انتشار این مقاله


اولین کارآزمایی بالینی واکسن کرونا روی انسان انجام گرفت

امروز اولین کارآزمایی بالینی انسانی واکسن کرونا انجام گرفت.

اولین شرکت‌کنندگان این کارآزمایی بالینی انسانی، امروز دوز آزمایشی واکسن کرونا را دریافت خواهند کرد. هزینه این پروژه را NIH  تامین می‌کند.

طبق گفته مقامات رسمی بهداشت عمومی، تایید کامل یک واکسن بالقوه ۱۲ تا ۱۸ ماه زمان می‌برد.

این آزمایش روی ۴۵ جوان سالم داوطلب در دوزهای مختلف انجام خواهد شد. امکان آلودگی شرکت‌کنندگان وجود ندارد، زیرا این واکسن حاوی خود کروناویروس نیست. هدف این است که صرفا بررسی شود که این واکسن کرونا عوارض جانبی نگران‌کننده‌ای ندارد و این مراحل را برای آزمایش‌های بزرگ‌تری فراهم می‌کند.

ده‌ها گروه تحقیقاتی در سراسر جهان برای ساخت واکسن کرونا در تلاشند. مهم‌تر اینکه، هر یک از آن‌ها نوع مختلفی را واکسن‌ها را بررسی می‌کنند؛ تزریق‌هایی که نه‌تنها سریع‌تر از تلقیح‌های مرسوم تولید می‌شوند، بلکه ممکن است قوی‌تر هم باشند. حتی برخی محققان به دنبال واکسن‌های موقتی هستند، مانند واکسن‌هایی که بتوانند تا زمان ساخت واکسن طولانی‌مدت، افراد را به مدت یک یا دو ماه در برابر کروناویروس مصون کنند.

همچنین در این تحقیق، داروسازان قصد دارند آزمایشات ایمنی این واکسن کرونا را ماه بعد روی گروه کوچکی از ده‌ها داوطلب در دانشگاه پنسیلوانیا، کانزاس سیتی در میسوری و مطالعات مشابه در چین و کره جنوبی انجام دهد.

حتی اگر آزمایشات ایمنی به خوبی پیش روند، یک تا یک و نیم سال طول می‌کشد تا یک واکسن بتواند برای استفاده‌ی عمومی آماده شود.

این هنوز هم یک سرعت رکوددار است، اما تولیدکنندگان می‌دانند که زمان لازم است، زیرا مطالعات دیگری روی هزاران نفر لازم است انجام گیرد تا گفته شود که این واکسن واقعا محافظت‌کننده است و هیچ ضرری ندارد.

امروزه هیچ درمان ثابت‎شده‌ای برای کرونا ویروس وجود ندارد. در چین، دانشمندان ترکیبی از داروهای HIV و همچنین داروی تجربی remdesivir (که برای مبارزه با ابولا ساخته شده بود) را در برابر کرونا ویروس آزمایش کرده‌اند. در ایالات متحده در مرکز پزشکی دانشگاه نبراسکا، داروی remdesivir در آمریکایی‌های مبتلا به کووید-۱۹ که بعد از آمدن از کشتی ژاپن تشخیص داده‌ شده بودند نیز آزمایش شده است.

کروناویروس در اکثر افراد علائم خفیف یا متوسط مانند تب و سرفه ایجاد می‌کند. در برخی، به‌ویژه افراد مسن و افراد دچار به مشکلات سلامتی می‌تواند منجر به بیماری شدیدتری مانند پنومونی شود. در شیوع جهانی کروناویروس بیش از ۱۵۶ هزار نفر مبتلا شده و بیش از ۵۸۰۰ نفر جان خود را از دست داده است.

اکثریت افراد مبتلا بهبود می‌یابند. مبتلایان خفیف در عرض دو هفته بهبود می‌یابند و بهبود مبتلایان شدیدتر ممکن است سه تا شش هفته طول بکشد.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید