انتشار این مقاله


علت خارش لثه چیست و برای درمان چه باید کرد؟

دلایل متعددی برای خارش لثه وجود دارد؛ از واکنش های آلرژیک گرفته تا مشکلات مربوط به دندان. دلایل خارش لثه چیست آیا خارش لثه از عوامل هشدار دهنده اولیه  برای جلوگیری از سایر مشکلات سلامتی به شمار می رود؟ درباره ی خارش لثه چه می دانیم؟ لثه بافت نرم اطراف دندان است که محافظی برای […]

دلایل متعددی برای خارش لثه وجود دارد؛ از واکنش های آلرژیک گرفته تا مشکلات مربوط به دندان. دلایل خارش لثه چیست آیا خارش لثه از عوامل هشدار دهنده اولیه  برای جلوگیری از سایر مشکلات سلامتی به شمار می رود؟

درباره ی خارش لثه چه می دانیم؟

لثه بافت نرم اطراف دندان است که محافظی برای دندان به شمار می رود. لثه ی سالم برای محافظت از دندان ها ضروری است. خارش لثه، اغلب موارد نشان از وجود باکتری بین دندان ها و لثه ها است.

درمان خارش لثه آسان است؛ که با رعایت اصول بهداشت دهان، می توان از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری کرد. در برخی موارد خارش لثه می تواند نشانه ی بیماری جدی تری باشد که در صورت تداوم علا ئم فرد باید به دندانپزشک مراجعه کند.

علائم خارش لثه

خارش لثه علل متفاوتی دارد؛ بنابراین علائم می تواند به تعیین مشکل دقیق کمک کند.

●خارشی که بر سقف دهان تاثیر می گذارد، نشان دهنده ی آلرژی است.

● لثه های ملتهب و سرخ نشان دهنده ی مراحل اولیه بیماری لثه است.

● احساس درد، ورم و خارش لثه می تواند نشانه ی آسیب یا آبسه دندان باشد.

لثه های افرادی که خونریزی کمی دارند؛ می تواند ناشی از شروع به نخ دندان کشیدن باشد. با این حال خونریزی مداوم نشانه هایی نگران کننده است؛ که باید دندانپزشک بررسی کند.

علل احتمالی خارش لثه چیست؟

۱-یکی از دلایل عمده خارش لثه، تشکیل پلاک روی دندان و لثه ها است. پلاک، یک فیلم چسبنده ای است که روی دندان ها یافت می شود و حاوی باکتری هایی است که برخی از قندهای ساده موجود در غذا و نوشیدنی را تجزیه می کنند.
اگر پلاک به مدت طولانی روی دندان ها بماند، شروع به سفت شدن در دندان شده و جرم دندان را ایجاد می کند، که با نخ یا مسواک هم از بین نمی رود.
جرم دندان زیر لثه می تواند، باعث تحریک و التهاب لثه ها شود. به این مرحله اول این بیماری ژنژیویت می گویند.

۲-واکنش آلرژیک خفیف نیز می تواند منجر به خارش دهان شود اگر فردی تب یونجه داشته باشد، ممکن است دچار سندروم آلرژی دهان(OAS) شود که باعث خارش و تورم در دهان، صورت، زبان و گلو بعد ازخوردن میوه وسبزیجات خام می شود.

۳-دندان و لثه ها به تغییرات هورمونی حساس هستند. برای دختران و خانم هایی که بلوغ، بارداری و یائسگی را تجربه می کنند این تغییرات هورمونی می تواند باعث خارش لثه و یا التهاب های مربوط به لثه شود.

اگر دندان، لثه و یا دهان فردی آسیب دیده باشد، ممکن است خارش و زخم را تجربه کند.

۴-بروکسیم یک اصطلاح پزشکی برای دندان قروچه است. دندان قروچه، می تواند از طریق پوشاندن مینای دندان و لثه ها  باعث آسیب آن ها شود.

۵-خشکی دهان نیز از عوامل خارش لثه ها می باشد. بدن به طور طبیعی برای حفظ رطوبت دهان باید بزاق کافی  تولید کند؛ اما در برخی از شرایط پزشکی، موادغذایی یا داروها از بروز این امر جلوگیری کرده و منجر به خشکی دهان می گردد.

علل هایی که در بروز خارش لثه کمتر شایع هستند:

● دندان در آوردن کودکان که می تواند از علت خارش لثه در کودکان باشد.

دندان عقل در بزرگسالان بین ۱۷ تا۲۱ سالگی

● زخم، تبخال دهان یا عفونت های ویروسی که روی لثه اثر می گذارد.

●آبسه دندان

بهداشت ضعیف دندان ها، از دلایل اصلی ایجاد خارش لثه است؛ زیرا دندان و لثه ها تمیز نمی شوند و پلاک در آن ها ایجاد می شود.

به خواندن ادامه دهید تا اطلاعات بیشتری برای مراقبت از لثه و دندان ها دارو های خانگی و زمان صحیح معالجه اطلاعات کسب کنید.

پریودنتیت چیست و علایم پریودنتیت کدام اند؟

روش های درمانی و تسکین

درمان فوری خارش لثه

چندین کار ساده ساده برای رفع خارش و تحریک لثه وجود دارد، که افراد می توانند به راحتی در خانه انجام دهند:

●مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و دهانشویه های آنتی باکتریال

●شست و شوی دهان با محلول آب نمک

● استفاده از آنتی هیستامین بدون نسخه در صورت بروز حساسیت ناشی از خارش

در صورت تداوم خارش و بروز علائم دیگر فرد باید به دندانپزشک مراجعه کند. کنترل التهاب و عفونت از راهبرد های مهم جلوگیری از خارش لثه است.

چه زمانی به پزشک یا دندانپزشک مراجعه کنیم؟

مراجعه به دندانپزشک در صورت مشاهده ی علائم مهم و ضروری است؛ زیرا مراحل اولیه ی بیماری لثه یا ژینژیویت به راحتی قابل کنترل و درمان می باشد. یک دندانپزشک می تواند، درباره ی تغییر رژیم غذایی و شیوه ی زندگی و ارائه ی مراقبت های اولیه مانند بهداشت حرفه ای مشاوره دهد.

برای رفع خارش لثه رعایت چه مواردی مفید است؟

لازم است دندان پزشک یا بهیار دندانپزشک هرگونه جرم را از بین ببرد زیرا انجام این کار در خانه امکان پذیر نیست. به این فرآیند scaling می گویند.

آزمایش مشخصی برای OAS وجود ندارد؛ اما کسی که آزمایش آلرژیک پوستی برای گرده را انجام داده است بایستی تاریخچه ی آن را به پزشک خود شرح دهد.

اجتناب از خوردن میوه و سبزیجات خام می تواند در فرآیند لایه برداری موثر باشد.

اگر آسیب دیدگی دهان یا دندان قروچه (Bruxism) باعث خارش لثه ها می شود، استفاده از محافظ مخصوص دهان که باعث جلوگیری از دندان قروچه شده و از آسیب بیشتر دندان و لثه ها جلوگیری می کند، مفید می باشد.

روزانه دوبار مسواک زدن با استفاده از خمیر دندان فلوراید می تواند به سالم ماندن لثه ها و جلوگیری از خارش لثه کمک می کن.

روش های پیشگیری از خارش لثه

مهمترین روش برای جلوگیری از خارش لثه ها و مشکلاتی که می تواند با آن ها همراه باشد، تمیز نگه داشتن دندان ها و لثه ها است. بهداشت مناسب دندان می تواند از بروز مشکلات بهداشتی جلوگیری کند. اولین قدم، جلوگیری از ایجاد پلاک دندان است.

انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می کند؛ که دندان ها را روزی دوبار به مدت ۲ دقیقه با خمیردندان فلوراید مسواک بزنید و یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید. استفاده از دهانشویه برای افرادی که غالباً دچار مشکل لثه یا عفونت هستند، ممکن است مفید باشد.

استعمال دخانیات می تواند بر سلامت دهان و دندان از جمله رنگ آمیزی دندان یا کند شدن روند بهبود تأثیر منفی بگذارد. تحقیقات نشان می دهد که استعمال سیگار ممکن است خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش دهد، که می تواند توسط لثه های خارش دار نشانه گذاری شود در نتیجه، ترک سیگار موجب جلوگیری از این عارضه می شود.

در اغلب موارد خارش لثه، هشدار اولیه برای مشکلات احتمالی مربوط به بیماری لثه ها است. تغییرات هورمونی، داروی جدید و واکنش آلرژیک می توانند، باعث ایجاد خارش لثه شوند. این بیماری می تواند موقتی بوده و با درمان های خانگی برطرف شود. اگر کسی نگران است و علایم او بیش از چند روز تداوم داشته بایستی به دندانپزشک مراجعه کند.

سنا محمد علیزاده رامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید