انتشار این مقاله


آمادگی برای زایمان با رعایت نکات زیر

آمادگی برای زایمان در تجربه یک زایمان موفق موثر است.

داشتن آمادگی برای زایمان، در فرد احساس توانایی مضاعف و قدرت به وجود می‌آورد.

بدین منظور، چه کار می‌توان کرد؟ دمنوش‌های منقبض کننده رحم؟ تمرینات و ورزش‌های روزانه برای قرارگیری جنین در وضعیت مطلوب؟ انتخاب موسیقی، یا لوسیون یا فرد همراه و یا هر چیزی که می‌خواهید در هنگام زایمان همراهتان باشد؟

کارهای بی شماری وجود دارد که می توانید انجام دهید تا یک زایمان سریع، آسان و خوشایند را تجربه کنید.

قطعا افزایش دانسته‌ها و ایجاد آمادگی، توان شما را بالا خواهد برد. و احساس کنترل براتفاقات و تغییراتی که در بدن شما و نیز اطرافتان می‌گذرد، می‌تواند بسیار اطمینان بخش و عامل آسودگی خاطر باشد.

اما گاهی اوقات، احساس این که باید کارهای زیادی را آن هم به نحو احسن انجام دهید تا زایمان موفق و آرامی داشته باشید، باعث اضطراب اضافی و غالباً غیر ضروری می‌شود.

بنابر اذعان جولیانا پارکر، “آماده شدن برای زایمان می‌تواند بسیار دشوار باشد، چراکه نظرات و پیشنهادات زیادی وجود دارد؛ اما، راه هایی وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توان روند زایمان را ساده‌تر کرده، و از آن تجربه کسب کنید و نیز از بارداری خود بیشتر لذت ببرید.”

بنابراین، ضروریات و نکات تاثیر گذارکدامند؟ در اینجا به کارهایی اشاره شده است که می توانید برای آماده سازی بدن و ذهن خود برای زایمان بدون هرگونه نگرانی انجام دهید.

اطلاعاتتان را بالا ببرید ولی خودتان را نترسانید

دانش کافی برای تصمیم گیری آگاهانه در دوران بارداری و زایمان بسیار مهم است. اما اطلاعات بیش از حد ممکن است در شما احساس ترس و نگرانی به وجود بیاورد.

برای رفع نگرانی و کسب اطلاعات درست، اکثر متخصصان توصیه می کنند در کلاس‌های آمادگی زایمان که توسط یک پرستار یا ماما آموزش‌های لازم ارائه می‌شود، شرکت کنید. (بهتر است همسرتان نیز در این کلاس‌ها همراهتان شرکت کند.)

به گفته پارکر: “هدف باید یادگیری نکات اصولی، از جمله دانستن زمان مناسب رسیدن به بیمارستان یا مرکز زایمان باشد.”

وی می افزاید: “دانستن اینكه چه مداخلاتی در طی زایمان انجام خواهد شد، می‌تواند در تصمیم گیری و برنامه‌ریزی شما برای انجام یک زایمان راحت و موفق، مفید باشد.”

اگر می‌خواهید اطلاعات خاصی در مورد چیزهای خاص کسب کنید، مانند نکات پزشکی یا احتمال نیاز به اپیزوتومی، به جای جستجو در Google، با پزشک یا مامای خود صحبت کنید.

پارکر توصیه می کند: “در هر ببار ویزیت موضوعی را برای کسب اطلاعات و مشورت با پزشک یا ماما انتخاب کنید، به ویژه از مواردی که به شدت در موردش احساس نگرانی می‌کنید”. ” پیش‌آگهی درمورد چگونگی عملکرد و آمادگی و تجربه پزشک یا ماما می تواند به طور محسوسی استرستان را کاهش دهد و به شما احساس راحتی، آسودگی و تسلط بدهد.”

تیم مراقبت و زایمانتان را با دقت انتخاب کنید

زایمان یک تجربه تحول گرا است و می تواند پیچیده و دارای ابعاد عاطفی باشد. داشتن اطمینان خاطر از بابت تیم زایمان و انجام زایمان در جایی که احساس راحتی می‌کنید، در رقم خوردن بهترین نتیجه ممکن، مهم است.

در حقیقت ، تحقیقات نشان می دهد که محل و شرایط انجام زایمان، نسبت به وضعیت سلامتی وی (مانند دیابت، سن مادر یا عوارض حین زایمان) تأثیر بیشتری در موفقیت زایمان دارد.

بسیاری از افراد باردار برای مراقبت بارداری و زایمان به همکاری با یک ماما راغب هستند. این کارشناسان ممکن است بتوانند تجربه زایمان تخصصی‌تر و بهتری را ارائه دهند.

همچنین براساس یک بررسی در سال ۲۰۱۶، مراقبت از طرف کارشناسان مامایی منجر به نتایج بهتر و رضایت بیشتر از تجربه زایمان نسبت به سایر مدل‌های مراقبتی (مانند مراقبت تحت کنترل پزشک) می‌شود.

حتی اگر قبلاً با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کرده‌اید، احتمالا کمک گرفتن از یک حامی عاطفی و روانی نیز گزینه بدی نباشد.

تحقیقات نشان می دهد حمایت عاطفی مداوم حین زایمان، تنها مداخله ای است که نتایج سلامت و رضایت از زایمان را بهبود می بخشد. در حقیقت، بنا به پیشنهاد یک دانشکده تخصصی زنان و زایمان آمریکایی (ACOG) یک مراقبت دوگانه جسمی و روحی مستمر در حین زایمان به بهبود نتایج زایمان کمک می‌کند.

تحرک و ورزش روزانه را فراموش نکنید

ورزش متعادل و نه چندان سنگین ​​روزانه می‌تواند به شما در تجربه احساس خوب در طول بارداری و زایمان کمک کند. جف لیوینگستون، متخصص زنان و زایمان در تگزاس می‌گوید: “در صورت ورزش، خواب بهتری خواهید داشت، احساس اضطراب کمتری خواهید کرد و افزایش وزن کمتری تجربه خواهید کرد.”

پس چه باید کرد؟ پیاده روی یکی از بهترین تمرینات است و شما می توانید تا روز زایمان انجام دهید.

لیوینگستون می گوید: “۳۰ دقیقه پیاده روی در روز کمک می کند تا بدن شما فرم مناسب خود رااز دست ندهد و از استرس رها شوید.”

یک منبع معتبر اخیرا به این نتیجه رسیده است که پیاده روی منظم در حین بارداری می‌تواند خطر عوارضی مانند دیابت حاملگی، پره اکلامپسی، وزن کم نوزاد هنگام تولد، ماکروزومی، هیپوگلیسمی و ناهنجاری های مادرزادی را کاهش دهد.

طبق یک مطالعه، فعالیت هوازی منظم می تواند تقریباً یک ساعت از زمان فرآیند زایمان بکاهد. این مطالعه همچنین نشان داد افرادی که مرتباً در دوران بارداری ورزش می کنند، میزان کمتری از داروهای  بی‌حسی را در زایمان استفاده می‌کنند.

چه نوع کلاس‌های ورزشی برای این منظور مناسب است؟ گزینه هایی مانند یوگا هرچند ضروری نیست، اما اگر بتوانید انجام دهید، ارزشمند است. پارکر می گوید: “یوگا به بهبود تنفس، انعطاف پذیری و آرامش کمک می‌کند، که این همه این موارد می توانند بر روی نتیجه و راحتی زایمان تاثیر مثبت بگذارند.”

شرکت در این کلاس‌ها همچنین می‌تواند یک راه عالی برای دیدار با سایر مادران باردار و تبادل تجربیات باشد.

ذهن خود را آماده کنید

اگر یک زمان برای پرداختن به استراتژی های ذهنی برای کمک به احساس آرامش و توجه به خودتان برای زایمان وجود داشته باشد، آن زمان همین الان است.

نشان داده شده است که مراقبت و آمادگی ذهنی و آگاهی بخشی به مادران کمک می کند تا بر ترس خود و همچنین علائم افسردگی قبل از زایمان و بعد از زایمان فائق آیند و در مدیریت ترس خود موفق‌تر عمل کنند. لیوینگستون می گوید: “آمادگی ذهنی، فکر شما را آرام می کند و آرامش و آسودگی خاطر به ارمغان می‌آورد.”

آمادگی ذهنی، شما را برای دوران بعد از تولد نوزاد و زندگی جدید بعد از حضور کودکتان نیز آماده می‌کند. و لازم نیست بعد از تولد ساعت‌ها برای وفق بااین شرایط صرف کنید.

لیوینگستون توصیه می‌کندT روزی ۵ دقیقه، برای بعد از تولد نوزاد تمرین و کم کم به این وضعیت عادت کنید.

بیش از حد روی آن‌چه که مادران دیگر انجام می‌دهند تمرکز نکنید

شاید دوست شما بگوید که نوشیدن چای برگ تمشک قرمز یا خوردن خرما یا رفتن به جلسات طب سوزنی در هفته، کلیدهای زایمان سریع و آسان او بوده است. بنابراین باید حتما شما هم آن‌ها را امتحان کنید؟

اگر با مادران دیگر صحبت کنید یا در اینترنت جستجو کنید، معمولا روشی برای آغاز سریع زایمان یا تسریع فرآیند آن پیدا نخواهید کرد. اما موفقیت روش‌های طبیعی معمولا کمتر از روش‌های علمی است.

البته به این معنی نیست که روش‌های طبیعی ارزش امتحان کردن ندارند. اما اگر به سراغ روش درمانی طبیعی نرفته ویا گیاهان خاصی مصرف نکرده‌اید، نشان از بارداری و زایمان ناموفق یا ناقص شما نیست!

و اگر تصمیم دارید یک داروی طبیعی را امتحان کنید، ابتدا آن با ماما یا پزشک خود مشورت کنید.

یک برنامه‌ریزی اساسی و انعطاف پذیر برای زایمان داشته باشید

برنامه‌ریزی و زمانبندی زایمان می‌تواند به شما کمک کند احساس اطمینان بیشتری داشته باشید.

پارکر می گوید: “برنامه‌ریزی مناسب داشته باشید، اما انتظار این را هم داشته باشید که ممکن است همه چیز طبق برنامه و توقع شما پیش نرود.”

برنامه ریزی شما، بهتر است توقعات و خواسته‌های شما را دربرگیرد:

این موضوع ممکن است شامل مواردی مانند زیر باشد:

  • چه نوع حمایت و مراقبتی در حین زایمان می خواهید؟ (آیا ماساژ، خوب است یا فقط حمایت کلامی و روانی نیاز دارید؟)
  • دوست دارید در زمان زایمان چه کسی کنارتان باشد؟ (همسرتان، یک دوست یا یکی از اقوام)
  • آیا دوست دارید بتوانید حرکت کنید و مواضع مختلف را امتحان کنید؟
  • آیا مایل به استفاده از داروهای ضد درد هستید؟
  • می خواهید چه کسی بند ناف را قطع کند؟
  • آیا قصد شیر دادن دارید؟
  • آیا می خواهید چندروزی کودکتان در بیمارستان تحت مراقبت باشد؟

پزشکتان می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید آیا گزینه‌های دیگری نیز ارزش امتحان دارند یا خیر، بنابراین قطعاً برنامه خود را با نزدیک شدن به موعد مقرر با آن‌ها در میان بگذارید.

خودتان را برای هرگونه تغییر در برنامه‌هایتان، آماده کنید.

لیوینگستون می گوید: “شما نمی دانید که زایمان چقدر سریع  پیش خواهد رفت یا اینکه انقباضات چه تاثیری بر روند زایمان خواهد گذاشت. هدف از زایمان داشتن یک مادر و نوزاد سالم است. که تلاش برای رسیدنبه این دو هدف کمی متفاوت خواهد بود. “

درنهایت، به یاد داشته باشید که بارداری و زایمان سرآغاز تجربه‌های جدید شماست. لیوینگستون می‌گوید: “زایمان می‌آید  و می رود. آنچه بعد از آن اتفاق می‌افتد شروع اصلی کار و مسئولیت شماست.”

طوبی زینالی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید