انتشار این مقاله


سقط جنین چیست و درد سقط جنین چگونه است؟

سقط جنین یک روش پزشکی برای پایان دادن به بارداری است. با این که سقط جنین ممکن است باعث درد یا گرفتگی شکم شود،

سقط جنین چیست ؟ سقط جنین یک روش پزشکی برای پایان دادن به بارداری است. با این که سقط جنین ممکن است باعث درد یا گرفتگی شکم شود، بسیاری از خانم‌ها می‌توانند ناراحتی و درد سقط جنین را تحمل نمایند. در این مقاله، به بررسی درد سقط جنین و خطرات و عوارض احتمالی آن خواهیم پرداخت. همچنین تأثیرات عاطفی سقط جنین، کاهش درد سقط و توصیه‌های لازم درباره سقط جنین را نیز بحث خواهیم کرد.

سقط جنین چیست ؟

سقط جنین به از دست دادن تخمک بارور شده پیش از هفته ۲۰ خاملگی گفته می‌شود. معمولاً به سقط بعد از هفته ۲۰ مرده زایی گفته می‌شود. سقط جنین گاهی ناخواسته و بدون اطلاع مادر انجام می‌شود که عوامل زیادی در این موضوع دخیل هستند. گاهی نیز سقط خودخواسته و با تصمیم خود مادر انجام می‌شود. در این مقاله به بررسی سقط جنین خودخواسته خواسته خواهیم پرداخت.

درد سقط جنین چگونه است

تجربه سقط جنین در افراد مختلف به صورت متفاوتی بروز می‌یابد. سقط جنین ممکن است باعث درد یا گرفتگی شکم شود، اما بسیاری از خانم‌ها می توانند این ناراحتی و درد سقط جنین را تحمل نمایند.

میزان درد و سایر عوارض سقط جنین که ممکن است زن تجربه کند، به میزان زیادی به نوع سقط جنین بستگی دارد. سه مورد از متداول‌ترین روش های سقط جنین عبارتند از:

  • سقط جنین دارویی
  • آسپیراسیون خلاء
  • اتساع و تخلیه کردن

در ادامه نحوه انجام هر یک از فرآیند‌های بالا و آن چه که هر زن در طی هر یک از این روند‌ها تجربه خواهند کرد، نورد بحث قرار خواهد گرفت.

۱. سقط جنین پزشکی

سقط دارویی زمانی است که زن باردار با مصرف دو قرص سقط جنین تجویز شده، اقدام به ختم بارداری خود می‌کند. طبق بارداری برنامه ریزی شده، پزشک معمولاً تا ۱۰ هفته پس از آخرین دوره قاعدگی زن، این نوع سقط را توصیه می‌کند.

قرص اول، میفپریستون (mifepristone)، از ادامه بارداری جلوگیری می‌کند. قرص دوم یعنی میزوپروستول (misoprostol) باعث انقباض رحم و خارج شدن بافت حاملگی می‌شود. در نتیجه این انقباضات رحم، برخی از زنان ممکن است درد متوسطی رحمی را تجربه کنند.

هر زنی ممکن است پاسخ متفاوتی به سقط جنین پزشکی داشته باشد. برخی از زنان این تجربه را شبیه به یک دوره سنگین قاعدگی همراه با گرفتگی و درد شکم توصیف می‌کنند. دیگران ممکن است درد شدیدتری را نیز تجربه کنند.

زمانی که شخصی سقط جنین را تجربه می‌کند، معمولاً طی ۵-۴ ساعت بافت حاملگی از بدنش خارج می‌شود. ممکن است افراد بعد از مصرف قرص‌ها چندین هفته خونریزی یا لکه بینی را تجربه کنند.

۲. آسپیراسیون خلاء

آسپیراسیون خلاء نوعی سقط جنین جراحی است که شامل استفاده از مکش ملایم برای از خارج کردن بافت حاملگی است.

پزشک پیش از انجام این روش، برای بی حس کردن گردن رحم به زن باردار دارویی تزریق می‌شود.  گاهی در موارد نادر، حتی بیهوشی عمومی نیز توصیه می‌شود.

از آن جایی که این روش شامل استفاده از داروهای تسکین دهنده بریا کاهش درد سقط است، آسپیراسیون خلاء معمولاً درد خاصی را ندارد. با این وجود، ممکن است فرد در طول فرآیند احساس کشش یا کشیده شدن بافت را تجربه کند.

بعضي از خانم‌ها ممكن است به مدت ۱ يا ۲ روز پس از آسپيراسيون خلاء، درد سقط متوسطی را تجربه كنند، در حالي كه برخی از خانم‌ها پس از ۲ هفته ممكن است دچار خونريزي يا لكه بینی شوند.

۳. اتساع و تخلیه کردن

طبق گفته کالج آمریکایی زنان و زایمان (ACOG)، اتساع و تخلیه یکی دیگر از روش های سقط جنین به روش جراحی است که پزشکان معمولاً آن را پس از ۱۳ هفتگی توصیه می‌کنند.

در روش اتساع و تخلیه با استفاده از بیهوشی عمومی، فرد باردار بیهوش می‌شود پس در طول عمل، هوشیاری نداشته و قادر به احساس درد سقط جنین نیز نخواهد بود.

پزشک با استفاده از دیلاتورها، که میله‌های نازکی هستند، شروع به باز کردن دهانه رحم می‌کنند. سپس با استفاده از فورسپس یا قاشق و مکش بافت حاملگی را خارج می‌کنند.

پس از انجام روش اتساع و تخلیه، ممكن است فرد به مدت ۱ یا ۲ روز دچار گرفتگی و درد شکم شود. همچنین وجود لکه بینی یا خونریزی تا دوهفته نیز محتمل است.

شاید این مطلب نیز برای شما مقید باشد: اخلاق در موضوع سقط جنین

عوارض احتمالی سقط جنین چیست ؟

برخی از زنان ممکن است پس از این فرآیند‌ها، عوارض سقط جنین را تجربه نمایند. در ادامه در مورد عوارض جانبی احتمالی هر یک از انواع روش های سقط جنین بحث می‌شود:

سقط جنین دارویی

عوارض جانبی سقط جنین دارویی شامل موارد زیر است:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال
  • تب
  • لرز
  • سرگیجه
  • سردرد

سقط جنین جراحی

سقط جراحی شامل روش آسپیراسیون خلاء و اتساع و تخلیه است. عوارض جانبی احتمالی این روش‌ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • تب
  • تعریق
  • سرگیجه
  • گرفتگی عضلات
  • خون ریزی
  • لخته شدن خون

خطرات سقط جنین

سقط جنین به طور معمول یک فرایند پزشکی کم خطر محسوی می‌شود. با این حال، در شرایط نادری، ممکن است عوارض مخصوص به خود را داشته باشد.

در این بخش به بررسی عوارض بالقوه انواع روش های سقط جنین می‌پردازیم:  

سقط جنین دارویی

اگرچه قرص‌های سقط جنین به طور معمول بی خطر و در عین حال روشی مؤثر هستند، اما گاهی اوقات ممکن است به درستی عمل نکنند در نتیجه می‌توانند منجر به سقط جنین ناقص شوند.

براساس خدمات مشاوره بارداری انگلیس، حدود ۳ مورد از هر ۱۰۰ سقط جنین دارویی انجام گرفته به طور ناقص انجام می‌شود، به این معنی که ممکن است فرد نیاز به تکرار دوباره سقط جنین داشته باشد. گاهی اوقات، نیاز است که به منظور برداشتن بافت حاملگی باقی مانده، فرد تحت عمل جراحی قرار گیرد.

سقط جنین جراحی

هر دو روش جراحی سقط جنین یعنی آسپیراسیون خلاء و اتساع و تخلیه کردن روش‌های جراحی ایمن و مؤثری محسوب می‌شوند که خطرات کمتری نیز دارند.

با این حال، عوارض بالقوه این روش‌ها می‌تواند شامل موارد زیر باشند:

  • باقی ماندن بافت حاملگی
  • عفونت
  • خونریزی شدید
  • صدمه به دهانه رحم، رحم یا سایر اندام‌ها  

طبق اعلام ACOG، سقط جنین به روش جراحی نسبت به روش دارویی عوارض کمتری دارد. در زنانی که در سه ماهه دوم اقدام به سقط جنین می‌کنند، کمتر از ۱ مورد از هر ۱۰۰۰ زن دچار عوارض سقط جنین می‌شوند.

روش‌های کاهش درد سقط جنین

برای به حداقل رساندن درد سقط جنین و عوارض جانبی آن، فرد می‌تواند روش‌های زیر را نیز امتحان كند:

  • مصرف داروهای ضد درد بدون نسخه به منظور کاهش درد، مانند ایبوپروفن
  • استفاده از یک بطری یا کمپرس آب گرم برای کمک به کاهش گرفتگی شکم
  • حمام گرم برای کاهش گرفتگی عضلات

اگر داروهای تسکین دهنده درد بدن نسخه اثرگذار نبودند، پزشک می‌تواند داروهای قوی‌تری را نیز تجویز کند.

تاثیرات روانی سقط جنین چیست ؟

اگر زن مایل به ادامه بارداری نباشد یا در صورت انجام این کار خطری سلامتی وی را تهدید کند، ممکن مجبور به انتخاب ختم بارداری باشد. سقط جنین دارویی و جراحی روش‌های ایمن، ساده و کم خطر برای پایان دادن به بارداری هستند.

هر فرد بعد از سقط جنین ممکن است احساس متفاوتی داشته باشد. برخی از خانم‌ها ممکن است از استرس یک بارداری ناخواسته رهایی پیدا کنند. برخی دیگر ممکن است بعد از سقط جنین، احساس گناه داشته باشند، حتی اگر بدانند که تصمیم درستی گرفته‌اند.  

اگر فرد پس از سقط جنین احساس گناه، غم و اندوه و اضطراب نباید، باید با پزشک در این باره مشورت نماید. پزشک می‌تواند به فرد در دسترسی او به پروه‌های گفتگو درمانی یا گروه‌های پشتیبانی برای پردازش این احساسات کمک نماید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد: حقایقی در مورد افسردگی ناشی از سقط جنین

توصیه‌هایی راجع به سقط جنین

تصمیم به سقط جنین یک تصمیم شخصی است. آن چه که به صلاح یک فرد است، ممکن است برای دیگری درست نباشد.

برای دریافت مشاوره در مورد سقط جنین، فرد می‌تواند با پزشک خود مشورت کند یا به صورت آنلاین در این باره تحقیق نماید.

منابع علمی غیر مغرضانه واقعی‌ترین اطلاعات را در مورد سقط جنین ارائه می‌دهند. شناخت دانش و علم سقط جنین به زن کمک می‌کند تا انتخاب آگاهانه‌ای را انجام دهد که بیشترین احساس راحتی را با تصمیم خود داشته باشد.

خلاصه

سقط جنین دارویی و جراحی به طور معمول روش‌های کم خطری برای پایان دادن به بارداری محسوب می‌شوند و تجربه هر زن در این باره متفاوت است.

سقط جنین دارویی ممکن است باعث ایجاد درد و گرفتگی شکم شود زیرا با انقباض رحم باعث خروج بافت حاملگی می‌شود. فرد به طور معمولاً با استفاده از داروهای ضد درد بدون نسخه می‌تواند درد سقط جنین را کنترل کند.

فردی که سقط جنین جراحی را انتهاب می‌کنند، در طی عمل درد کمتری را تجربه می‌کند زیرا پزشکان از داورهای بی حسی موضعی یا عمومی استفاده می‌کنند. اما ممکن است فرد بعد از چند روز دچار گرفتگی عضلات رحمی در ناحیه شکم شود.

فریما فرهنگی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید