انتشار این مقاله


به نظر می رسد ضربان قلب طبیعی در حالت استراحت در بین افراد بسیار متفاوت باشد

ضربان قلب طبیعی چگونه است؟

نرخ ضربان قلب طبیعی در حالت استراحت، نسبتاً ثابت است اما ممکن است تا ۷۰ ضربان در دقیقه از سایر افراد متفاوت باشد. این نتایج در مطالعه‌ای ذکر شده که بزرگترین مطالعه درباره ضربان قلب تا امروز می‌باشد. نتایج این مطالعه در ۵ فوریه سال ۲۰۲۰ منتشر شده است.

در هر ویزیت معمولی که توسط پزشک انجام شود، ضربان قلب در حالت استراحت سنجیده می‌شود، اما این چنین اندازه‌گیری‌هایی بدون این که از نرخ نرمال بدست آمده از مطالعاتی که در سطح جمعیت انجام گرفته است انحراف چشمگیری داشته باشند، به ندرت لزوم به اقدام دارند. با این حال، ساعت‌ها، مچ بندها و لوازم پوشیدنی جدید که ضربان قلب را می‌سنجند، این امکان را فراهم کرده‌اند که با کنترل مداوم ضربان قلب، نرخ ضربان قلب طبیعی را در افراد مختلف به بدست آوریم.

ضربان قلب طبیعی

در این بزرگ‌ترین مطالعه که تا امروز انجام گرفته است، اطلاعات بدست آمده از این لوازم پوشیدنی را به صورت گذشته نگر جمع‌آوری کرده و تجزیه و تحلیل کردند. این لوازم پوشیدنی به مدت ۳۲۰ روز توسط ۹۲‍‍‍‍۴۵۷ نفر از مردم آمریکا پوشیده شدند. لذا می‌توان گفت در کل، اطلاعات باارزشی راجع به ۳۳ میلیون روز در این مطالعه بررسی شدند. محققین از این داده‌ها برای بررسی تغییرات ضربان قلب در بین افراد مختلف با ویژگی‌های مختلف در طول زمان و استفاده کردند.

تجزیه و تحلیل نشان داد که میانگین ضربان قلب روزانه یک نفر در حالت استراحت، ممکن است تا ۷۰ ضربان در دقیقه با میزان عادی شخص دیگر متفاوت باشد. درمجموع، سن، جنس، شاخص توده بدنی (BMI) و میانگین خواب روزانه، مسئول کمتر از ۱۰ درصدِ تفاوت بین افراد مختلف بودند.

همچنین یک روند فصلی کوچک در ضربان قلب یافت شد به طوری که مشخص شد نرخ ضربان قلب طبیعی درحالت استراحت، در ماه ژانویه (تقریباً مطابق با نیمه دوم دی ماه و نیمه اول بهمن ماه) کمی بالاتر و در ماه ژوئیه (تقریباً مطابق با نیمه دوم خرداد ماه و نیمه اول تیر ماه) کمی پایین‌تر می‌باشد. همچنین مشخص شد برخی افراد ممکن است گاهی اوقات دوره‌های کوتاهی را تجربه کنند که ضربان قلب آن‌ها در حالت استراحت، ۱۰ ضربان در دقیقه با نرخ نرمال خودشان متفاوت باشد.


بیشتر بخوانید: سندرم قلب شکسته نیاز به پیگیری های سفت و سخت دارد


این یافته ها ارزش بالقوه تحقیقات بیشتر را برای بررسی اینکه پیگیری ضربان قلب یک شخص در حالت استراحت به صورت روزانه می تواند تشخیص زودهنگام موارد مهم از نظر بالینی ممکن کند را نشان می‌دهد.

ضربان قلب طبیعی

«تغییرات روز به روز در نرخ ضربان قلب می‌تواند اولین علامت حیاتی دیجیتالی درست و شخصی شده باشد که با فناوری لوازم پوشیدنی ممکن شده است. ما تغییرات درون شخصی و بین شخصی ضربان قلب را در بازه زمانی طولانی مدت سنجیدیم و این اطلاعات الگوهای مشخصی از تغییرات وابسته به سن، جنس، زمان سال (فصل)، میانگین خواب روزانه و شاخص توده بدنی را نشان دادند. این تغییرات در ضربان قلب در حالت استراحت می‌تواند به تشخیص تغییرات غیرمنتظره در سلامت شخص کمک کند.»

محققین این تحقیق
عرفان رضازاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید