انتشار این مقاله


پاسخی برای رایج ترین سوالات درباره کرونا

کرونا ویروس جدید چیست؟ کرونا ویروس جدید یک ویروس کرونای جدید است که قبلاً شناسایی نشده است. ویروسی که باعث بیماری کرونا ویروس ۲۰۱۹  (COVID-19) می‌شود، و به کرونا ویروس قبلی که به طور معمول در میان انسان‌ منتقل می‌شد و باعث بروز بیماری خفیف مثل سرماخوردگی می‌شد، شباهت ندارد. مراقبت از مبتلایان به coronavirus […]

کرونا ویروس جدید چیست؟

کرونا ویروس جدید یک ویروس کرونای جدید است که قبلاً شناسایی نشده است.

ویروسی که باعث بیماری کرونا ویروس ۲۰۱۹  (COVID-19) می‌شود، و به کرونا ویروس قبلی که به طور معمول در میان انسان‌ منتقل می‌شد و باعث بروز بیماری خفیف مثل سرماخوردگی می‌شد، شباهت ندارد.

مراقبت از مبتلایان به coronavirus 229E, NL63, OC43 یا    HKU1با مبتلایان COVID-19 متفاوت است.

چرا این بیماری که شیوع بسیار بالایی دارد، اکنون بیماری کرونا ویروس۲۰۱۹ یا COVID-19خوانده می‌شود؟

پاسخ: در ۱۱ فوریه ۲۰۲۰ ، سازمان بهداشت جهانی نام رسمی این بیماری که باعث شیوع بیماری کرونا ویروس جدید سال ۲۰۱۹ می‌شود را اعلام كرد

شیوع این بیماری، اولین بار در ووهان چین شناسایی شد و به بیماری coronavirus 2019 ، یا به اختصار COVID-19 نام‌گذاری شده‌است.

در کلمه COVID-19، “CO” مخفف کرونا و “VI” مخفف ویروس و “D” نشانه بیماری است.

رسما این بیماری به عنوان “کرونا ویروس جدید۲۰۱۹” یا “۲۰۱۹-nCoV” شناسایی می‌شود.

انواع مختلفی از انواع ویروس‌های کرونا انسانی وجود دارد که برخی از آن‌ها معمولاً باعث بیماری خفیف دستگاه تنفسی فوقانی می‌شوند اما COVID-19 نوعی بیماری کرونا ویروس جدید است که قبلاً در انسان دیده نشده‌است.

نام این بیماری به دنبال سازمان جهانی بهداشت، به عنوان بهترین نماد خارجی برای نامگذاری بیماری‌های عفونی جدید انسان انتخاب شده است.

اسم ویروسی که سبب شیوع بیماری کرونا ویروس در سال ۲۰۱۹ شده‌است، چیست؟

در ۱۱ فوریه سال ۲۰۲۰ ، کمیته بین المللی طبقه بندی ویروس‌ها، که مسئول نامگذاری ویروس‌های جدید می‎باشد، کرونا ویروس جدید را، که برای اولین بار در ووهان چین، مشاهده شده‌بود به سندرم تنفسی حاد کرونا ویروس ۲ ، و به اختصار به SARS-CoV-2 نامگذاری کرد.

همانطور که از نام این بیماری مشخص شده است، ویروس مربوط به، کرونا ویروس مرتبط با SARS است.

 (SARS-CoV) که باعث شیوع سندرم تنفسی حاد(SARS) در سال‌های ۲۰۰۲-۲۰۰۳  شده است، با این حال این دو ویروس مشابه نیستند.

منبع ویروس چیست؟

مقامات بهداشت و سلامت و همکاران در تلاش هستند تا منبع حیوانی اصلی این ویروس که سبب بیماری COVID-19 را شناسایی کنند. کرونا ویروس‌ها خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که برخی باعث ایجاد بیماری در انسان و برخی دیگر در بین حیوانات از جمله شتر، گربه و خفاش ها منتقل می‌شوند.

تجزیه و تحلیل درخت ژنتیکی این ویروس نشان می‌دهد که این ویروس از خفاش‌ها سرچشمه گرفته است، اما اینکه این ویروس به طور مستقیم از خفاش‌ها به انسان منتقل شده یا اینکه یک میزبان واسطه وجود داشته است، هنوز مشخص نیست. SARS-CoV ، یکی دیگر از کرونا ویروس‌های با منشأ خفاش است که از طریق نوعی گربه انسان را آلوده می‌کند در حالی که MERS-

CoV ، یکی دیگر از کرونا ویروس‌های با منشأ خفاش است که از طریق شترها به انسان منتقل شده‎است.

ویروس چگونه گسترش می‌یابد؟

به نظر می‌رسد که کرونا ویروس جدید از شخص به شخص دیگر در حال گسترش است.

آیا کسی که مبتلا به COVID-19 بوده، می‌تواند این بیماری را به دیگران منتقل کند؟

ویروسی که باعث COVID-19 می‌شود از فرد به فرد دیگر در حال گسترش است.

کسی که به طور جدی با COVID-19 بیمار است می‌تواند این بیماری را به دیگران منتقل کند.

به همین دلیل CDC توصیه می‌کند که این بیماران در بیمارستان یا در خانه (بسته به شدت بیماری) قرنطینه شوند تا بهتر شوند و خطری برای بیمار کردن سایرین نداشته باشند.

اینکه چه مدت شخص به طور جدی بیمار است می‌تواند متفاوت باشد بنابراین تصمیم‌گیری در مورد زمان ترخیص بیمار از قرنطینه در هرفرد متفاوت است و به مشورت با پزشکان، کارشناسان پیشگیری و کنترل عفونت و مقامات بهداشت عمومی نیازدارد و شامل در نظر گرفتن ویژگی‌های هر بیمار از جمله شدت بیماری، علائم و نشانه‌ها و نتایج آزمایشگاهی می‌باشد.

راهنماي كنوني CDC براي زمان ترخیص بیمار از قرنطینه مبنی بر وضعیت فردی بیمار می‌باشد و بیمار باید واجد شرایط زیر باشد:

  • بیمار بدون استفاده از تب‌بر، تب نداشته باشد.
  • بیمار دیگر علائمی از جمله سرفه را نشان نمی‌دهد.
  • بیمار حداقل در دو نمونه آزمایش تنفسی متوالی که حداقل ۲۴ ساعت پیش گرفته شده‌اند، پاسخ منفی داده است.

کسی که از قرنطینه مرخص شده، خطر انتقال بیماری به سایرین را ندارد.

آیا کسی که برای COVID-19 قرنطینه شده است می‌تواند بیماری را به دیگران منتقل کند؟

پاسخ: قرنطینه به معنای جدائی شخص یا گروهی از افراد است که در معرض بیماری مسری قرار گرفته اند، از سایرینی که بیماری (علائم) ندارند و در معرض ابتلا قرار نگرفته اند، به‌منظور جلوگیری از شیوع احتمالی آن بیماری. قرنطینه معمولاً برای دوره کمون بیماری واگیردار ایجاد می‌شود، یعنی مدت زمانی که طی آن افراد در معرض بیماری قرارگرفته‌اند و ناقل هستند.

برای COVID-19، دوره قرنطینه از آخرین تاریخ قرار گرفتن در معرض بیماری ۱۴ روز است، زیرا ۱۴ روز طولانی ترین دوره کمون است که برای کرونا ویروس‌های مشابه دیده شده‌است. کسی که از قرنطینه COVID-19 رهایی یافته است، به‌عنوان خطری برای شیوع ویروس به دیگران در نظر گرفته نمی‌شود زیرا در دوره کمون خود بیماری را بروز نداده‌اند.

آیاSARS-CoV-2  ویروسی که باعث(COVID-19) می‌شود همان MERS-CoV یا SARS-CoV است؟

پاسخ: خیر. کرونا ویروس‌ها خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند، برخی از آن‌ها باعث بیماری در انسان و برخی دیگر در میان حیوانات از جمله شتر، گربه و خفاش‌ها منتقل می‌شوند. SARS-CoV-2 که اخیراً ظهور پیدا کرده است، همانند کرونا ویروس‌هایی که باعث سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) یا سندرم حاد تنفسی (SARS) می‌شود، نیست.

تجزیه و تحلیل‌های ژنتیکی نشان می‌دهد که SARS-CoV-2 با ویروسSARS-CoV که سبب شیوع بیماری تنفسی در افراد درسال‌های ۲۰۰۳-۲۰۰۲ شده بود، مرتبط است.

جلوگیری

چگونه می توانم از خودم محافظت کنم؟

پاسخ: به مقاله‌ مرتبط مراجعه کنید https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/about/prevention-treatment.html

اگر با کسی که COVID-2019 داشته، تماس نزدیک داشته‌ام چه کار باید بکنم؟

به مقاله مرتبط مراجعه کنیدhttps://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/hcp/guidance-prevent-spread.html?CDC_AA_refVal=https%3A%2F%2Fwww.cdc.gov%2Fcoronavirus%2F2019-ncov%2Fguidance-prevent-spread.html

آیا CDC استفاده از ماسک در جامعه را برای جلوگیری از COVID-19 توصیه می‌کند؟

پاسخ: CDC به افراد سالم، استفاده از ماسک را برای محافظت از بیماری‌های تنفسی از جمله COVID-19 توصیه نمی‌کند. فقط در صورتی که یک متخصص بهداشت و درمان آن را توصیه کند، باید از ماسک استفاده کرد. ماسک صورت باید توسط افرادی که COVID-19 دارند و علائم بیماری را نشان می‌دهند، استفاده شود.

این امر برای محافظت از دیگران در برابر خطر آلودگی است. استفاده از ماسک صورت برای کارکنان بهداشتی و سایر افرادی که مشغول به مراقبت از نزدیک از شخصی که مبتلا به COVID-19 است (در منزل یا یک مرکز درمانی)، بسیار مهم است.

اطلاعات پزشکی

علائم و عوارضی که COVID-19 می‌تواند ایجاد کند چیست؟

پاسخ: علائم فعلی گزارش شده برای بیماران مبتلا به COVID-19 شامل بیماری تنفسی خفیف تا شدید به‌همراه تب، سرفه و مشکل در تنفس است.

آیا باید برای COVID-19 تست بدهم؟

اگر در مدت ۱۴ روز پس از سفر از چین، تب و علائم بیماری تنفسی مانند سرفه یا تنگی نفس را تجربه کردید، باید با پزشک متخصص بهداشت تماس بگیرید و سفر اخیر یا تماس نزدیک خود را ذکر کنید.

اگر با کسی که این علائم را نشان داده است، ارتباط نزدیکی داشته‌اید، باید با پزشک متخصص بهداشت تماس بگیرید و تماس نزدیک با این افراد و سفر اخیر آن‌ها را ذکر کنید.

چگونه فردی را برای COVID-19 آزمایش می کنید؟

پاسخ: تا به امروز، آزمایش تشخیصی COVID-19 فقط در CDC قابل انجام است.

ادارات بهداشتی ایالتی و محلی که شخصی مشکوک را شناسایی کرده اند (person under investigation (PUI))، باید فوراً به مرکز عملیات اضطراری CDC (Emergency Operations Center (EOC)) اطلاع دهند تا PUI را گزارش دهند و تشخیص دهند که آیا آزمایش برای COVID-19 در CDC انجام شده‌است یا خیر.

EOC به ادارات بهداشت محلی / ایالتی برای جمع آوری،نگهداری، و انتقال نمونه ها به CDC، از جمله در ساعات کاری یا بعد از آن و در روزهای کاری یا تعطیلات کمک می‌کند.

آیا ممکن است که پاسخ آزمایش فرد به COVID-19 ابتدا منفی و سپس مثبت گزارش شود؟

در آزمایش تشخیصی CDC ، نتیجه منفی بدان معنی است که ویروسی که باعث COVID-19 می‌شود در نمونه فرد یافت نشده‌است و در مراحل اولیه عفونت، این امکان وجود دارد که ویروس شناسایی نشود.

برای COVID-19 ، نتیجه آزمایش منفی برای نمونه جمع‌آوری شده از فردی علائم بیماری را دارد به احتمال زیاد بدان معنی است که ویروس COVID-19 باعث بیماری فعلی آن‌ها نبوده‌است.

پاسخ به بهداشت عمومی و وضعیت فعلی

آیا من در خطر ابتلا به COVID-2019 هستم؟

این وضعیتی است که به سرعت در حال تغییر و تحول است و ارزیابی ریسک ممکن است روزانه متغیر باشد.

آخرین به روز رسانی‌ها در وب سایت ما Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) موجود است.

آیا من یک بر اثر بسته بندی یا محصولاتی را که از چین وارد شده، در معرض خطر COVID-19 هستم؟

در مورد COVID-19 تازه ظهور و نحوه شیوع آن هنوز چیزهای زیادی ناشناخته است. پیش از این، دو کرونا ویروس دیگر که باعث بیماری شدید در افراد می‌شوند (MERS-CoV  (SARS-CoV, شناخته شده‌اند. ویروس COVID-19 از نظر ژنتیکی بیش‌تر از MERS-CoV با SARS-CoV مرتبط است، اما هر دو بتاکرونا ویروس هستند که منشأ آن‌ها از خفاش است.

در حالی که ما هنوز به طور دقیق نمی‌دانیم که این ویروس همانند SARS-CoV و MERS-CoV رفتار خواهد کرد یا نه، می‌توانیم از اطلاعات به دست آمده از هر دو کرونا ویروس اولیه استفاده کنیم تا ما را راهنمایی کنند. به طور کلی، به دلیل زنده ماندن ضعیف این کرونا ویروس‌ها روی سطوح، احتمالاً، به‌احتمال بسیار کم امکان انتشار ویروس از محصولات یا بسته بندی‌هایی که طی روزها یا هفته‌ها در دمای محیط ارسال می‌شوند، وجود دارد. معمولاً تصور می‌شود كه كروناویروس‌ها اغلب توسط قطرات تنفسی پخش می‌شوند.

آیا هوای گرم جلوی شیوع COVID-19 را خواهد گرفت؟

پاسخ: هنوز مشخص نیست که آیا آب و هوا و دما بر گسترش COVID-19 اثر می‌گذارد یا خیر. برخی ویروس‌های دیگر مانند سرماخوردگی و آنفولانزا بیش‌تر در ماه‌های هوای سرد گسترش می‌یابند اما این بدان معنا نیست که بیمار شدن با این ویروس‌ها در ماه‌های دیگر سال غیرممکن است.

در این زمان، کاهش انتشار COVID-19 با گرم‌تر شدن هوا مشخص نیست. اطلاعات بسیار بیش‌تری در مورد قابلیت انتقال، شدت و سایر ویژگی‌های مرتبط با COVID-19 برای یادگیری وجود دارد و تحقیقات در حال انجام است.

COVID-19 و حیوانات

آیا باید نگران حیوانات خانگی یا حیوانات دیگر و COVID-19 باشم؟

پاسخ: در حالی که به نظر می‌رسد این ویروس از یک منبع حیوانی پدید آمده است، اما اکنون از یک فرد به فرد دیگر در حال گسترش است. هیچ دلیلی وجود ندارد که احساس کنیم هر گونه حیوان یا حیوانات اهلی در ایالات متحده ممکن است منبعی از عفونت کرونا ویروس جدید باشد.

آیا در صورت بیمار بودن باید از تماس با حیوانات خانگی یا حیوانات دیگر خودداری کنم؟

پاسخ: در هنگام بیماری، حیوانات خانگی یا حیوانات دیگر را جابه‌جا نکنید. اگرچه گزارش نشده است كه حیوانات اهلی یا حیوانات دیگر با ویروس COVID-19 بیمار شوند، اما انواع مختلفی از کرونا ویروس‌ها می‌توانند باعث ایجاد بیماری در حیوانات شوند و در بین حیوانات و مردم گسترش یابند. تا زمانی که اطلاعات بیش‌تری کسب کنیم، از تماس با حیوانات خودداری کنید و اگر باید در اطراف حیوانات باشید یا از حیوان خانگی مراقبت کنید، از ماسک صورت استفاده کنید.

تب ممکن است کرونا ویروس یا دلایل دیگر باشد.

تماس نزدیک به‌طور دقیق به‌صورت زیر تعریف می‌شود

الف) قرار گرفتن در فاصله ۶ فوت (۲ متر) از فرد مبتلا به COVID-19 برای مدت زمان طولانی. تماس نزدیک فقط در صورت مراقبت از فرد مبتلا، زندگی با فرد مبتلا، بازدید، یا بودن در یک اتاق مشترک مانند اتاق انتظار یک مرکز بهداشتی، محسوب می‌شود.

ب) تماس مستقیم با ترشحات عفونی یک فرد مبتلا به COVID-19 به عنوان مثال، قطرات سرفه)

در صورت بروز چنین تماس‌هایی، درحالی که مجهز به تجهیزات محافظ شخصی مانند لباس، دستکش، دستگاه تنفس یکبار مصرف N95 دارای گواهینامه NIOSH ، محافظت از چشم، نبوده‌اید، طبق دستورالعمل PUI عمل می‌شود.

اطلاعات دردسترس برای تعریف تماس نزدیک محدود است. ملاحظات هنگام ارزیابی تماس نزدیک شامل مدت زمان قرار گرفتن در معرض تماس (به عنوان مثال، مدت زمان طولانی تر، خطر قرار گرفتن در معرض بیماری را افزایش می‌دهد) و علائم بالینی فرد مبتلا به COVID-19 به عنوان مثال، سرفه و قرار گرفتن در معرض یک بیمار وخیم به احتمال زیاد خطر قرار گرفتن در معرض بیماری را افزایش می‌دهد).

توجه ویژه ای باید به افرادی که در مراکز مراقبت‌های بهداشتی مشغول خدمت هستند باید صورت گیرد.

سرور جعفرگندمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید