انتشار این مقاله


حساسیت به کاندوم چیست؟ حساسیت به کاندوم چه علائمی دارد؟

آیا حساسیت به کاندوم رایج  است؟ اگر بعد از رابطه جنسی دچار خارش مکرر و غیر قابل توضیح شوید؛ می تواند نشانه ای از واکنش آلرژیک باشد. ممکن است شما به کاندوم – یا هر ماده افزودنی مانند اسپرم کش – که شما یا شریک زندگی تان از آن استفاده کرده اید حساسیت داشته باشید. […]

آیا حساسیت به کاندوم رایج  است؟

اگر بعد از رابطه جنسی دچار خارش مکرر و غیر قابل توضیح شوید؛ می تواند نشانه ای از واکنش آلرژیک باشد. ممکن است شما به کاندوم – یا هر ماده افزودنی مانند اسپرم کش – که شما یا شریک زندگی تان از آن استفاده کرده اید حساسیت داشته باشید.
اگرچه ممکن است به هر نوع کاندوم حساسیت داشته باشید؛ اما لاتکس شایع ترین آن ها است. طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) بین ۱ تا ۶ درصد آمریکایی ها به لاتکس حساسیت دارند.
بیشتر آلرژی های لاتکس به آهستگی گسترش می یابند؛ که بعد از سال ها در اثر استفاده ی مکرر رخ می دهد. این حساسیت در بین کارکنان مراقبت های بهداشتی بسیار بیشتر است. تخمین زده می شود؛ که ۸ تا ۱۲ درصدکارکنان مراقبت های بهداشتی به لاتکس حساسیت دارند.(CDC)


به خواندن این مقاله ادامه دهید تا در مورد علائم واکنش آلرژیک ، محصولات جایگزین آن ، و اینکه چه زمانی به پزشک مراجعه کنید اطلاعاتی کسب کنید.


علائم حساسیت به کاندوم چیست؟


در بیشتر موارد، افرادی که به لاتکس یا مواد دیگر حساسیت دارند؛ یک واکنش موضعی را تجربه می کنند. این بدان معنی است که علائم فقط در مکان هایی ظاهر می شوند که پوست شما با کاندوم مستقیماً در تماس بوده است.


علائم آلرژی به کاندوم:

●خارش
●قرمزی
●برآمدگی
●التهاب

●کهیر

●جوش های پوستی


در موارد شدید، یک واکنش کامل بدن یا سیستمیک ممکن است رخ دهد. زنان احتمالاً یک واکنش سیستمیک را تجربه می کنند. دلیل این امر این است؛ که غشاهای مخاطی در واژن، پروتئین های لاتکس را سریع تر از غشاهای موجود درآلت تناسلی جذب می کند.
علائم یک واکنش آلرژیک سیستمیک عبارتند از:
●کهیر در مناطقی که با کاندوم در تماس نبوده اند.
●تورم در مناطقی که با کاندوم در تماس نبوده اند.
●آبریزش بینی یا احتقان
●آبریزش چشم
●خارش گلو
●گرگرفتگی صورت
در موارد نادر، حساسیت به کاندوم می تواند سبب آنافیلاکسی است. آنافیلاکسی یک واکنش آلرژیک خطرناک کشنده است. اگر مشکلات زیر را دارید؛ حتما به پزشک مراجعه کنید.
●مشکلات تنفسی
●مشکل بلعیدن
●التهاب دهان ، گلو یا صورت

علت حساسیت به کاندوم چیست؟ 

لاتکس طبیعی از لحاظ رنگ آن با لاتکس مصنوعی متفاوت است و از درختان کائوچو تهیه می شوند. لاتکس طبیعی حاوی پروتئین های زیادی است؛ که می تواند منجر به بروز واکنش های آلرژیک  شوند.

اگر به لاتکس حساسیت دارید؛ سیستم ایمنی این پروتئین ها را به عنوان عامل مهاجم مضر تلقی می کند و آنتی بادی هایی برای مقابله با آن ها آزاد می کند. این پاسخ ایمنی منجر به خارش، التهاب یا سایر علائم آلرژیک می شود.

طبق بررسی هایی که در سال ۲۰۰۲ انجام شد؛ حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد افرادی که  به لاتکس حساسیت دارند؛ به برخی ازغذاها نیز حساس هستند. برخی غذاهای گیاهی حاوی پروتئین هایی هستند که از لحاظ ساختاری شبیه به پروتئین های موجود در لاتکس می باشند و به این ترتیب این غذاها هم می توانند سیستم ایمنی را تحریک کنند.

افرادی که به این مواد غذایی حساسیت دارند بیشتر به لاتکس حساسیت نشان خواهند داد. این مواد غذایی عبارت اند از:

●آووکادو

●موز

●کیوی

●میوه ی گل ساعتی

●شاه بلوط

●گوجه فرنگی

●فلفل دلمه ای

●سیب زمینی

اگرچه حساسیت به لاتکس رایج ترین نوع حساسیت کاندوم است؛ اما احتمال حساسیت  به سایر انواع کاندوم ها نیز وجود دارد. به طور کلی واکنش حساسیتی به شکل مشابهی بروز می کند، اگر کاندوم مورد استفاده حاوی یک یا چند ترکیب تحریک کننده و حساسیت زا باشد؛ سیستم ایمنی آنتی بادی هایی را آزاد خواهد کرد که با آنها مقابله کنند. این واکنش سبب بروز واکنش حساسیتی موضعی یا کلی در بدن خواهد شد.

در موارد نادر حساسیت به کاندوم ممکن است منجر به بروز آنافیلاکسی شود.

در صورت حساسیت به کاندوم چه کار کنیم؟

اگرچه جنس اکثر کاندوم ها از لاتکس است، اما جایگزین هایی نیز وجود دارد. حساسیت خودتان را با شریکتان در میان بگذارید و از کاندوم هایی که حاوی لاتکس نیست استفاده کنید.

انواع کاندوم های جایگزین لاتکس:

کاندوم پلی اورتان- Polyurethane

این نوع کاندوم از پلاستیک درست شده است. این نوع کاندوم ها به طور موثری از بارداری جلوگیری می کنند و از هر دو نفر در مقابل بیماری های مقاربتی(STI) محافظت می کنند. این کاندوم ها هم نوع زنانه و هم مردانه دارند. پلی اورتان از لاتکس نازکتر است. این کاندوم ها به خوبی گرما را هدایت می کنند، بنابراین فرد کاملا طبیعی حس می کند.

اما کاندوم های پلی اورتان خاصیت کشسانی کاندوم های لاتکس را ندارند، بنابراین ممکن است به خوبی کاندوم های لاتکس پوشش ندهند و احتمال خارج شدن آلت یا پارگی این کاندوم ها وجود دارد. اگر می خواهید این گزینه را امتحان کنید ، کاندوم Trojan Supra Bareskinیک انتخاب محبوب است. این کاندوم مردانه فقط  یک سایز استاندارد دارد ، بنابراین قبل از استفاده  مطمئن شوید که سایزآن برای شما متناسب است..

بر خلاف سایر گزینه ها، کاندوم های پلی اورتان با بیشتر لوبریکانت ها سازگار هستند، از جمله لوبریکانت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد::

●روغنی

●سیلیکون

●آب

 

کاندوم پلی ایزوپرن- Polyisoprene

این کاندوم ها جدیدترین نوع غیر لاتکسی است. برخی افراد این نوع کاندوم  را به لاتکسی آن ترجیح می دهند. پلی ایزوپرون نوعی پلاستیک مصنوعی است؛ که گرما را بهتر از لاتکس هدایت می کند و در فرد احساس بهتری ایجاد می کند. همچنین خاصیت کشسانی آن از پلی اورتان بهتر است.

کاندوم های پلی ایزوپرن از بارداری و انتقال بیماری های مقاربتی(STI) جلوگیری می کند، اما این کاندوم ها فقط نوع مردانه دارند. این کاندوم ها با لوبریکانت های آبی یا سیلیکونی مورد استفاده قرار می گیرند.

کاندوم پوست بره-Lambskin

این نوع کاندوم ها پیش از ورود کاندوم های لاتکس مورد استفاده قرار می گرفتند. کاندوم پوست بره از غشا روده بره ساخته شده  و کاملا طبیعی است. طبیعی بودن آن باعث ایجاد حساسیت بیشتر می شود به همین دلیل بسیاری از مصرف کنندگان می گویند وجود کاندوم را حس نمی کنند.

با این حال کاندوم پوست بره متخلخل است و در نتیجه ویروس ها به راحتی می توانند از آن عبور کنند. گرچه این کاندوم ها از بارداری به شکل موثری پیشگیری می کنند، اما در پیشگیری از انتقال بیماری های مقاربتی خیلی موثر نیستند. این کاندوم ها به زوج هایی توصیه می شود که آزمایشات مختلف بیماری های مقاربتی داده اند و جواب آزمایش آن ها منفی بوده است. همچنین این کاندوم فقط نوع مردانه دارد.

Trojan Naturalamb تنها کاندوم موجود در ایالت متحده است.آن ها در یک اندازه استاندارد تولید می شوند؛ اما کاربران گزارش می دهند؛ که اندازه ی آن ها بسیار بزرگ است. پس قبل از استفاده از درستی اندازه ی آن اطمینان حاصل نمایید.

کاندوم ها حاوی اسپرم کش(nonoxynol-9) می باشند.

اسپرم کش ها معمولاً در ژل ها، شیاف ها و روان کننده های کاندوم استفاده می شوند.nonoxynol-9  رایج ترین ماده ی فعال در اسپرم کش است؛ که در افراد درصورت استفاده ی مکرر، باعث ایجاد تحریک می شود. پزشکان معتقدند؛ بنابر خاصیت ازبین بردن اسپرم، می تواند در جلوگیری از بارداری موثر باشد. اما اکنون متخصصان به این نتیجه رسیده اند؛ که لوبریکانت های حاوی اسپرم کش در جلوگیری از بارداری موثر نیستند.

 همچنین ثابت کرده اند؛ که اسپرم کش در برابر STI مؤثر نیست .در واقع استفاده مکرر از اسپرم کش ممکن است HIVو یا عفونت دیگر را ایجاد کند.
اگرچه اسپرم کش در بیشتر کاندوم ها استفاده نمی شوند؛ اما به طور کلی ممنوع نشده است. این بدان معنی است که برخی از تولید کنندگان کاندوم هنوز ممکن است اسپرم کش را به محصول خود بیفزایند. براساس این محصولات، برچسب گذاری می شوند که این را امتحان کنید.
اگر فکر می کنید اسپرم کش ضرردارد، از کاندوم لاتکس استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که دارای برچسب “لوبریکانت” است ، اما حاوی اسپرم کش نیست. این کاندوم مردانه Trojanیک انتخاب محبوب است.

حساسیت به لوبریکانت ها

لوبریکانت ها برای بهبود رابطه جنسی و افزایش لذت جنسی استفاده می شوند، اما این روان کننده ها حاوی مواد شیمیایی و نگهدارنده های مختلف هستند که باعث تحریک و حساسیت می شوند. این مواد عبارتند از: گلیسیرین، پارابن و پروپیلین گلیکول.

این مواد علاوه بر تحریک و خارش، باعث رشد بی رویه باکتری ها می شوند. رشد باکتری ها منجر به عفونت قارچی یا واژینوس باکتریال می شود.

افراد کمی هستند که به ترکیبات موجود در لوبریکانت ها توجه می کنند. با این حال اگر شما دچار حساسیت و تحریک شده اید یا عفونت های مداوم را تجربه می کنید؛ بهتر است به دنبال یک لوبریکانت طبیعی بروید.

Aloe Cadabra یک جایگزین طبیعی که از آلوئه ورا و ویتامین E ساخته شده است. همچنین Sliquid یک لوبریکانت طبیعی مناسبی برای جایگزینی است. این محصول با گیاهانی مثل آفتابگردان و Hibiscusغنی شده است.

لوبریکانت های طبیعی با انواع کاندوم ها سازگار نیستند، بنابراین قبل از استفاده حتما لوبریکات و کاندوم را مورد بررسی و مطالعه قرار دهید. همچنین می توانید از وزشک تان در این باره مشورت کنید.

چه زمانی برای حساسیت به کاندوم به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم مربوط به حساسیت به کاندوم بیشتر از یک یا دو روز طول کشید – یا حتی با وجود استفاده از روش های جایگزین هم تداوم پیدا کرد – به پزشک مراجعه کنید. علائم شما ممکن است مربوط به عفونت یا سایر مشکلات پزشکی باشند. پزشک از طریق معاینه یا انجام آزمایش های ضروری می تواند علت مشکل به وجود آمده و احتمال بیماری مقاربتی را مشخص کند. در اکثر موارد عفونت های واژینال طی یک دوره با مصرف آنتی بیوتیک برطرف می شوند، اما اگر درمان نشوند پیامدهای زیادی از جمله ناباروری را در پی خواهند داشت.

اگر آزمایشات منفی برگشت پیدا کند ، پزشک ممکن است شما را به یک متخصص آلرژی ارجاع دهد. متخصص آلرژی شما برای شناسایی ماده ای که باعث علائم شما می شود آزمایش هایی را انجام می دهد.

سنا محمد علیزاده رامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید