انتشار این مقاله


پاپیلومای داخل مجرایی پستان

هنگامی که یک تومور منفرد در مجاری بزرگ شیر رشد می کند، به آن یک پاپیلوما داخل مجرتیی انفرادی گفته می شود.

تومورهای پستان همیشه نشانه سرطان نیستند. شرایط خوش خیم پستان همچنین می تواند باعث ایجاد توده ها شود. یکی از این شرایط پاپیلوما داخل مجرایی است.

پاپیلومای مجرایی یا intraductal یک تومور کوچک و خوش خیم است که در مجاری شیر در پستان شکل می گیرد. این تومورها از غده وفیبر بافت و همچنین رگهای خونی ساخته شده اند. آنها معمولاً در زنان بین 35 تا 55 سال مشاهده می شود. هیچ عامل خطر شناختهشده ای برای پاپیلوما داخل مجرایی وجود ندارد.

انواع مختلف پاپیلوما داخل مجرایی چیست؟

هنگامی که یک تومور منفرد در مجاری بزرگ شیر رشد می کند، به آن یک پاپیلوما داخل مجرتیی انفرادی گفته می شود. به طور معمول بهعنوان توده کوچکی در نزدیکی نوک پستان احساس می شود و ممکن است باعث ترشح نوک پستان یا خونریزی شود. این نوع توده ها باخطر بالاتر سرطان پستان همراه نیستند.

مجاری دورتر از نوک پستان شما کوچکتر است و پاپیلوما در این ناحیه به طور معمول به عنوان خوشه تومورهای کوچک آشکار می شود. به این تومورها پاپیلومای متعدد گفته می شود و با کمی خطر بالاتر سرطان پستان همراه هستند. این امر به این دلیل است که چندینپاپیلوما با یک بیماری پستان سرطانی به نام هایپرپلازی آتیپیک مرتبط هستند.

بیماری به نام پاپیلوماتوز گاهی اوقات با پاپیلومای داخل مجرا گروه بندی می شود. هنگامی که رشد غیر طبیعی سلولها در مجاری شیروجود دارد ، رشد می کند. پاپیلوماتوز همچنین با خطر بیشتر سرطان پستان همراه است.

علائم پاپیلوما داخل مجرایی چیست؟

پاپیلوما داخل مجرایی می تواند باعث بزرگ شدن پستان ، توده ها و ترشحات نوک پستان شود. همچنین ممکن است برخی از افراد درپستان خود احساس درد یا ناراحتی کنند.

پاپیلوما داخل مجرایی معمولاً به عنوان یک توده بزرگتر در نزدیکی نوک پستان یا چند تکه کوچکتر از نوک پستان شما فاصله دارد. اینتوده ها به طور معمول 1 تا 2 سانتیمتر عرض دارند ، اما همچنین می توانند بزرگتر باشند. اندازه توده به اندازه مجرا بستگی دارد. بعضی اوقات حتی قادر نخواهید بود توده را احساس کنید.

علائم پاپیلوما داخل مجرایی بسیار شبیه به سایر انواع تومورهای پستان است. در صورت مشاهده توده در سینه مهم است که به پزشکمراجعه کنید. پزشک شما می تواند نگرانی های شما را برطرف کند و توده ای را برای کمک به تشخیص شما بررسی کند.

آیا ممکن است این اتفاق در مادران شیرده رخ دهد؟

اگر خون از سینه مادر شیرده همراه با شیر تغذیه شود ، چه می شود؟ در شیردهی های اولیه ، هنگامی که با نوک سینه های زخم وآسیب دیده همراه است ، این احتمالاً به دلیل چفت شدن ضعیف است. کمک گرفتن از شیردهی از یک مشاور شیردهی می تواند اینمشکل را برطرف کند.

اگر این خونریزی به دلیل پاپیلوما داخل مجرایی باشد ، ترشحات خونریزی فقط از یک مجرای روی یک سینه وارد می شود و بدون دردخواهد بود.

شما باید با پستان دیگر شیر دهید. پستان هایی که خونریزی دارند را پمپ کنید و شیر را با خون قابل مشاهده در آن دور کنید. از پمپسینه استفاده کنید.

خونریزی معمولاً بدون اینکه درمانی انجام شود به تنهایی متوقف می شود. اگر خونریزی چند روز گذشته است ، به پزشک مراجعه کنید. ممکن است شما به درمان نیاز داشته باشید ، اما این کار با احتیاط انجام می شود تا در تغذیه با شیر مادر اختلال ایجاد نشود.

پاپیلوم داخل مجرایی چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک شما ممکن است سونوگرافی پستان را در صورت وجود شک به پاپیلوما داخل روده توصیه کند. این نوع آزمایش تصویربرداری درنشان دادن پاپیلوما نسبت به ماموگرافی استاندارد مؤثر است. با این حال ، یک ماموگرافی نیز برای بررسی انواع دیگر ناهنجاری هاانجام خواهد شد.

آزمایش های اضافی نیز ممکن است انجام شود:

برای رد سرطان می توان بیوپسی سینه انجام داد. در بیوپسی پستان ، پزشک شما یک سوزن نازک را درون بافت پستان شما وارد کردهو برخی سلول ها را خارج می کند. به این نوع بیوپسی آسپیراسیون سوزنی ریز گفته می شود. اگر شما ترشح نوک پستان را تجربه کردهاید ، پزشک ممکن است بخواهد بیوپسی جراحی انجام دهد. این به شما امکان می دهد بافت پستان شما را با دقت بیشتری بررسیکنند.

اگر ترشح نوک پستان دارید ، پزشک ممکن است بخواهد سلولهای سرطانی را معاینه میکروسکوپی ترشحات سینه انجام دهد.

داکتوگرام همچنین می تواند به پزشک شما در تشخیص کمک کند. این نوعی اشعه ایکس است که به تعیین علت اصلی ترشح نوک پستانکمک می کند. در طول داکتوگرام ، رنگ کنتراست به مجاری سینه شما تزریق می شود تا پزشک شما بتواند راحت تر آنها را در اشعه X مشاهده کند. اگرچه این آزمایش ممکن است در مواردی مورد استفاده قرار گیرد ، اما عمدتاً توسط سونوگرافی جایگزین شده است.

پاپیلوم داخل مجرایی چگونه درمان می شود؟

درمان استاندارد برای این بیماری شامل جراحی برای از بین بردن پاپیلوما و قسمت آسیب دیده مجرای شیر است. این عمل جراحی بهطور معمول تحت بیهوشی عمومی انجام می شود ، به این معنی که در طول عمل خواب خواهید بود.

بسته به شدت آن ، ممکن است یک شبه در بیمارستان بمانید یا نیازی به آن نباشد. شما معمولاً در نزدیکی نوک پستان خود بریدگیزخمی از برش خواهید داشت. در حالی که ممکن است در ابتدا جای زخم بگذارد ، جای زخم با گذشت زمان محو می شود.

بافتهای برداشته شده در حین عمل از نظر وجود سلولهای سرطانی مورد آزمایش قرار می گیرند. در صورت یافتن سلولهای سرطانی ،درمان بیشتر ممکن است ضروری باشد.

چشم انداز بلند مدت برای مبتلایان به پاپیلوما داخل مجرایی چیست؟

چشم انداز مبتلایان به پاپیلوما داخل مجرایی معمولاً پس از برداشتن پاپیلوما جراحی خوب است. اگر چندین پاپیلوما دارید و کمتر از 35 سال دارید ، باید در مورد افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان با پزشک خود صحبت کنید.

از پزشک خود در مورد گروه های پشتیبانی یا مشاورانی که می توانند در طی مراحل درمانی به شما کمک کنند ، اطلاعاتی بخواهید.

چگونه می توان از پاپیلوما داخل مجرایی جلوگیری کرد؟

هیچ روش خاصی برای جلوگیری از پاپیلوما داخل مجرایی وجود ندارد. با این وجود می توانید با مراجعه به طور مرتب از پزشک معاینهسینه ، انجام معاینات ماهانه خود سینه و انجام معاینات منظم ماموگرافی ، احتمال تشخیص زودرس را افزایش دهید. اگر نگرانی درمورد هر چیزی که مربوط به سلامت پستان باشد ، باید با پزشک خود تماس بگیرید

طرلان ميرزهره


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید