انتشار این مقاله


ویروس کرونا چیست؟ راه‌های پیشگیری از ابتلا به کرونا

چیزی که ویروس کرونا را ترسناک‌تر جلوه داده، قدرت سرایت آن می‌باشد که به مراتب بیشتر است.

ویروس کرونا به خانواده‌ی بزرگی از ویروس‌ها اطلاق می‌گردد که موجب بروز بیماری‌های مختلفی مثل سرماخوردگی یا بیماری‌های شدیدتری مثل مرس (سندرم تنفسی خاورمیانه) و سارس (سندرم حاد تنفسی شدید) می‌شوند. کرونا ویروس جدید (nCoV) سویه جدیدی از این ویروس است که پیش از این شناخته شده نبود. با توجه به اخبار منتشر طی روز گذشته درباره ویروس کرونا در ایران بر خود واجب دیدیم تا دوباره اطلاع رسانی کنیم.

ویروس کرونا چیست؟

ویروس کرونا سبب بیماری مشترک بین انسان و دام می‌شود؛ به این معنی که بین انسان و حیوانات قابلیت انتقال دارد. سارس و مرس دو سندرم شناخته شده از ویروس کرونا بودند که پیش از این توجه‌ها را به خود جلب کردند. تحقیقات نشان داد که سارس از نوعی گربه (civet) و مرس از شترهای عربستان انتقال یافته است. چندین کرونا ویروس شناخته شده هم داریم که بین حیوانات در گردش هستند و فعلا با انسان‌ها کاری ندارند.

علائم کرونا ویروس جدید شامل:

  • علائم تنفسی
  • تب
  • سرفه
  • تنگی نفس
  • دشواری در تنفس

است. در موارد شدیدتر، عفونت کرونا ویروس می‌تواند باعث پنومونی، سندرم تنفسی حاد شدید، نارسایی کلیوی و حتی مرگ شود.

توصیه‌های استاندارد برای پیشگیری از عفونت کرونا ویروس شامل شستشوی مرتب دست‌ها، پوشاندن دهان و بینی هنگام عطسه و سرفه و پختن کامل گوشت و تخم مرغ می‌شود. از هر کسی که علائم تنفسی مثل عطسه یا سرفه دارد حداقل ۲ متر دور بایستید تا ترشحات و قطرات پرتابی از دهان فرد به شما نرسد.

کرونا ویروس جدید

کرونا ویروس جدید (nCoV-2019) نوعی ویروس است که به عنوان عامل شیوع بیماری تنفسی اخیر شناسایی شده و اولین بار در منطقه ووهان چین دیده شده است. اوایل، طبق گزارشات، مبتلایان شیوع ووهان چین با غذاهای دریایی و حیوانات در ارتباط بودند که نشانگر انتقال از حیوان به انسان بود. با این حال، گزارش شده است که تعداد فزاینده‌ای از بیماران با حیوانات ارتباط نداشته‌اند و این به معنای آن است که انتقال انسان به انسان نیز در حال رخداد است. در حال حاضر، مشخص نیست که این ویروس چگونه به راحتی بین افراد گسترش می‌یابد.

شیوه‌ی انتقالی که برای کرونا ویروس جدید پیشنهاد شده از طریق قطرات (droplet) است. یعنی مثل سرماخوردگی اگر با فردی روبوسی کنیم، دست‌های آلوده را به چشم، بینی یا دهان خود بزنیم، یا در تماس نزدیک با فرد آلوده باشیم، احتمال ابتلای ما هم وجود دارد.

درباره‌ی خطرناک بودن ویروس کرونای جدید باید گفت که کشندگی این ویروس از طیغان آنفولانزایی که چند ماه گذشته تجربه کردیم به مراتب کمتر است، اما چیزی که ویروس کرونا را ترسناک‌تر جلوه داده، قدرت سرایت آن می‌باشد که به مراتب بیشتر است. تحقیقات نشان داده است که بیش از ۹۸ درصد مبتلایان تب داشته‌اند. سایر علائم اختصاصی نیستند.

پیشگیری از کرونا برای خودمان

در حال حاضر هیچ واکسنی برای محافظت از انسان‌ها در برابر عفونت کرونا ویروس در دسترس قرار نگرفته است. ویروس کرونا مثل ویروس‌های سرماخوردگی یک عفونت تنفسی است و اقدامات پیشگیرانه از این ویروس هم شبیه به پیشگیری از سرماخوردگی است.

با رعایت نکات زیر خطر انتقال عفونت برای شما کاهش خواهد یافت.

  • دست‌های خود را بیشتر از قبل با آب و صابون معمولی به مدت حداقل ۲۰ ثانیه بشویید
  • از تماس دست‌های نشسته خود با چشم، بینی یا دهان خودداری نمایید
  • از تماس نزدیک با افرادی که ظاهر بیماری دارند بپرهیزید
پیشگیری از کرونا
سازمان جهانی بهداشت نیز با انتشار پوسترهایی مردم را به شستشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون یا مواد ضد عفونی کننده الکلی فراخوانده است.

پیشگیری از بیماری کرونا برای اطرافیان

در صورت داشتتن علائمی شبیه سرماخوردگی می‌توانید با رعایت نکات زیر به اطرافیانتان کمک کنید.

  • در دوران بیماری در خانه بمانید
  • از تماس نزدیک با دیگران بپرهیزید
  • هنگام عطسه یا سرفه با یک دستمال کاغذی جلوی دهان و بینی خود را گرفته و دستمال را داخل سطل زباله بیاندازید. سپس دست‌هایتان را بشویید
  • اشیا و سطوح را پاک و ضد عفونی کنید
علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید