انتشار این مقاله


با ۸ مورد از بهترین راه های درمان خارش پوست آشنا شوید

بیماری‌ها، نیش حشرات، بهبودی سوختگی‌ها یا بریدگی‌ها می‌توانند منجر به خارش پوست شوند.

درمان خارش پوست

خارش پوست می‌تواند بیش از ناراحتی کوچکی باشد؛ می‌تواند منجر به ناراحتی‌های زیادی شود و حتی ممکن است باعث پریشانی و حواس‌پرتی شود. شما باید بدانید که چه موقع خارش پوست خطرناک است و درمان خانگی خارش پوست چگونه است یا بهترین راه درمان خارش بدن و سریع‌ترین راه درمان خارش پوست چیست.

خارش پوست می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. برای مثال، ممکن است به نوع خاصی گیاه دست زده باشید. پسوریازیس وضعیتی است که منجر به پوسته‌پوسته‌شدن و خشکی پوست ناشی افزایش سلول‌های پوستی و همچنین خارش اطراف ناحیه خشک می‌شود.
بیماری‌ها، نیش حشرات، بهبودی سوختگی‌ها یا بریدگی‌ها نیز می‌توانند منجر به خارش پوست شوند.

در این مقاله به برخی از راه های درمان خارش پوست می‌پردازیم.

راه های درمان خارش بدن

۱. جو دو سر

جو دو سر کلوئیدی آن چیزی نیست که برای صبحانه می‌خورید. این نوع از جو دو سر همان جو دو سری است که خرد شده است. محصول طبیعی آن در بسیاری از انواع صابون‌ها و لوسیون‌ها استفاده شود.
مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۲ نشان داده است که این محصول بی‌خطر بوده و به درمان خارش پوست ناشی از هر علتی کمک می‌کند. می‌توانید جو دو سر را در بسیاری از داروخانه‌ها پیدا کنید ویا خودتان با آسیاب کردن جو دو سر و تبدیل آن به پودر تهیه کنید.

۲. ژل برگ

برای درمان خارش بدن ناشی از آفتاب‌سوختگی یا نیش حشرات، محصولات گیاهی مانند ژل آلوئه ورا یا منتول خنک‌کننده را امتحان کنید.
منتول که اثر خنک‌کنندگی دارد، از گیاه نعناع تهیه می‌شود. منتول موضعی باید با احتیاط استفاده شود، زیرا ممکن است درصورت رقیق نشدن باعث تحریک پوست شود.

۳. مرطوب‌کننده‌های با کیفیت بالا

مرطوب‌کننده‌های دارای کیفیت خوب آب را در خارجی‌ترین لایه پوست نگه می‌دارند. این می‌تواند به هیدراته شدن پوست و خشکی و خارش کمتر آن کمک کند.

۴. خنک نگه دارید

برای درمان خارش بدن ناشی از نیش حشرات راه‌حل ساده‌ی استفاده از کیسه آب سرد یا پر از یخ توصیه می‌شود. تا حد امکان از برخورد آب گرم با محل نیش خودداری کنید، زیرا باعث تحریک بیشتر خارش پوست می‌شود.

۵. آنتی هیستامین‌ها

هیستامین‌ها مواد شیمیایی در بدن هستند که باعث علائم آلرژی از جمله خارش می‌شوند. آنتی هیستامین درمان شایعی برای واکنش‌های آلرژیک است؛ درنتیجه از آنتی هیستامین‌ها به عنوان قرص ضد خارش بدن استفاده می‌شود. با این حال، بسیاری از داروهای آنتی هیستامینی باعث خواب‌آلودگی می‌شوند، بنابراین بهتر است قبل از خواب مصرف شوند.

براساس مطالعه‌ای در سال ۱۹۹۶، استفاده از آنتی هیستامین‌های موضعی به‌طور مستقیم برای محل آسیب‌دیده توصیه می‌شود تا از عوارض جانبی آنتی هیستامین‌های خوراکی جلوگیری شود.

۶. هیدروکورتیزون

کرم ضد خارش یکی دیگر از روش‌های شایع برای تسکین و درمان خارش پوست است. از کرم ضد خارشی استفاده کنید که حاوی حداقل یک درصد هیدروکورتیزون باشد. این دارو پاسخ‌های التهابی بدن را مهار می‌کند و می‌تواند به تسکین پوست ملتهب و خارش‌دار کمک کند. این کرم باید برای مدت کوتاهی استفاده شده و سپس قطع شود. کرم‌های ضد خارش بدون نسخه در دسترس هستند.

۷. داروهای ضد افسردگی

طبق برخی مطالعات، داروهای ضد افسردگی ممکن است به درمان خارش بدن کمک کنند. برخی از این داروها باعث ترشح سروتونین می‌شوند که می‌تواند گیرنده‌های بدن را که موجب احساس خارش می‌شود، تضعیف کند. این درمان معمولا برای موارد مزمن‌تر خارش استفاده می‌شود.

۸. پوست را نخارانید

وقتی دچار خارش هستید، خاراندن پاسخی طبیعی است. اما کمکی به مشکل نمی‌کند. درواقع، خاراندن ممکن است باعث پارگی پوست و جلوگیری از بهبودی آن شود. همچنین ممکن است باعث عفونت شود.
به شدت سعی کنید پوست‌تان را نخارانید. لباس‌های راحت بپوشید که باعث تحریک پوست نمی‌شوند و ناخن‌هایتان را کوتاه نگه دارید.

چه موقع خارش پوست خطرناک است

صرف نظر از علت، درصورت داشتن خارش به‌طور مداوم به مدت سه روز یا بیشتر، به پزشک مراجعه کنید. اگرچه خارش بدن معمولا نشان‌دهنده‌ی مشکل جدی نیست، اما خارش عمومی بدن گاهی اوقات می‌تواند نشانه‌ی عارضه‌ای جدی از جمله بیماری تیروئید، کلیه، کبد یا حتی سرطان باشد.

درصورت بروز خارش شدید بدون هیچگونه نیش، زخم یا راش پوستی فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید