انتشار این مقاله


علت عرق سرد چیست و چگونه درمان میشود؟

عرق سرد نشانه استرس ناگهانی و قابل توجهی است که می تواند منشا جسمی یا روانی و یا ترکیبی از این دو داشته باشد.

بسیاری از افراد حداقل یک بار در عمر خود، حالت عرق سرد را تجربه کرده‌اند اما آیا می‌دانید عرق سرد نشانه چیست ؟ تعریق معمولاً روشی است که بدن برای خنک کردن خودش از آن استفاده می‌کند. عرق سرد نشانه استرس ناگهانی و قابل توجهی است که می‌تواند منشا جسمی، روانی و یا ترکیبی از این دو داشته باشد. فعال شدن پاسخ ستیز و گریز (پاسخ استرسی) باعث بروز این حالت می‌شود. بهترین روش درمان عرق سرد رفع مشکل زمینه‌ای است. در این مقاله به بررسی بیشتر این حالت پرداخته و پاسخ پرسش‌هایی مانند علت عرق سرد چیست و روش درمان عرق سرد را بررسی خواهیم کرد.

یک فرد به طور متوسط حدود ​​۲ تا ۴ میلیون غدد عرق دارد. دو نوع غدد عرق وجود دارد: غدد اکرین، که در سراسر بدن وجود دارند و به کنترل دمای بدن کمک می‌کنند و غدد آپوکرین، که عمدتاً در کشاله ران و زیر بغل واقع شده‌اند.عرق تولید شده توسط غدد عرق اکرین اکثراً از آب تشکیل شده است که به خنک شدن بدن کمک می کند. گرما بعضی اوقات می‌تواند غدد عرق آپوکرین را تحریک کند. این غدد معمولاً در اثر استرس و تغییرات هورمونی فعال می‌شوند، به همین دلیل در عرق سرد نقش بسزایی دارند.

علت عرق سرد چیست

ابتدا به پرسش ابتدایی خود بپردازیم؛ علت عرق سرد چیست ؟ اضطراب و استرس شایع ترین دلایل پاسخ ستیز و گریز و تعریق‌های ناشی از آن هستند.

سایر شرایطی که باعث بروز این حالت می‌شوند عبارتند از:

اختلالات اضطرابی: عرق سرد می‌تواند نشانه حملات هراسی، اضطراب اجتماعی و اضطراب فراگیر باشد. افرادی که همراه با عرق سرد، سطح اضطرابشان نیز افزایش می‌یابد، باید با مراجعه به متخصص مربوطه به دنبال روش‌های درمانی باشند.

درد و شوک: عرق سرد همراه با درد، غالباً به دلیل تصادفات یا صدمات دیگر، می‌تواند نشانه افزایش ضربان قلب، تغییر مسیر خون به اندام‌های اصلی و کاهش فشار خون باشد که نیازمند اقدامات سریع درمانیست. در صورت بروز شوک نیز عدم درمان، می‌تواند کشنده باشد.

حمله قلبی: تپش قلب و عرق سرد نشانه چیست ؟ عرق سرد همراه با تپش قلب می‌تواند نشانه هشدار دهنده حمله قلبی باشد. اگر فردی در کنار عرق سرد، تنگی نفس و درد در قفسه سینه یا قسمت فوقانی بدن را احساس کند، باید فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشد.

هیپوکسی: هیپوکسی اصطلاح فنی کمبود اکسیژن است. هیپوکسی زمانی ایجاد می‌شود که به علت انسداد رگ، آسیب دیدگی یا قرار گرفتن در معرض سموم یا مواد حساسیت زا، نواحی از بدن اکسیژن کافی دریافت نکنند. در این شرایط با بروز حالت عرق سرد، فرد نیاز به درمان فوری دارد.

هیپوگلایسمی: هیپوگلایسمی یا قند خون پایین، به کاهش قند خون فرد کمتر از میزان طبیعی گفته می‌شود. این وضعیت برای افرادی که به دیابت مبتلا هستند، با خطر بخصوصی همراه است.

گرگرفتگی، تعریق شبانه و یائسگی: تغییر در سطح هورمون‌ها در شروع یائسگی و یا در طی آن می‌تواند باعث تعریق ناگهانی در فرد شود.

عفونت: عرق کردن می‌تواند نشانه‌ای از واکنش بدن به بسیاری از عفونت از جمله سل و HIV باشد.

سرگیجه: سرگیحه حالتی است که فرد احساس می‌کند که محیط اطرافش در حال حرکت است، در حالی که واقعاً چنین نیست. این مشکل غالباً از مشکلات مرتبط با گوش داخلی و ارتباط آن با مغز ناشی می‌شود. در صورت مشاهده سایر علائم از جمله نیستاگموس، تاری دید، مشکل در راه رفتن، ضعف و وزوز گوش درکنار سرگیجه ناگهانی و عرق سرد مراجعه به پزشک لازم و ضروریست.

عرق سرد در خواب نشانه چیست

در حالت خواب ممکن است فرد در حالی که کل بدنش مرطوب است، نیمه شب ناگهان از خواب بپرد. این حالت تنها هنگام خواب اتفاق می‌افتد و تنها محدود به زمان خواب یا هنگام رویا دیدن است و با عرق سردی که در این مقاله بحث می‌شود، تفاوت دارد.

علائم عرق سرد

پاسخ‌های ستیز و گریز، که به انسان‌های اولیه کمک می‌کرد تا در دنیایی پر خطر زمان خود زنده بمانند، بدن را برای نبرد با دشمن یا فرارآماده می‌کند. این واکنش‌های ستیز و گریز همچنان در انسان‌های امروزی نیز به قوت خود باقی است؛ اما تفاوت این جاست که به دلیل تغییر در سبک زندگی انسان‌ها، نه در برابر یک ببر با دندان‌های برنده، بلکه هنگام ازدحام ترافیکی ایجاد می‌شود.

پاسخ‌های بدنی ناشی از واکنش استرس شامل موارد زیر است:

  • افزایش ضربان قلب
  • تنفس سریع‌تر و کم عمق‌تر
  • کاهش جریان خون به دستگاه گوارش، درنتیجه ترشح بزاق کمتر و خشکی دهان
  • آزادشدن اندورفین
  • فعالیت غدد عرقی

عرق سرد با تعریق معمولی متفاوت است زیرا به عنوان بخشی از واکنش خنک کننده بدن ایجاد نمی‌شود. افرادی که دچار حالت عرق سرد می‌شوند، ممکن است پوستی نرم و خنک داشته باشند و حتی احساس سرما کنند. گاهی اوقات ممکن است پوست کاملاً رنگ پریده به نظر برسد.

عوارض عرق سرد چیست

عرق سرد به خودی خود معمولاً منجر به عارضه جدی نمی‌شود. اما اگر به دلیل مشکل زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی ایجاد شود، می‌تواند منجر به عوارض خطرناک در فرد شود. درمان سریع عرق سرد و بیماری زمینه‌ای آن در این شرایط ضروریست. از طرف دیگر، به دلیل مرطوب ماندن پوست، بروز عفونت‌های پوستی نیز به عنوان یک عارضه جانبی، محتمل است.

درمان عرق سرد

درمان‌های خانگی عرق سرد

رعایت نکات زیر می‌تواند به افراد در مدیریت و درمان عرق سرد کمک کننده باشد:

  • تمیز و خشک نگه داشتن پوست: استحمام منظم و استفاده از صابون‌های ضد باکتری می‌تواند در کاهش بوی بد مرتبط با عرق سرد کمک کننده باشد. اطمینان از خشک بودن پوست، با محافظت از پوست، باعث می‌شود که باکتری‌ها در معرض ایجادعفونت قرار نگیرند و ناراحتی ناشی از رطوبت پوست را کاهش دهد و بدین طریق باعث درمان عرق سرد می‌شود.
  • کفش‌های جایگزین: پوشیدن کفش‌های مختلف در روزهای مختلف می‌تواند به افراد در خشک نگه داشتن پاها کمک کرده و بوی بد ناشی از آن را کاهش دهد.
  • پوشیدن جوراب‌های جاذب: استفاده از جوراب‌های پشمی و ورزشی، با قدرت جذب بالای رطوبت، می‌توانند یکی از راه‌های درمان عرق سرد محسوب شوند.
  • یافتن راه‌هایی برای آرامش: تمرین یوگا، مدیتیشن و بیو فیدبک می‌تواند به افراد کمک کند تا برخی از استرس‌هایی که باعث بوجود آمدن حالت عرق سرد می‌شوند را کاهش دهند.
  • تنظیم رژیم غذایی: برخی از غذاها و نوشیدنی‌ها، مانند کافئین، می‌توانند باعث تعریق بیشتر افراد شوند، بنابراین کاهش مصرف این مواد می‌تواند دفعات بروز عرق سرد را کاهش دهد.

خلاصه

گاهی اوقات، عرق سرد به دنبال عارضه مهمی بروز می‌یابد؛ به عنوان مثال، هنگامی که فردی به دلیل درد و شوک ناشی از آسیب دیدگی، عرق می‌کند. درمان جراحات و مدیریت علائم شوک می‌تواند در درمان عرق سرد و کنترل شرایط نقش مهمی داشته باشد.

در بعضی مواقع، یافتن علل زمینه‌ای برای مقابله می‌تواند مشکل‌تر یا چالش برانگیز باشد. هنگامی که افراد برای بررسی مشکلات پیچیده ترشان با کادر مراقبتی درمانی خود همکاری می‌کنند، می‌توان همزمان علائم را نیز درمان کرد.

آیسان نوژه


نمایش دیدگاه ها (4)
دیدگاهتان را بنویسید