انتشار این مقاله


زگیل تناسلی در بارداری چگونه است و راه درمان آن چیست؟

در این مقاله، به بررسی خطرات و درمان زگیل تناسلی در بارداری می‌پردازیم.

زگیل تناسلی یک عفونت منتقله از راه جنسی (STI) است. ممکن است خانمی مبتلا به زگیل تناسلی با خودش فکر کند که اثر این زگیل‌ها بر روی حاملگی چه خواهد بود؟ در این مقاله، به بررسی خطرات و درمان زگیل تناسلی در بارداری می‌پردازیم.

زگیل‌های تناسلی به صورت ضایعه‌های گوشتی در بافت‌های تناسلی خانم‌ها و آقایان ظاهر می‌شوند؛ ولی بسیاری از افراد، هرگز علائمی از این عفونت را تجربه نمی‌کنند.

زگیل تناسلی توسط سویه‌های خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود. HPV شایع‌ترین عفونت منتقله از راه جنسی است؛ ولی تمامی عفونت‌های HPV باعث ایجاد زگیل تناسلی نمی‌شوند. برخی سویه‌های این ویروس باعث ایجاد زگیل می‌شوند؛ در حالی که سایر سویه‌ها، باعث ایجاد سرطان در خانم‌ها و آقایان می‌شوند.

به ویژه ، HPV علت اکثریت قریب به اتفاق موارد سرطان دهانه رحم در ایالات متحده است. به همین دلیل، شدیدا از خانم‌ها خواسته می‌شود که به طور منظم آزمایش پاپ اسمر بدهند تا ابتلا به سرطان دهانه رحم و HPV بررسی شود.

زگیل تناسلی چه تاثیری بر روی مراقبت‌های بارداری من خواهد داشت؟

در صورت داشتن هر گونه سابقه‌ی ابتلا به HPV، باید به پزشک زنان یا مامای خود اطلاع دهید. هم‌چنین باید به آن‌ها بگویید که آیا در گذشته زگیل تناسلی یا آزمایش پاپ اسمیر غیرطبیعی داشته‌اید یا خیر.

به طور طبیعی، HPV اثری بر روی شما و جنین نخواهد داشت؛ ولی پزشک شما باید هر گونه اختلال را در طی دوره‌ی بارداری مورد بررسی قرار دهد. از آن جایی که در حین بارداری تعداد زیادی سلول در حال رشد و تکثیر هستند، پزشک شما تمایل به بررسی هر گونه رشد غیرطبیعی و تغییرات مربوطه دارد. به علاوه، برخی خانم‌ها در حین بارداری نسبت به حالت عادی، زگیل‌های تناسلی بزرگ‌تری خواهند داشت.

اگر نمی‌دانید که به HPV مبتلا هستید یا خیر، پزشک شما ابتلا به ویروس را به عنوان بخشی از مراقبت‌های بارداری مورد بررسی قرار می‌دهد.

امروزه واکسن‌های HPV علیه بیشتر سویه‌هایی از HPV که باعث ایجاد زگیل تناسلی و سرطان می‌شوند، در دسترس است. اگر این واکسن‌ها قبل از شروع فعالیت جنسی دریافت شوند، موثرتر هستند و دریافت آن‌ هم برای پسران و هم برای دختران توصیه می‌شود.

آیا زگیل تناسلی در بارداری عوارض احتمالی دارد؟

به طور معمول، زگیل تناسلی در بارداری مشکلی ایجاد نمی‌کند. با این حال، در برخی موارد ممکن است عوارضی ایجاد شود.

اگر در حین بارداری مبتلا به عفونت فعال زگیل تناسلی باشید، این زگیل‌ها می‌توانند نسبت به حالت عادی بزرگ‌تر شوند. این فرآیند در برخی خانم‌ها، باعث دردناک شدن دفع ادرار می‌شود. هم‌چنین زگیل‌های بزرگ، می‌تواند باعث خونریزی در طی زایمان شود. برخی مواقع، زگیل‌های روی دیواره‌ی واژن باعث دشوار شدن کشش واژن در حین زایمان می‌شود. در این موارد، زایمان از نوع سزارین توصیه می‌شود.

در موارد نادر، زگیل تناسلی می‌تواند به کودک منتقل شود. در این موارد معمولا چند هفته پس از تولد، زگیل‌هایی در ناحیه دهان یا گلوی نوزاد شما ایجاد می‌شود.

مطالعات نشان داده است سویه‌هایی از HPV که باعث ایجاد زگیل تناسلی می‌شوند، باعث افزایش خطر سقط جنین یا مشکلات زایمان نمی‌شوند.

چه درمان‌هایی برای زگیل تناسلی در بارداری در دسترس است؟

هیچ راه قطعی برای از بین بردن زگیل تناسلی وجود ندارد؛ ولی داروهایی در دسترس است که باعث کاهش شدت و اندازه زگیل‌ها می‌شود. با این حال، تعداد کمی از این داروها هستند که نباید در بارداری مصرف شوند.

اگر داروهایی برای زگیل تناسلی دارید که قبل از حامله شدن برای شما تجویز شده است، پیش از مصرف آن‌ها باید با پزشک مشورت کنید. پزشک شما در صورت صلاحدید، ممکن است از یک درمان موضعی برای از بین زگیل تناسلی در بارداری استفاده کند

هرگز نباید زگیل‌های تناسلی را با داروهای زگیل بدون نسخه (OTC) درمان کنید. این داروها منجر به درد و تحریک بیشتر خواهند شد؛ زیرا برای استفاده بر روی بافت حساس تناسلی مناسب نیستند.

 اگر زگیل‌های بزرگی دارید که پزشک معتقد است ممکن است در زایمان اختلال ایجاد کند، می‌توان آن‌ها را به روش‌های زیر از بین برد:

  • فریز کردن زگیل‌ها با نیتروژن مایع
  • از بین بردن زگیل‌ها با جراحی
  • استفاده از جریان لیزر برای سوزاندن زگیل‌ها

نتیجه گیری کلی در مورد زگیل تناسلی در بارداری

برای اکثریت قریب به اتفاق خانم‌ها، زگیل تناسلی اختلالی در بارداری ایجاد نمی‌کند. هم‌چنین خطر انتقال عفونت به کودک بسیار پایین است.

اگر مبتلا به زگیل تناسلی یا هر سویه‌ای از HPV هستید و هنوز در مورد اثرات احتمالی آن بر روی بارداری خود نگرانی دارید، با پزشک زنان یا مامای خود مشورت کنید. آن‌ها می‌توانند احتمال هر گونه خطر ویژه را به شما بگویند و هم‌چنین بهترین درمان را برای شما توصیه کنند.

مهدیه نوروزی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید