انتشار این مقاله


افیوژن پریکارد یا آب آوردن قلب چیست ؟ علل، علایم، درمان و پیشگیری

بطور اجمالی آب آوردن قلب چیست ؟ لایه‌های یک ساختار کیسه مانند و نازک که پریکارد نام دارد، قلب شما را احاطه کرده و عملکرد آن را حمایت می‌کنند. زمانیکه پریکارد آسیب دیده یا تحت تاثیر عفونت یا بیماری قرار می‌گیرد، مایع می‌تواند در میان لایه‌های ظریف آن تجمع یابد. این وضعیت افیوژن پریکارد نام […]

بطور اجمالی آب آوردن قلب چیست ؟

لایه‌های یک ساختار کیسه مانند و نازک که پریکارد نام دارد، قلب شما را احاطه کرده و عملکرد آن را حمایت می‌کنند. زمانیکه پریکارد آسیب دیده یا تحت تاثیر عفونت یا بیماری قرار می‌گیرد، مایع می‌تواند در میان لایه‌های ظریف آن تجمع یابد. این وضعیت افیوژن پریکارد نام دارد. مایع اطراف قلب، فشار اضافی بر توانایی این ارگان در پمپاژ کارآمد خون، اعمال می‌کند.

این وضعیت در صورت عدم درمان می‌تواند باعث پیامدهای جدی از جمله مرگ شود. در این پست، علل، علایم و درمانهای موجود برای آب آوردن قلب شما، پوشش داده می‌شود.

وضعیت پزشکی جدی

تشخیص زود هنگام آب آوردن قلب، بهترین شانس شما برای درمان این وضعیت را رقم می‌زند. در صورت شک به اینکه افیوژن پریکاردی دارید، با پزشک مشورت کنید.

چه چیزی باعث تجمع مایع در اطراف قلب می‌شود؟

دلایل آب آوردن قلب، بسیار گسترده هستند.

پریکاردیت

این وضعیت به التهاب پریکارد، کیسه نازک اطراف قلب شما، اشاره دارد. این حالت اغلب پس از اینکه به عفونت تنفسی مبتلا شدید، پدید می‌اید. انجمن قلب آمریکا باور دارد مردان ۲۰ تا ۵۰ ساله، بیشتری خطر ابتلا به پریکاردیت را دارند.

انواع مختلف پریکاردیت عبارتند از:

پریکاردیت باکتریایی

استافیلوکوک، پنوموکوک، استرپتوکوک، و انواع دیگر باکتری می‌تواند وارد مایع پریکاردی شده و پریکاردیت باکتریایی ایجاد کنند.

پریکاردیت ویروسی

پریکاردیت ویروسی می‌تواند یکی از پیامد یک عفونت ویروسی در بدن شما باشد. ویروسهای گوارشی و HIV می‌توانند علت این پریکاردیت باشند.

پریکاردیت ایدیوپاتیک

پریکاردیت ایدیوپاتیک به پریکاردیتی که پزشک نمی‌تواند علت آن را مشخص کند، اشاره دارد.

نارسایی احتقانی قلب

نزدیک به ۵ میلیون ساکن آمریکا به نارسایی احتقانی قلب مبتلا هستند. این وضعیت زمانی پدید می‌آید که قلب شما خون را بصورت کارآمد پمپ نکند. این وضعیت می‌تواند به آب آوردن قلب شما و پیامدهای دیگر منجر شود.

آسیب یا تروما

آسیب یا تروما می‌تواند پریکارد را پاره کرده یا به خود قلب آسیب برساند که به تجمع مایع اطراف قلب شما منجر می‌شود.

سرطان یا درمان سرطان

بدخیمی‌های مشخصی می‌توانند باعث افیوژن پریکاردی شوند. سرطان ریه، پستان، ملانوم، و لنفوم می‌تواند باعث تجمع مایع اطراف قلب شوند.

در برخی موارد، داروهای شیمی درمانی مانند دوکسوروبیسین (آدریامایسین) و سیکلوفسفامید (سیتوکسان) می‌توانند باعث افیوژن پریکاردی شوند. این وضعیت بصورت نادر پدید می‌آید.

حمله قلبی

حمله قلبی می‌تواند به التهاب پریکارد منجر شود. این التهاب در نهایت می‌تواند باعث تجمع مایع در اطراف قلب شود.

نارسایی کلیه

نارسایی کلیه با اورمی می‌تواند به مشکلات پمپاژ خون توسط قلب منجر شود. در بعضی افراد، این حالت به افیوژن پریکاردی منجر می‌شود.

تجمع مایع اطراف قلب و ریه‌ها

تجمع مایع اطراف ریه‌ها، افیوژن پلورال نام دارد. برخی وضعیت‌ها می‌توانند به تجمع مایع در اطراف قلب و ریه‌ها منجر شوند که عبارتند از:

  • نارسایی احتقانی قلب
  • سرماخوردگی یا پنومونی
  • نارسایی ارگان
  • تروما یا آسیب

علایم تجمع مایع اطراف قلب

ممکن است مایع در اطراف قلب شما تجمع یابد ولی شما هیچ علامت و نشانه‌ای نداشته باشید. اگر شما قادر به درک علایم بودید، آنها عبارتند از:

  • درد سینه
  • احساس پری در قفسه سینه
  • ناراحتی در زمانی که به پشت دراز می‌کشید
  • تنگی نفس (دیس پنه)
  • دشواری در تنفس

تشخیص تجمع مایع اطراف قلب

درمان تجمع مایع اطراف قلب به دلایل زمینه‌ای، در کنار سن و سلامت عمومی فرد بستگی دارد.

اگر علایم شدید نیستند و فرد در وضعیت پایداری قرار دارد، ممکن است آنتی بیوتیک بمنظور درمان عفونت، آسپرین بمنظور کاهش احساس ناراحتی، یا هر دو تجویز شوند. اگر مایع اطراف ریه‌ها به التهاب مرتبط باشند، ممکن است داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن (آدویل) نیز تجویز شود.

اگر تجمع مایع در اطراف قلب ادامه دار باشد، پریکارد می‌تواند فشار زیادی به قلب وارد کند که شرایط را خطرناک می‌سازد. در این موارد، پزشک ممکن است درناژ مایع از طریق کاتتر وارد شده به قفسه سینه یا جراحی باز قلب را بمنظور بازسازی پریکارد و قلب، توصیه کند.

نکات کلیدی

تجمع مایع اطراف قلب، علل متعددی دارد. برخی از این علل سلامتی شما را با خطر بیشتری مواجه می‌سازند. زمانیکه پزشک وضعیت کلی شما را تعیین کرد، می‌تواند در تصمیم گیری در مورد درمان، یاری‌رسان باشد.

بسته به سن، علایم و سلامت عمومی، ممکن است شما با استفاده از داروهای OTC یا نسخه تجویز شده و صبر بمنظور جذب شدن مایع به بدن شما، قادر به کنترل شرایط باشید.

در برخی موارد، اقدام جدی‌تری، مانند درناژ مایع عمل جراحی باز قلب، ضرورت می‌یابد. بهترین شانس شما برای درمان موفقیت آمیز این حالت، داشتن یک تشخیص زود هنگام است. اگر در مورد اینکه ممکن است مایع در اطراف قلب شما تجمع یابد، نگران هستید، با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: https://virtualdr.ir/100638-%d8%a2%d9%86%d8%a7%d8%aa%d9%88%d9%85%db%8c-%d9%be%d8%b1%db%8c%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%af/

رضا مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید