انتشار این مقاله


چرا ابتلا به کرونا در بیماران قلبی خطرناک است؟

کرونا تهدیدی برای تمامی افراد. خصوصا بیماران قلبی!

به گفته کارشناسان، تمامی افراد باید از ابتدا توجه ویژه‌ای به کرونا ویروس داشته باشند، این قضیه برای بیماران قلبی جدی‌تر است.

COVID-19 که برای اولین برای در ماه دسامبر در ووهان چین شروع شد، باعث بیماری ده‌ها هزار نفر و مرگ صد‌ها تن در سراسر جهان شده‌است . نانسی مزونیر، مدیر مرکز ملی بیماری‌های تنفسی و ایمنی در مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها می‌گوید شیوع این بیماری در ایالات متحده قطعی است.

نانسی هنگام مصاحبه با خبرنگاران بیان کرد که دیگر کسی در مورد اینکه آیا ویروس کرونا به آمریکا خواهد رسید یا نه هیچ تردیدی ندارد، اما مسئله اصلی اینجاست که زمان انتشار این ویروس کی خواهد بود ، چه وسعتی را درگیر خواهد کرد و باعث آلودگی چند نفر خواهد شد.

و اما برای بیماران قلبی این مسئله به قدری مهم و نگران کننده است که دانشکده کاردیولوژی آمریکا طی بیانیه‌ای که در ماه اخیر منتشر کرده‌است، عوارض بیماری کرونا و ریسک فاکتور‌های آن را برای افرادی که مشکلات قلبی دارند گوشزد کرده و از بیماران قلبی خواسته‌ بیشتر از پیش و به شکل مناسبی احتیاط کنند.

در این بیانیه آمده‌است که بر اساس جدیدترین آمار، از بین تمامی بیماران قطعی COVID-19 که در بیمارستان بستری شده‌اند، حدود ۴۰٪ آن‌ها دارای بیماری‌های قلبی عروقی و مغز و اعصاب ( که به مشکلات شریان‌های خونرسانی‌کننده مغر اشاره دارد، مانند سکته مغزی) بوده‌اند.

اورلی واردنی، دانشیار پزشکی در مرکز ارائه مراقبت‌های بهداشتی میناپولیس و دانشگاه میناپولیس علت این موضوع را بیشتر برای ما شفاف می‌کند: « آمار منتشر شده به این معنی نیست که بیماران قلبی و مغزی بیش‌تر از دیگران کرونا ویروس را جذب می‌کنند! بلکه علت اصلی این است که کرونا در بیماران قلبی باعث بروز علائم بیش‌تر و شدیدتری می‌شود.

او همچنین به عنوان مشاور در بولتن ACC می‌گوید کرونا ویروس می‌تواند به روش‌های مختلفی بیماران قلبی را درگیر کند.

هدف اصلی ویروس کرونا در بدن ریه‌ها هستند. اما این ویروس می‌تواند بر روی قلب نیز تاثیر داشته باشد، خصوصا در بیماران قلبی. در نتیجه درگیری قلب، کار قلب برای پمپاژ خون اکسیژن‌دار به سراسر بدن سخت‌تر می‌شود. پس کرونا ویروس نه فقط ریه یا قلب، بلکه کل بدن را دچار مشکل می‌کند.

حالا بیمار قلبی را تصور کنید که ذاتا دچار نارسایی قلبی بوده و قلب او در پمپاژ خون دارای مشکل است، آلودگی با ویروس کرونا شرایط او را شدید‌تر و بدتر خواهد کرد.

به گفته واردنی این تنها دلیلی نیست که بیماران قلبی بیش‌تر در خطر هستند؛ کسانی که دارای مشکلات قلبی می‌باشند، به احتمال زیاد ایمنی ضعیفی نیز دارند. سیستم ایمنی افراد با افزایش سن رو به کاهش می‌گذارد و در چنین شرایط حاد پزشکی که بیماران قلبی در آن قرار دارند، پاسخ سیستم ایمنی به قدرتی نخواهد بود که بتواند با چنین ویروسی مقابله کند.

کرونا در بیماران قلبی باعث درگیری و علائم بیش‌تر و شدید‌تری نسبت به افراد عادی می‌شود.

ویروس کرونا همچنین در افرادی که دارای ساختار‌های چربی به نام پلاک در رگ‌هایشان می‌باشند نیز ریسک بیماری را افزایش می‌دهد. شواهد نشان می‌دهد که بیماری‌های ویروسی باعث بی‌ثباتی این پلاک‌ها در عروق می‌شوند که در نتیجه آن عروق خونی، خصوصا عروق تغذیه‌کننده قلبی، بلوکه می‌شوند و خطر حمله قلبی در بیماران افزایش می‌یابد.

واردنی تاکید می‌کند که اطلاعات پیرامون COVID-19 هر ساعت بروز می‌شود و تغییر می‌کند، اما کرونا ویروس‌های سابق مانند SARS و MERS نگرش مناسبی ارائه می‌دهند. طبق بولتن ACC ، این ویروس‌ها معمولا باعث مشکلات مربوط به التهاب عضله قلبی، حمله قلبی و نارسایی‌های مکرر و حمله‌ای در قلب می‌شوند.

COVID-19 بسیار مشابه آنفوآنزا می‌باشد. خطرات مربوط به این بیماری به خودی خود بالا نیست اما مشکل اینجاست که سرعت انتشار و شیوع آن بسیار بالاست. همچنین برخلاف آنفلوآنزا، هیچ واکسنی برای این ویروس تا کنون ارائه نشده‌است.

آمار مربوط به COVID-19 به سرعت در حال تغییر است. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی شمار مرگ و میر این بیماری در ووهان ۲٪ الی ۴٪ می‌باشد و در خارج از ووهان، ۰.۷٪ .

اگر بخواهیم این اعداد را با آمار CDC در مورد بیماری آنفلوآنزا مقایسه کنیم، می‌بینیم که در آمریکا دست کم ۲۹ میلیون نفر بیمار، ۲۸۰۰۰۰ نفر بستری و ۱۶۰۰۰ نفر مرگ ناشی از این بیماری در ماه اخیر گزارش شده‌است.

به علت اینکه روش انتقال و گسترش در هر دو بیماری یکسان می‌باشد (از طریق قطرات کوچک حاصل از سرفه یا عطسه فرد بیمار)، موارد بهداشتی توصیه شده برای آنفلوآنزا در مورد بیماری کرونا ویروس جدید نیز صدق می‌کند.

شستن دست‌ها، تمیز نگه داشتن سطوح و اجتناب از سفر به مناطق پر خطر تنها راه پیشگیری از ابتلا به COVID-19 می‌باشد.

بیانیه ACC پیشنهاد می‌کند که بیماران قلبی عروقی جدید‌ترین واکسن‌ها را همواره دریافت کنند، مانند واکسن ذات‌الریه. واکسن آنفلوآنزا همچنین برای پیشگیری از سایر منایع ویروسی و تب‌زا که ممکن است با علائم کرونا ویروس اشتباه گرفته شوند مفید خواهد بود.

خلاصه توصیه‌ها و اخطار‌های نانسی مزونیر در مورد کرونا به شرح زیر است:

« اگر احساس بیماری کردید در خانه بمانید، دهان خود را حین سرفه و عطسه بپوشانید و دستانتان را مرتبا بشورید.»

او همچنین بیان داشت که مردم باید خود را برای تعطیل شدن ادارات و مدارس و سایر مشاغل پر خطر آماده کنند.

درک می‌کنم که این شرایط برای مردم کمی غافلگیر کننده است و ممکن است زندگی عادی و روزمره افراد را به مخاطره بیندازد. اما اگر از حالا به فکر این مسائل باشیم، می‌توانیم با این مشکلات مقابله کنیم.

نانسی
معصومه برهانی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید