انتشار این مقاله


عفونت کلامیدیایی گلو چیست و چه چیزهایی باید راجع به آن بدانیم

کلامیدیا – هر کجا که باشد – به آسانی درمان می‌شود.

علت ایجاد عفونت کلامیدیا آلودگی با نوعی باکتری به نام کلامیدیا تراکوماتیس است. این باکتری به نواحی نرم و آبکی بدن، مثل اندام‌های تناسلی، مقعد، چشم و گلو علاقه دارد. کلامیدیا در گلو هم شایع است و موضوع این مقاله عفونت کلامیدیایی گلو می‌باشد.

کلامیدیا به واسطه فعالیت جنسی پخش می‌شود. امکان انتقال کلامیدیا مزمن از مادر باردار به جنین طی زایمان وجود دارد. برای کسب اطلاعات درباره‌ی عفونت جنسی کلامیدیا می‌توانید سایر مقالات ما را درباره کلامیدیا بخوانید.

بیشتر بخوانید: هر آنچه که باید درباره کلامیدیا بدانید

عفونت کلامیدیایی گلو چگونه ایجاد می‌شود

عفونت کلامیدیا در گلو ممکن اما ناشایع است. برای این که بفهمیم کلامیدیا چطور به گلو می‌رسد، ابتدا باید روش انتقال این عفونت را مرور کنیم.

وقتی فردی آلوده به عفونت کلامیدیا می‌شود که مخاطات او، اعم از مخاط واژن، آلت یا مقعد در تماس با باکتری کلامیدیا قرار گیرد. این باکتری‌ها وارد مخاطات شده و در آن جا شروع به تکثیر می‌کنند.

علائم کلامیدیا در گلو همیشه بروز نمی‌کند و در صورت عدم درمان، آسیبی به وجود می‌آید که غیر قابل برگشت خواهد بود.

رایج‌ترین راه انتقال عفونت کلامیدیا انتقال از راه مقاربت جنسی واژینال یا مقعدی است. این باکتری‌ها معمولاً باعث ایجاد عفونت و نشانه در محلی می‌شوند که از آن وارد شده‌اند، یعنی بیشتر در ناحیه تناسلی.

اما این اتفاق هم امکان‌پذیر است که فردی کلامیدیا را از راه مقاربت جنسی دهانی وارد دهان و گلوی خود کند و علائم کلامیدیا در گلو ایجاد شود. اگرچه، نمی‌توان کلامیدیا را از راه بوسیدن دهانی انتقال داد.

به دلیلی که پزشکان هنوز کامل نمی‌دانند، باکتری کلامیدیا به راحتی ناحیه کشاله راه، واژن، آلت مردانه و مقعد را درگیر می‌کند تا این که عفونت کلامیدیایی گلو بدهد. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) گزارش می‌دهد که عفونت کلامیدیا در گلو جزو عفونت‌های جدی گلو نیست، و احتمال این که کلامیدیا گلو را درگیر نماید، کمتر از درگیری نواحی تناسلی است.

علائم عفونت کلامیدیا در گلو چیست

کلامیدیا در گلو در اغلب موارد بدون علامت است. بعضی از افرادی که عفونت گلو دارند ممکن است تنها درد یا تورم گلو داشته باشند و فکر کنند که به خاطر سرماخوردگی یا آنفولانزا است.

نشانه‌های عفونت کلامیدیایی گلو شامل موارد زیر می‌شود:

  • گلو درد
  • مشکلات دندان
  • درد در دهان
  • احساسی دردناک در دهان که خوب نمی‌شود
  • درد دور لب‌ها و دهان

با این حال، امکان ابتلا به عفونت گلو و ناحیه تناسلی به صورت همزمان وجود دارد. علاوه بر گلو درد، علائم کلامیدیا در گلو نیز محتمل است.

نشانه‌های کلامیدیای تناسلی شامل موارد زیر است:

  • سوزش ادرار
  • درد یا تورم در بیضه‌ها
  • درد مقعد
  • ترشحات غیرعادی از آلت مردانه یا واژن که ممکن است ظاهر خون‌آلود داشته باشد

با این که عفونت کلامیدیایی گلو ممکن است نشانه مهمی نداشته باشد، ممکن است کلامیدیا در گلو وجود داشته باشد و شما َآن را به فرد دیگری انتقال دهید. چون اگر نشانه‌های کلامیدیا را داشته باشید یا فکر کنید که در معرض آن قرار گرفته‌اید، بهتر است آزمایش داده و درمان شوید.

تشخیص عفونت کلامیدیایی گلو چیست

پزشکان تست‌های مختلفی برای غربالگری کلامیدیا دارند. به یاد داشته باشید که غربالگری کلامیدیا در گلو جزو تست‌های معمول بیماری‌های منتلقه از راه جنسی (STI) نیست.

در دو صورت باید از پزشک خود بخواهید تا شما را از نظر فارنژیت کلامیدیایی غربالگری کند:

  • گلو درد پایدار که به نظر نمی‌آید در حال بهبودی است
  • داشتن رابطه جنسی دهانی با فردی که تست کلامیدیا برای او مثبت شده است

غربالگری خود کلامیدیا با گرفتن نمونه ادرار است اما این کار کمکی به تشخیص عفونت کلامیدیایی گلو نمی‌کند.

در نتیجه، پزشک برای تست کلامیدیا در گلو با سواب از گلوی شما نمونه خواهد برداشت. این سواب به آزمایشگاه فرستاده می‌شود تا نمونه از نظر وجود DNA باکتری‌های کلامیدیا بررسی گردد.

این تست کمی گول زننده است؛ چون به عنوان تست سواب کلامیدیای حلقی مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا نیست. باکتری‌های زیادی در گلوی ما زندگی می‌کنند و بیرون کشیدن کلامیدیا از آن می‌تواند سخت باشد.

وقتی پزشک از سواب برای تست کلامیدیا در گلو استفاده می‌کند، ممکن است این کار به نوعی استفاده از تست سواب به غیر از اهداف اصلی آن باشد. این به آن معناست که برداشتن نمونه از گلو برای تشخیص کلامیدیا در گلو تأیید نشده ولی پزشکان فکر می‌کنند که راه درست باید همین باشد.

درمان عفونت کلامیدیایی گلو چگونه است

کلامیدیا با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود. همان آنتی‌بیوتیک‌هایی که برای درمان عفونت تناسلی کلامیدیا به کار می‌روند، برای درمان کلامیدیا در گلو به کار خواهند رفت.

در صورت تجویز یک دوره چند روزه آنتی بیوتیکی، حداقل هفت روز از داشتن نزدیکی بپرهیزید. اگر آنتی بیوتیک ها به مدت بیشتری تجویز شده‌اند، تا پیش  از اتمام داروها از مقاربت اجتناب نمایید.

اگر قبلاً یک بار درمان شده‌اید، امکان درمان دوباره وجود دارد. گرفتن درمان همچنین از عوارضی که اکنون با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنید، جلوگیری خواهد کرد. پس از درمان، فکر خوبی است که همیشه مقاربت ایمن داشته باشید. از کاندوم یا پوشش دهانی استفاده کنید تا دوباره عفونت جدید وارد بدنتان نشود.

عفونت کلامیدیا در گلو چه خطراتی در پی دارد

در صورت ابتلا به کلامیدیا آسیب‌پذیری به عفونت‌های جنسی دیگر، از جمله HIV افزایش می‌یابد. مطابق اعلام متخصصان، عفونت کلامیدیایی گلو “ممکن است” خطر گرفتن HIV را افزایش دهد.

داشتن کلامیدیا در گلو خطر سایر عفونت‌ها را هم افزایش می‌دهد. احتمالاً به این دلیل که بدن‌تان خیلی مشغول کلامیدیا می‌شود که مبارزه با عفونت‌های دیگر از یادش می‌رود. عفونت‌های دهانی، از دست دادن دندان، بیماری لثه یا دندان درد از جلمه‌ی این موارد هستند.

خطر عفونت کلامیدیای درمان نشده

  • افزایش خطرات حاملگی نابجا (حاملگی نابجا به حاملگی‌ای گفته می‌شود که در آن جنین در هر جایی بیرون رحم رشد می‌کند؛ این اتفاق برای جان مادر خطرناک است).
  • افزایش خطرات زایمان زودرس در زنان حامله
  • التهاب مجرای تناسلی فوقانی
  • بیماری التهابی لگن که روی باروری تأثیر می‌گذارد
  • درد لگن
  • پری‌هپاتیت؛ نوعی التهاب در کپسول کبد
  • آرتریت واکنشی؛ شکلی از آرتریت التهابی

جمع‌بندی

کلامیدیا – هر کجا که باشد – به آسانی درمان می‌شود. دانستن این نکته که مقاربت دهانی هم خطرات خود را از نظر عفونت‌های جنسی دارد، مهم است. اگر فکر می‌کنید که در معرض کلامیدیا قرار گرفته‌اید، برای شروع درمان با پزشک خود صحبت کنید.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید