انتشار این مقاله


علت داغی کف پا چیست و چگونه درمان می شود؟

داغی کف پا به حالتی گفته می‌شود که کف پاهای شما به طور دردآوری گرم شود. میزان حس سوزش می‌تواند خفیف تا شدید باشد. بعضی اوقات ممکن است به حدی شدید باشد که در خواب فرد اختلال ایجاد کند. در این مقاله به بررسی علت داغی کف پا می‌پردازیم. علت داغی کف پا چیست؟ شرایط […]

داغی کف پا به حالتی گفته می‌شود که کف پاهای شما به طور دردآوری گرم شود. میزان حس سوزش می‌تواند خفیف تا شدید باشد. بعضی اوقات ممکن است به حدی شدید باشد که در خواب فرد اختلال ایجاد کند. در این مقاله به بررسی علت داغی کف پا می‌پردازیم.

علت داغی کف پا چیست؟

شرایط زیر می تواند باعث احساس سوزش و گرما در پاها شود:

بارداری

داغی کف پا در دوران بارداری به دلیل برخی تغییرات جسمانی بسیار شایع است. افزایش وزن و نیروی وارده روی پاها باعث تورم آن‌ها می‌شود. همچنین برخی از تغییرات هورمونی مربوط به دوران بارداری می‌تواند باعث افزایش دمای بدن شود.

یائسگی

یائسگی باعث ایجاد علائم مختلفی در فرد می‌شود. یکی از آنها داغی کف پا است که به دلیل تغییرات هورمونی است که در بدن اتفاق می‌افتد.

سوء مصرف الکل

مصرف زیاد الکل می‌تواند به اعصاب محیطی فرد آسیب برساند و باعث ایجاد وضعیتی بنام نوروپاتی الکلی در فرد شود. مصرف برخی مواد مغذی خاص برای عملکرد صحیح عصب ضروری است. الکل با سطح این مواد مغذی در بدن تداخل پیدا کرده و می‌تواند مانع از عملکرد صحیح عصبی شود.

پای ورزشکار

وضعیت پای ورزشکار مربوط به زمانی است که قارچ tinea روی سطح پوست پا شروع به رشد کردن کند. احساس خارش، لک و سوزش پا ، از علائم شایع پای ورزشکار است.

کمبود ویتامین

اگر بدن برخی از مواد مغذی خود را از دست بدهد، عملکرد عصبی آن تحت تأثیر قرار می‌گیرد، دقیقاً مانند نوروپاتی الکلی. در این حالت کمبود فولات و ویتامین های B-6 و B-12 منجر به گرم شدن و سوزش پا می‌شود.

بیماری شارکو ماری توث (Charcot-Marie-Tooth disease)

بیماری شارکو ماری توث یا CMT یک اختلال ارثی در اعصاب محیطی است. این اختلال عصبی باعث آسیب به الیاف عصبی حسی می‌شود. این بیماری گاها می‌تواند منجر به احساس سوزن سوزن شدن یا سوزش در دست و پا شود.

مسمومیت با فلزات سنگین

مسمومیت با سرب، جیوه یا آرسنیک حتی در موارد خفیف می‌تواند منجر به احساس سوزش در دست و پا شود. هنگامی که تجمع این فلزات در بدن به حد سمی برسد، جایگزین سایر مواد معدنی ضروری برای عملکرد صحیح عصب می‌شوند.

واسکولیت

واسکولیت یا التهاب رگهای خونی می‌تواند منجر به ایجاد آسیب ناشی از زخم، ضخیم شدن و تضعیف دیواره رگ‌های خونی شود. قطع جریان خون به سمت پاها نیز در نهایت باعث درد، سوزن سوزن شدن و آسیب بافتی شود.

سارکوئیدوز

سارکوئیدوز نوعی بیماری التهابی است که در آن گرانولوم‌ها یا توده های سلولی در اندام‌های مختلف تشکیل شده و باعث التهاب می‌شوند. علائم بیماری بسته به اینکه چه بخشی از بدن تحت تأثیر قرار بگیرد، متفاوت است. اگر سیستم عصبی شما درگیر شود، رخداد داغی کف پا و سوزش و همچنین تشنج، کم شنوایی و سردرد بسیار محتمل است.

شیمی درمانی

شیمی درمانی روش تهاجمی از دارودرمانی شیمیایی است که برای معالجه سرطان استفاده می‌شود و باعث از بین بردن سلول‌های سرطانی که به سرعت در حال رشد در بدن هستند، می‌شود. این روش می‌تواند به آسیب عصبی منجر شود. اگر آسیب عصبی در پاهای فرد اتفاق بیفتد ، فرد را دچار سوزش و سوزن سوزن شدن می‌کند.

نوروپاتی دیابتی

نوروپاتی دیابتی عارضه دیابت نوع ۱ و نوع ۲ است.
قند خون بالا می‌تواند باعث آسیب عصبی و احساس سوزن سوزن شدن در پاهای شما شود. افراد مبتلا به این بیماری اغلب شب ها دچار داغی کف پا می‌شوند.

اورمی یا اوره خون

اورمی که به عنوان بیماری مزمن کلیوی شناخته ‌می‌شود زمانی اتفاق می‌افتد که کلیه های فرد آسیب دیده و عملکرد طبیعی خود را از دست بدهد. درواقع به جای فیلتر کردن خون و دفع مواد سمی از طریق ادرار، این سموم در جریان خون فرد انباشته می‌شود که در نهایت می‌تواند باعث نوروپاتی محیطی و در نتیجه سوزن سوزن شدن و سوزش در اندام‌ها می‌شود.

دیستروفی رفلکسی سمپاتیک

دیستروفی رفلکسی سمپاتیک، یا RSD، ناشی از نقص در سیستم عصبی سمپاتیک است. این بیماری معمولاً به دنبال آسیب‌دیدگی یا شرایط پزشکی دیگر ایجاد می‌شود. RSD در اندام‌ها رخ می‌دهد و باعث ایجاد احساس سوزش دردناکی در پاها می‌شود.

اریتروملالژیا

اریتروملالژیا یک بیماری نادر و در عین حال دردناک است. این بیماری منجر به ایجاد حملاتی در پاها و گاها دست‌ها می‌شود. این حملات شامل قرمزی، داغی و تورم در اندام ها است که می تواند منجر به سوزش و احساس داغ شدن در پاها شود.

کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید ناشی از کاهش ترشح هورمون‌های تیروئیدی در بدن است. این حالت می‌تواند باعث ایجاد آسیب عصبی و داغ شدن کف پا شود.

سندرم تونل تارسال

سندرم تونل Tarsal زمانی رخ می‌دهد که عصب تیبیال خلفی که در نزدیکی مچ پا قرار دارد، دچار آسیب شود. احساس سوزن سوزن شدن در پا نشانه اصلی این سندرم است.

سندرم گیلین باره

سندرم گیلین باره زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به سیستم عصبی محیطی حمله کند. علت آن مشخص نیست. علائم این بیماری از کرختی تا سوزن سوزن شدن و ضعف و از همه مهمتر احساس خارش انگشتان دست و پا را شامل می‌شود.

پلی‌نوروپاتی التهابی مزمن

پلی‌نوروپاتی التهابی مزمن یا CIDP، یک اختلال عصبی است و باعث تورم و التهاب عصبی می‌شود. این التهاب میلین پوشاننده‌ی اعصاب که از آن‌ها محافظت می‌کند را از بین می‌برد. CIDP منجر به احساس سوزن سوزن شدن در دست و پا‌ها می‌شود.

ایدز و HIV

فرد در مراحل پایانی HIV ممکن است دچار نوروپاتی محیطی شود و حس داغی کف پا یا سوزش در پا را تجربه کند.

داغی کف پا چگونه درمان می‌شوند؟

درمان داغی کف پا یا سوزش در پا بسته به علت اصلی متفاوت خواهد بود. در بیشتر موارد، درمان بیماری زمینه‌ای می‌تواند باعث بهبودی داغی کف پا شود. به عنوان مثال، در فرد مبتلا به نوروپاتی دیابتی، درمان شامل تنظیم سطح قند خون است.

اگر داغی پا به دلیل آسیب عصبی باشد، مهمترین قدم برای درمان، جلوگیری از پیشرفت آسیب عصبی است. پزشک همچنین می‌تواند تعدادی دارو را برای برطرف کردن حس درد ناشی از نوروپاتی از جمله تسکین دهنده‌های درد را تجویز کند.

رهکارها برای کسی که دچار داغی کف پا میشود، چیست؟

اگر در مورد علائمی که در خود مشاهده می‌کنید نگرانید حتما با پزشک خود مشورت کنید. در صورت مشاهده‌ی علائم زیر مراجعه‌ی فوری به پزشک ضروری است:

  • بیش از دو تا سه روز طول بکشد
  • با بی حسی همراه است
  • در حال گسترش باشد

شرایط بسیاری وجود دارد که این علائم را موقتا ایجاد کند؛ مانند بارداری یا یائسگی.
در بسیاری موارد دیگر درمان بیماری یا شرایط زمینه‌ای می‌تواند باعث کاهش یا برطرف کردن داغی کف پا و سایر علائم شود.

معصومه طالبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید