انتشار این مقاله


واقعیت ها و شایعات در مورد کرونا ویروس

پاسخ شایعات درمورد کرونا

با شیوع گسترده هر بیماری، شایعاتی نیز در مورد عوامل، پیشگیری، درمان و… مرتبط با آن در جامعه گسترش می‌یابد. در این مطلب به برخی شایعات درباره ویروس کرونا می‌پردازیم که توسط سازمان بهداشت جهانی ارائه شده است.

 آیا کورونا ویروس جدید فقط روی افراد مسن تأثیر می‌گذارد، یا افراد جوان نیز مستعد ابتلا هستند؟

افراد در هر سنی می توانند توسط کورونا ویروس جدید (nCoV-2019) آلوده شوند. به نظر می‌رسد افراد مسن و افراد با بیماری‌های زمینه‌ای (مانند آسم، دیابت، بیماری‌های قلبی) در معرض خطر ابتلای بیشتری بوده و آسیب پذیرتر باشند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) به همه افراد در تمام رده‌های سنی توصیه می‌كند برای محافظت از خود در برابر ویروس، قدم‌هایی بردارند. به عنوان مثال رعایت بهداشت دست و بهداشت تنفسی مناسب.

آیا آنتی بیوتیک ها در پیشگیری از کرونا و معالجه آن مؤثر هستند؟

نخیر، آنتی بیوتیک‌ها علیه ویروس‌ها کار نمی‌کنند، و فقط روی باکتری‌ها موثر هستند.

کورونا ویروس جدید (nCoV-2019) یک ویروس است و زنده نمی‌باشد؛ بنابراین، نباید از آنتی‌بیوتیک‌ها به عنوان ابزاری برای پیشگیری یا درمان استفاده شود.

با این حال، اگر شما در بیمارستان بستری شوید، ممکن است آنتی بیوتیک دریافت کنید؛ زیرا، عفونت باکتریایی در پی آلودگی با (nCoV-2019) و درگیری سیستم ایمنی و تضعیف آن امکان پذیر است.

آیا داروهای خاصی برای پیشگیری یا معالجه کورونا ویروس جدید وجود دارد؟

تا به امروز، هیچ داروی خاصی برای جلوگیری یا معالجه کورونا ویروس جدید (nCoV-2019) توصیه نشده است.

با این حال، افراد آلوده به ویروس باید برای تسکین و درمان علائم، مراقبت‌های لازم را دریافت کنند، و افراد با علائم شدید باید تحت مراقبت‌های ویژه قرار بگیرند. برخی از درمان‌های خاص تحت بررسی قرار گرفته و از طریق آزمایشات بالینی درحال آزمایش هستند. WHO به سرعت بخشیدن به تلاش‌های تحقیق و توسعه کمک می‌کند.

آیا دریافت نامه یا مرسوله از چین بی خطر است؟

بله، بی خطر است؛ افرادی که بسته‌های پستی از چین دریافت می‌کنند، در معرض خطر آلودگی با کورونا ویروس جدید نیستند. از تجزیه و تحلیل قبلی، می‌دانیم که کورونا ویروس‌ها به مدت طولانی روی اشیاء مانند نامه‌ها یا بسته‌ها باقی نمی‌مانند.

آیا خشک‌ کن‌های برقی دست، در از بین رفتن کورونا ویروس جدید موثر هستند؟

نخیر، این خشک کن‌ها در نابودی نوع (nCoV-2019) مؤثر نیست. برای محافظت از خود در برابر کورونا ویروس جدید، باید مرتباً دستان خود را با دستمال حاوی الکل تمیز کنید یا آن‌ها را با آب و صابون بشویید. پس از تمیز کردن دستان، باید آنها را با استفاده از حوله های کاغذی یا یک خشک کن برقی، کاملا خشک کنید.

آیا لامپ ضد عفونی کننده اشعه ماوراء بنفش (UV) می‌تواند کروناویروس جدید را بکشد؟

لامپ‌های UV نباید برای استریل کردن دست‌ها و یا مناطق دیگر پوست استفاده شوند؛ زیرا، اشعه ماوراء بنفش می‌تواند باعث سوزش پوست شود.

اسکنرهای حرارتی در تشخیص افراد آلوده به کروناویروس جدید چقدر مؤثر هستند؟

اسکنرهای حرارتی در تشخیص افرادی که به دلیل عفونت با کرونا ویروس جدید دچار تب هستند، (یعنی درجه حرارت بدنشان بالاتر از حد طبیعی بدن است) مؤثر هستند.

با این حال ، این اسکنرها نمی‌توانند افرادی را که آلوده هستند و هنوز به تب مبتلا نشده‌اند، تشخیص دهند. این امر به این دلیل است که بین ۲ تا ۱۰ روز طول می‌کشد تا افرادی که آلوده می‌شوند، دوره کمون را سپری کرده و بیمار شده و دچار تب شوند.

آیا خوردن سیر می‌تواند به پیشگیری از عفونت با (nCoV-2019) کمک کند؟

سیر یک ماده غذایی سالم است که ممکن است خاصیت ضد میکروبی داشته باشد. با این حال، هیچ گونه شواهدی مبنی بر اینکه که خوردن سیر، مردم را از ابتلا به کرونا در امان نگه می‌دارد، در دست نیست.

آیا اسپری کردن الکل یا کلر در سطح بدن، می‌تواند ویروس کورونا را از بین ببرد؟

خیر. اسپری کردن الکل یا کلر روی بدن، ویروس‌هایی را که قبلاً وارد بدن شما شده اند، از بین نمی‌برد. پاشیدن چنین موادی می‌تواند برای لباس یا غشاهای مخاطی (یعنی چشم، دهان) مضر باشد. توجه داشته باشید که هم الکل و هم کلر می‌توانند برای ضد عفونی کردن سطوح مفید باشند، اما لازم است طبق توصیه‌های مناسب از آن‌ها استفاده شود.

آیا حیوانات خانگی می‎توانند (nCoV-2019) را گسترش دهند؟

در حال حاضر ، هیچ مدرکی دال بر آلوده شدن حیوانات خانگی مانند سگ یا گربه وجود ندارد. با این حال، بهتر است همیشه بعد از تماس با حیوانات خانگی، دستان خود را با آب و صابون بشویید. این کار از شما در برابر باکتری‌های متداول مانند اشریشیاکلای و سالمونلا که می‌توانند بین حیوانات اهلی و انسان‌ها مبادله شوند، محافظت می‌کند.

 آیا شستشوی بینی به طور مرتب با آب نمک یا نرمال سالین می‌تواند از بروز عفونت با کروناویروس جدید جلوگیری کند؟

نخیر. هیچ مدرکی مبنی بر حفاظت مردم از عفونت با کرونا ویروس جدید در پی  شستشوی منظم بینی با آب نمک وجود ندارد.

شواهد محدودی نشان داده‌اند که شستشوی مرتب بینی با آب نمک یا سالین به افراد در بهبودی سریعتر از سرماخوردگی کمک می‌کند. اما کارایی این روش برای جلوگیری از عفونت‌های تنفسی ثابت نشده است.

آیا مالیدن روغن کنجد باعث جلوگیری از ورود کورونا ویروس جدید به بدن می‌شود؟

نخیر. روغن کنجد کورونا ویروس جدید را از بین نمی‌برد. برخی از ضد عفونی کننده‌های شیمیایی وجود دارند که می توانند (nCoV-2019) را بر روی سطوح بکشند. این‌ها شامل وایتکس، ضد عفونی کننده‌های برپایه کلر، یا حلالها ، اتانول ۷۵%، اسید پراستریک و کلروفرم است.

با این حال، قرار دادن آن‌ها بر روی پوست یا زیر بینی نه تنها تاثیری ندارد بلکه می‌تواند سلامت پوست شما را به خطر بیندازد.

طوبی زینالی


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید