداخت.

چه عواملی باعث خارش زخم سوختگی می شوند؟

خارش در علم پزشکی با عنوان pruritus شناخته می‌شود. خارش اغلب توسط ماده ای به نام هیستامین ایجاد می‌شود. هیستامین بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن است. این مولکول بسیاری از علائمی را که ما با واکنش‌های آلرژیک همراه داریم از جمله تورم، راش پوستی و خارش را ایجاد می‌کند.

در این فرآیند بدن شما ماده خارجی – چیزی را که به آن حساسیت دارید، مانند گرده یا علف – را روی پوست خود تشخیص می‌دهد. این امر باعث می‌شود تا سیستم ایمنی بدن شما با ماده خارجی مقابله کرده و هیستامین آزاد کند، که باعث خارش می‌شود.

برخی از خارش‌های پس از سوختگی بخشی طبیعی از روند بهبود است. اما خارش در جای زخم ناشی از سوختگی ناشی از هیستامین نیست. در این شکل از خارش، اعصاب باعث ارسال پیام خارش پوست در محل سوختگی می‌شوند، اما در واقع تحریک از سیستم عصبی مرکزی ناشی می‌شود. این بیماری به عنوان خارش مرکزی شناخته می‌شود. اساساً خارش داخلی است که قابل خاراندن نیست. لزوماً سوختگی بزرگتر یا جدی منجر به وخیم‌تر شدن خارش در جای زخم نمی‌شود.

چه درمانی برای خارش زخم سوختگی موجود است؟

درمان سنتی خارش، آنتی هیستامین است. اما چون خارش مرکزی ناشی از هیستامین نیست، قرص های آنتی هیستامین و بیشتر کرم های ضد خارش همیشه کمک کننده نیستند.

ممکن است خاراندن یک زخم سوختگی خارش آور، وسوسه انگیز باشد، اما این  راه حل طولانی مدت مناسبی نیست. در حقیقت، خاراندن می تواند به پوست شکننده و بهبودیافته آسیب برساند، که این نگرانی ویژه  بیمارانی است که برای معالجه سوختگی پیوند پوست انجام داده‌اند.

برخی از بیماران با پماد لیدوکائین تسکین می یابند. لیدوکائین می تواند به طور موقت همان ناحیه از پوست را بی‌حس کند. سایر بیماران برای رفع خارش به دنبال درمان های جایگزین هستند، از جمله:

  • طب سوزنی
  • هیپنوتیزم
  • ماساژ
  • ریکی تراپی (تکنیک ژاپنی برای استراحت و کاهش استرس)

بسیاری از این روش های درمانی جایگزین به بیماران کمک می‌کنند تا روی چیز دیگری به‌جز خارش تمرکز کنند. آنها حس را از بین نمی‌برند، اما دیگر به میزان قبل تمرکز فرد روی خارش نخواهد بود.

در برخی از بیماران خارش از بین نمی‌رود و در سراسر طول زندگی‌شان وجود دارد. برای برخی دیگر، خارش دائمی نیست و می‌آید و می رود. هنوز مشخص نشده است که چرا علائم در افراد مختلف، متفاوت است و چه درمانی را می‌توانیم در انجام دهیم.

اگر بعد از گذشت ماه‌ها یا سال‌ها همچنان دچار خارش در محل سوختگی شدید، با پزشک خود در مورد گزینه های درمانی خود صحبت کنید و در صورت نیاز به متخصص سوختگی نیز مراجعه کنید.

تحقیقات جدید در مورد درمان خارش اسکار سوختگی

تحقیقات اولیه ما در مورد مراقبت از سوختگی در مراقبت‌های اضطراری و جلوگیری از عفونت متمرکز شده بود. اما اکنون توجه خود را به سمت روش‌هایی برای بیمارانی که درمان شده‌اند و اکنون با اسکار سوختگی زندگی می‌کنند، جلب کرده ایم. کار خود را با دریافت داده هایی از بیمارانی که برای ۱۰ ، ۱۵ یا حتی ۲۰ سال با اسکارهای سوختگی زندگی کرده اند، آغاز کرده‌ایم. این اطلاعات ما را به تصمیمات درمانی درستی در آینده راهنمایی خواهد کرد.

از دسامبر ۲۰۱۶ ، ما شروع به ثبت بیماران در یک مطالعه کرده‌ایم تا تاثیرات دارویی را که به طور بالقوه می توانیم برای درمان خارش مرکزی استفاده کنیم را، آزمایش کنیم. ما اولین شرکت کننده این مطالعه را در سراسر کشور درست قبل از تعطیلات سال ۲۰۱۶ ثبت کرده‌ایم و به زودی شرکت کنندگان بیشتری در این لیست ثبت خواهیم کرد.

امیدواریم در سال‌های آینده به دلیل ایجاد خارش پس از سوختگی و روش‌های درمانی آن پی ببریم. در حال حاضر، داروهای تسکین دهنده درد و روش‌های جایگزین بهترین گزینه ما در برابر زخم‌های سوختگی است.

سرور جعفرگندمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید