انتشار این مقاله


۱۰ نوع مدل خنده: چگونه لبخند جذاب داشته باشیم؟

آشنایی با زبان بدن یکی از جذاب ترین و کاربردی ترین مباحث روانشناسی می‌باشد. پشت هر لبخندی چه معنایی نهفته است؟
با هم بیاموزیم!


ما در این مقاله به ۱۰ نوع مدل خنده، این که چه شکلی هستند و به چه منظور استفاده می‌شوند، و این که چگونه لبخند جذاب داشته باشیم می‌پردازیم.

انسان به دلایل زیادی لبخند می‌زند. ممکن است با پیدا کردن گمشده‌تان، مشارکت در ارائه مطالب با همکارانتان یا تصور یک دوست قدیمی در ذهنتان لبخند بر لب شما بنشیند.

همه انواع لبخند برای مردم جذاب هستند؛ از لبخند مونالیزا گرفته تا گرینچ!

ما مجذوب این لبخندهای واقعی و ساختگی هستیم. این حالت مبهم چهره تاکنون موضوع صدها مطالعه بوده است.

نقش‌های اجتماعی لبخند

یکی از کاربردی‌ترین راه های دسته بندی انواع خنده، تقسیم‌بندی بر اساس نقش‌های اجتماعی و یا اهدافی است که مردم به آن منظور لبخند می‌زنند.

به طور کلی ۳ نوع خنده وجود دارد: خنده پاداش، خنده ارتباطی، خنده تسلط

یک لبخند می تواند از ساده‌ترین و غریزی‌ترین حالت چهره – فقط بالا بردن یک جفت از عضلات صورت – تا یک روش تعامل اجتماعی و ارتباطی بسیار پیچیده، پویا و قدرتمند گسترده باشد. مطالعات نشان داده است که مردم در تشخیص و شناسایی این لبخندها در شرایط مختلف اجتماعی به طور شگفت‌آوری حساس و باهوش هستند. بسیاری از مردم قادرند لبخندی را که می‌بینند، به درستی تعبیر و تفسیر کنند و دیدن انواع خاصی از لبخندها می تواند اثرات روانی و جسمی قدرتمندی روی افراد داشته باشد

۱۰ نوع از شایع ترین انواع لبخند این‌ها هستند:

۱. لبخند پاداش

پاداش

بسیاری از لبخندها از احساس مثبت ناشی می شوند – رضایت، تایید یا حتی احساس شادی در میان غم – محققان این‌ها را لبخندهای پاداش توصیف می‌کنند؛ زیرا ما از آنها برای ایجاد انگیزه در خود یا افراد دیگر استفاده می‌کنیم. لبخندهای پاداش محرک های حسی زیادی را شامل می‌شوند. عضلات دهان و گونه و نیز عضلات چشم‌ها و ابرو فعال هستند. درک احساس مثبت باعث افزایش احساسات خوب در فرد شده و منجر به تقویت رفتار می‌گردد.

برای مثال وقتی یک نوزاد به مادر خود لبخند می‌زند، باعث تحریک مراکز پاداش دوپامین در مغز مادر می‌شود.(دوپامین یک محرک شیمیایی برای حس خوب در بدن است.) به این ترتیب مادر به خاطر خوشحالی فرزندش پاداش می‌گیرد و حس خوبی خواهد داشت.

۲. لبخند ارتباطی

لبخند ارتباطی

مردم برای ایجاد حس اطمینان خاطر در دیگران، مودب بودن، برقراری ارتباط و القای حس اعتماد به نفس، نشان دادن تعلق خاطر و برای اهداف خوب لبخند می‌زنند. با توجه به نقش این خنده‌ها در ارتباطات اجتماعی، از این لبخندها با عنوان لبخندهای ارتباطی یاد می‌شود. به عنوان مثال یک لبخند ملایم اغلب تصویری از یک فرد مهربان و قابل اعتماد را در ذهنمان تداعی می‌کند. این لبخند همراه با بالا رفتن گوشه لب‌هاست، و به گفته محققین اغلب باعث رنگ پریدگی گونه ها می‌شود. هم چنین این نوع لبخند ممکن است با فشردن لب ها در حالی که دهان در حین لبخند بسته است، همراه باشد.

البته گاهی پنهان نگه داشتن دندان‌ها ممکن است اقدامی زیرکانه برای معکوس نشان دادن احساس خشم و پرخاش اولیه – که با نشان دادن دندان‌ها همراه است – باشد.

۳. لبخند تسلط

تحقیر و تسلط

گاهی مردم برای نشان دادن برتری خود، ارتباط تحقیرآمیز یا تمسخرآمیز و ایجاد احساس ضعف در طرف مقابل لبخند می‌زنند. شما ممکن است آن را “عذاب” بنامید.

مکانیک یک لبخند تسلط متفاوت با لبخندهای پاداش و ارتباطی است. لبخند تسلط معمولا ظاهری نامتقارن دارد؛ یک گوشه لب بالا رفته و گوشه دیگر تغییری ندارد یا کمی به سمت پایین متمایل شده است. به علاوه ممکن است این لبخند همراه با یک لب بیرون برگشته و یک ابروی بالا رفته برای نشان دادن قسمت بیشتری از سفیدی چشم باشد که هر دو سیگنال های قدرتمند انزجار و خشم است. مطالعات نشان می دهد که لبخند تسلط در روابط جواب می‌دهد!

محققان بزاق افرادی را که لبخند تسلط دریافت کرده بودند، آزمایش کردند و متوجه شدند سطح هورمون کورتیزول (هورمون استرس) در این افراد تا ۳۰ دقیقه بعد از آن برخورد منفی بالا مانده بود. این مطالعه همچنین نشان داد که نیشخند ضربان قلب شرکت کنندگان را افزایش می‌دهد.

این نوع لبخند یک تهدید غیرکلامی است و بدن بر اساس آن واکنش نشان می‌دهد.

۴. لبخند دروغ

“صورت” نمی تواند یک آشکارساز دروغ بی عیب و نقص باشد. بر اساس تحقیقات، حتی باتجربه‌ترین مقامات اجرای قانون هم فقط در نیمی از موارد می‌توانند دروغگو را تشخیص دهند.

با این وجود، مطالعاتی وجود داشته است که نشانگر الگوی لبخند افرادی است که سعی در فریب دیگران در موقعیت‌های پرمخاطره داشته اند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۲، تجزیه و تحلیل فریم به فریم از افراد فیلمبرداری شده‌ای را انجام داد که به مراکز قانونی جهت اعلام مفقود شدن اعضای خانواده شان مراجعه کرده بودند. نیمی از این افراد بعدا به قتل خویشاوندان خویش محکوم شدند!

در گروه فریبکار، برخلاف کسانی که با اندوه واقعی روبرو بودند، عضله زایگوماتیک بزرگ – عضله ای که لب های شما را به لبخند می کشاند – بارها و بارها شلیک می شود.

۵. لبخند هوشمندانه

هوشمندانه

هر کسی فیلم کلاسیک “فولاد مگنولیس” در سال ۱۹۸۹ را دیده باشد، صحنه قبرستان را به یاد خواهد داشت. وقتی که “Sally fields” بازیگر نقش “M’Lynn” دختر خود را دفن می کند، به طرز ناهنجاری می‌خندد.

ماهرانه بودن احساسات انسان حیرت انگیز است. بنابراین ما می توانیم در میان درد عاطفی و جسمی لبخند بزنیم.

کارشناسان سازمان جهانی سلامت فکر می کنند که توانایی لبخند و خندیدن در طول روند اندوه و افسردگی، می تواند برای بهبود موثر باشد. جالب است که دانشمندان فکر می کنند که ممکن است در حین تحمل دردهای جسمی هم به هدف محافظت و بهبود، لبخند بزنیم.

محققان بیان چهره افرادی را که تحت عمل قرار گرفته بودند بررسی کردند و دریافتند که این افراد هنگام حضور عزیزانشان بیشتر از زمان تنهایی لبخند می‌زنند. در نتیجه مردم برای ایجاد اطمینان خاطر در دیگران از لبخند استفاده می کنند.

۶. لبخند مودبانه

مودبانه

لیست موقعیت‌های اجتماعی که به یک حالت چهره دلپذیر نیاز دارد طولانی است. بعنوان مثال شما معمولا در اولین برخورد با یک نفر، زمانی که لازم است خبری نه چندان خوشایند به کسی بدهید، زمانی که می خواهید مطلبی را پنهان کنید بطور ناخودآگاه این لبخند را بر لب دارید.

بیشتر اوقات یک لبخند مودبانه شامل عضله زایگوماتیک بزرگ بدون درگیری عضله دورچشمی است. به عبارت دیگر دهان شما لبخند می زند اما چشمان شما درگیر این لبخند نیست. لبخندهای مودبانه به ما کمک می کنند تا نوعی فاصله هوشمندانه بین خود و مردم حفظ کنیم. در حالی که لبخندهای گرم و ناشی از احساسات واقعی تمایل دارند ما را به دیگران نزدیک کنند و این نزدیکی همیشه مناسب نیست. بسیاری از موقعیت های اجتماعی نیازمند یک رابطه دوستانه و قابل اعتماد – و نه صمیمیت عاطفی – هستند.در چنین شرایطی محققان دریافته اند که لبخند مودبانه به اندازه یک رابطه صمیمانه موثر است.

۷. لبخند جذاب یا عاشقانه

لبخند جذاب

وبسایت‌های دوست یابی، روانشناسی و حتی دندانپزشکی در مورد چگونگی لبخند جذاب و استفاده از لبخند جذاب برای ایجاد رابطه عاشقانه به شما مشاوره می‌دهند!

برخی ظریف‌انگارانه‌اند: «لب های خود را کنار هم نگه دارید و ابرو را بالا بدهید!»

بعضی با ناز و جلوه‌گری: «در حالی که سر خود را به پایین خم کرده اید لبخند بزنید!»

بعضی کاملا طنز هستند: «روی لب هایتان مقداری کف قهوه یا کمی کرم به حالت شلاقی بمالید و سپس یک لبخند جذاب داشته باشید!»

اگرچه در این مورد میزان فرهنگ تاثیر زیادی دارد و شواهد نسبتا کمی برای اثبات اثربخشی آن وجود دارد، اما شواهدی هست که نشان می‌دهد لبخند زیبا شما را جذاب تر می‌کند. یک مطالعه نشان داده است جذابیت از لبخند تاثیر می پذیرد و یک لبخند شاد می تواند یک چهره متوسط و معمولی را جذاب تر نشان دهد.

۸. لبخند شرمساری

خجالت و شرم

یک مطالعه در سال ۱۹۹۵ نشان داد که لبخند برانگیخته از خجالت، معمولا با کج شدن سر و تغییر دادن نگاه به سمت چپ همراه است. وقتی خجالت زده هستید،احتمالا بیش از پیش چهره خود را لمس خواهید کرد.

یک مطالعه در سال ۲۰۰۹ حرکات سر را هنگام لبخند شرم تایید کرد اما این مطالعه بسته بودن دهان را هنگام خنده شرم تایید نکرده است. به علاوه خنده شرم کوتاه‌تر است و به اندازه لبخند خوشحالی و مودبانه طول نمی کشد.

۹.لبخند «Pan Am»

این لبخند نامش را از مهمانداران پرواز Pan Am گرفته است. آنها باید لبخندشان را تحت هر شرایطی حفظ می کردند حتی زمانی که شرایط و مسافران آنها را وادار به انجام کاری می‌کردند که مطابق میل‌شان نبود.

این لبخند عموما اجباری و جعلی تلقی می‌شود و ممکن است ظاهری افراطی داشته باشد.

مطالعات نشان می دهد که وقتی افراد لبخند اجباری دارند فشار بیشتری روی عضله زایگوماتیک بزرگ می آورند؛ در نتیجه گوشه‌های دهان خیلی بالاست و تعداد بیشتری از دندان ها نمایان است. اگر یک لبخند جعلی نامتقارن باشد، عموما گوشه چپ دهان بالاتر از سمت راست خواهد بود.

اگر شما یکی از ۲.۸ میلیون نفری هستید که به واسطه شغلتان تعامل منظم با مردم دارید، ممکن است بخواهید در استفاده از لبخند پن‌ ام تجدیدنظر کنید؛ چون این کار بر سلامتی شما تاثیر می گذارد.

مطالعه ای که اخیرا در ژورنال بهداشت حرفه ای چاپ شده،نشان داد که افرادی که مرتبا در طی ساعات کاری لبخند اجباری بر لب دارند، غالبا بعد از اتمام وقت کاری دچار استرس می شوند.

۱۰. لبخند دوشن

لبخند دوشن

این لبخند، استاندارد طلایی و جذاب ترین لبخندهاست!

لبخند دوشن (Duchenne) به عنوان لبخند لذت واقعی نیز شناخته می‌شود. در این لبخند است که به طور همزمان دهان، گونه‌ها و چشم‌ها درگیر هستند و در این لبخند است که به نظر می‌رسد ناگهان صورتتان روشن شده است.

این لبخند جذاب شما را مورد اعتماد، معتبر و صمیمی جلوه می دهد. صاحبان این لبخند روابط بهتری را با مشتریان خود دارند و طول عمر بیشتر و روابط سالم‌تری را تجربه می کنند.

در یک مطالعه در سال ۲۰۰۹ محققان میزان شدت لبخندهای دانشجویان را در عکس‌های سالنامه کالج مورد بررسی قرار دادند و دریافتند زنانی که در عکس هایشان لبخند دوشن به لب داشته اند، بعدها ازدواج و روابط شادی را تجربه کرده اند.

در مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۰ منتشر شد، محققان کارت های بیس بال را از سال ۱۹۵۲ مورد بررسی قرار دادند و متوجه شدند بازیکنانی که در عکس هایشان لبخند معتبر دوشن را داشته‌اند، طول عمر بیشتری نسبت به سایر افراد دارند.

کلام آخر

لبخندها با هم فرق دارند. خواه راهی برای ابراز احساسات واقعی باشند یا روشی برای دستیابی به یک هدف خاص باشند، عملکرد مهمی در سیستم های ارتباطی و تعامل انسان‌ها دارند.

ممکن است یک لبخند پاداش یک رفتار باشد، ممکن است از پیوندهای اجتماعی الهام گرفته باشد، یا تسلط و تحقیر را تلقین کند. از انواع لبخند برای ابراز احساسات، حفظ هنجارهای اجتماعی، بیان حس شرم، کنار آمدن با درد و حتی برای فریبکاری استفاده می‌شود.

با وجود تمام ابهامات و تنوع آن، لبخند یکی از قدرتمندترین راه های برقراری ارتباط در جامعه و وسیله ای برای دستیابی به اهدافی که به دنبال آن هستیم می باشد.

دکتر عفت معرفت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید