انتشار این مقاله


نحوه محافظت در برابر کرونا چگونه است؟

چگونه از خودمان، کودکانمان و دیگران در برابرکرونا محافظت کنیم؟

چگونه از خودمان در برابر کرونا محافظت کنیم؟

نخست باید بدانید که ویروس کرونا چگونه پخش می‌شود.

– در حال حاضر هیچ واکسنی برای پیشگیری از بیماری کروناویروس ۲۰۱۹ (COVID-19) وجود ندارد.

– بهترین راه برای پیشگیری از بیماری، اجتناب از قرار گرفتن در معرض این ویروس است.

– تصور می‌شود که ویروس عمدتا از فردی به فرد دیگر گسترش می‌یابد.

  • بین افرادی که در فاصله نزدیک به هم هستند. (فاصله کمتر از ۱.۵ تا ۲ متر).
  • از طریق قطرات تنفسی که فرد آلوده سرفه یا عطسه می کند.

– این قطرات می توانند در دهان یا بینی افرادی که در همان نزدیکی هستند، فرود بیایند یا احتمالاً از طریق تنفس هوای آلوده اطراف، وارد ریه‌ها شوند.

نباید به شایعات کرونایی مطرح شده در جامعه توجه کرد.

برای محافظت از خودتان در برابر کرونا ویروس، قدم‌های زیر را بردارید.

۱. دست‌هایتان را مرتب بشویید.

– دستان خود را حداقل ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید، مخصوصاً بعد از اینکه در یک مکان عمومی قرار گرفتید، یا بعد از پاک کردن بینی، سرفه یا عطسه کردن.

– اگرآب و صابون در دسترس نیست، از یک ضدعفونی کننده دست استفاده کنید که حداقل ۶۰ درصد الکل داشته باشد. تمام سطوح دست‌هایتان را با ضدعفونی‌کننده بپوشانید و آنها را به هم مالش دهید تا خشک شوند.

– از دست زدن به چشم، بینی و دهان، با دست‌های نشسته خودداری کنید.

۲. از ارتباط نزدیک با افراد اجتناب کنید.

– از تماس نزدیک با افرادی که مریض هستند خودداری کنید.

– اگر COVID-19 در جامعه شیوع دارد، بین خود و افراد دیگر فاصله ۱.۵ تا ۲ متری را حفظ کنید. این امر به ویژه برای افرادی که در معرض خطر بیشتر ابتلا به بیماری هستند، بسیار مهم است.

برای محافظت از دیگران در برابر کرونا ویروس این قدم‌ها را بردارید.

۱. اگر بیمار هستید در خانه بمانید.

• اگر مریض هستید، در خانه بمانید، مگر اینکه لازم باشد به پزشک مراجعه کنید. همچنین یاد بگیرید که اگر بیمار هستید چه کاری برای عدم سرایت آن به دیگران می‌توانید انجام دهید.

۲. سرفه‌ها و عطسه‌ها را بپوشانید.

• هنگام سرفه یا عطسه با استفاده از یک دستمال کاغذی و یا قسمت داخلی آرنج، دهان و بینی خود را بپوشانید.

• دستمال‌های استفاده شده را در سطل زباله بیندازید.

• فوراً دست‌هایتان را حداقل ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید. اگر آب و صابون در دسترس نیست، دستان خود را با یک ضدعفونی کننده دست که حداقل ۶۰ درصد الکل دارد، تمیز کنید.

۳. اگر بیمار هستید از ماسک صورت استفاده کنید.

اگر بیمار هستید: در مجاورت افراد دیگر (مثلاً داخل اتاق یا وسیله نقلیه) و قبل از ورود به مطب پزشک، باید از ماسک استفاده کنید. اگر قادر به ماسک زدن نیستید (برای مثال، باعث دشواری تنفس می‌شود)، پس باید تمام تلاش خود را برای پوشاندن سرفه و عطسه‌های خود انجام دهید و افرادی که از شما مراقبت می‌کنند، هنگام ورود به اتاق شما باید از ماسک استفاده کنند.

اگر بیمار نیستید: نیازی به پوشیدن ماسک نیست؛ مگر اینکه از کسی که مریض است مراقبت کنید (و آنها قادر به استفاده از ماسک نباشند). ممکن است منابع ماسک محدود باشد و بهتر است در صورت سلامت، اجازه دهیم کادر درمان و افرادی که از بیماران مراقبت می‌کنند، از آن استفاده کنند.

۴. اطرافتان را تمیز و ضد عفونی کنید.

• روزانه سطوح لمس شده را مرتب تمیز و ضد عفونی کنید. که شامل میزها، میز کار، کلیدهای روشنایی، زنگ در، دستگیره درها، موبایل، تلفن، کنترل تلویزیون، کلیدها، توالت فرنگی، شیر آب و سینک و… می‌باشد.

• اگر سطوح کثیف هستند، ابتدا آن‌ها را تمیز کنید: قبل از ضد عفونی از مواد شوینده یا آب وصابون استفاده کنید.

کرونا ویروس (COVID-19) و کودکان

خطر بیمار شدن فرزند من با COVID-19 چقدر است؟

بر اساس شواهد موجود، به نظر نمی‌رسد کودکان در معرض خطر بیشترآلودگی با COVID-19 نسبت به بزرگسالان باشند. در حالی که برخی از کودکان و نوزادان به COVID-19 مبتلا شده‌اند، تا به امروز بیشتر موارد شناخته شده را بزرگسالان تشکیل می‌دهند.

چگونه از کودکان در برابر کرونا محافظت کنیم؟

شما می توانید فرزند خود را ترغیب کنید تا با انجام همان کارهایی که همه افراد جامعه برای سالم ماندن باید انجام دهند، به  توقف زنجیره انتقال کرونا ویروس کمک کند.

• دست‌ها را با استفاده از آب و صابون یا ضدعفونی كننده دست الكلی تمیز كنید.

• از افرادی که مریض هستند (سرفه و عطسه می‌کنند) دوری کنید.

• روزانه سطوح در معرض لمس بیشتر را تمیز و ضد عفونی کنید. (به عنوان مثال میزها، صندلی‌ها، زنگ در، کلیدهای روشنایی، کنترل تلویزیون، دستگیره درها، میز کار، توالت فرنگی، سینک)

• مواردی شامل اسباب بازی‌های پارچه‌ای قابل شستشو را مطابق دستورالعمل سازنده بشویید. در صورت امکان، با استفاده از بالاترین دمای قابل تحمل آن وسیله، کاملاً بشویید و خشک کنید. لباس‌های شخص بیمار را می توان با وسایل دیگر افراد شستشو داد.

آیا علائم COVID-19 در کودکان نسبت به بزرگسالان متفاوت است؟

نخیر. علائم COVID-19 در کودکان و بزرگسالان مشابه است. با این حال، کودکان مبتلا به COVID-19 معمولاً علائم خفیفی نشان داده‌‎اند. علائم گزارش شده در کودکان شامل علائم سرماخوردگی مانند تب، آبریزش بینی و سرفه است. همچنین استفراغ و اسهال نیز گزارش شده است. هنوز مشخص نیست که آیا ممکن است برخی از کودکان به عنوان مثال کودکانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای و نیازهای درمانی خاص هستند، در معرض خطر ابتلا به بیماری شدید باشند. در مورد چگونگی تأثیر این بیماری بر کودکان سوالات زیادی وجود دارد که باید درگذر زمان به آن‌ها پاسخ داده شود.

آیا لازم است کودکان ماسک بزنند؟

نخیر. اگر فرزند شما سالم است، دیگر نیازی به استفاده از ماسک نیست. فقط افرادی که علائم بیماری دارند و یا از افراد بیمار مراقبت می کنند باید ماسک بپوشند.

بارداری و شیردهی

تاثیر کرونا ویروس بر زنان باردار

خطرابتلا به COVID-19 در زنان باردار چگونه است؟

در حال حاضر ما نمی دانیم که آیا زنان باردار شانس بیشتری برای ابتلا به بیماری COVID-19 نسبت به عموم مردم دارند یا نه، و یا احتمال اینکه در صورت ابتلا، در معرض بیماری جدی قرار بگیرند، وجود دارد یا خیر. زنان باردار تغییراتی را در بدن خود تجربه می کنند که ممکن است خطر برخی از عفونت ها را افزایش دهد. با وجود ویروس‌های خانواده COVID-19 و سایر عفونت‌های تنفسی ویروسی مانند آنفولانزا، زنان باردار بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های شدیدتر بوده‌اند. همیشه برای زنان باردار مهم است که از خود دربرابر بیماری‌ها محافظت کنند.

زنان باردار چگونه می‌توانند از خودشان در برابر ابتلا به کرونا ویروس محافظت کنند؟

زنان باردار برای جلوگیری از ابتلا به عفونت باید همان کارهایی را انجام دهند که عامه مردم انجام می‌دهند. با انجام این اقدامات می توانید به جلوگیری از انتشار COVID-19 کمک کنید:

• سرفه خود را بپوشانید. (استفاده از آرنج تکنیک خوبی است)

• از افرادی که مریض هستند دوری کنید.

• به طور مداوم دستان خود را با استفاده از آب و صابون یا ضدعفونی كننده دست تمیز كنید.

آیا COVID-19 می تواند برای بارداری مشکلاتی ایجاد کند؟

در حال حاضر نمی‌دانیم که آیا COVID-19 در دوران بارداری باعث بروز مشکلاتی می‌شود یا بر سلامتی کودک پس از تولد تأثیر می‌گذارد.

تاثیر کرونا بر بارداری و زایمان

آیا ویروس COVID-19 از یک زن باردار به جنین یا نوزاد منتقل می‌شود؟

ما هنوز نمی دانیم که آیا یک زن باردار مبتلا به کرونا می‌تواند ویروس COVID-19 را طی دوران بارداری یا زایمان به جنین یا نوزاد خود منتقل کند. هیچ نوزادی که در مادران مبتلا به COVID-19 متولد شده باشد، با ویروس COVID-19 آلوده نبوده است. در این موارد که تعداد کمی هستند، ویروس در نمونه های مایع آمنیوتیک یا شیر مادر یافت نشده است.

تاثیر کرونا ویروس بر نوزادان

اگر یک زن باردار در دوران بارداری کرونا داشته باشد، آیا به کودک آسیب می‌رساند؟

ما در حال حاضر نمی دانیم که چه خطری برای نوزاد یک خانم باردار که مبتلا به COVID-19 هست، وجود دارد. تعداد کمی مشکل مرتبط با بارداری یا زایمان (به عنوان مثال زایمان زودرس) در نوزادانی که مادرانشان در دوران بارداری مبتلا به کرونا شده بودند، گزارش شده است. با این حال، هنوز مشخص نیست که این پیامدها مربوط به عفونت مادر بوده است یا خیر.

شیردهی

راهنمایی موقت در مورد تغذیه با شیر مادر برای مادرانی که مشکوک و یا مبتلای قطعی به کرونا هستند:

این راهنمایی موقت برای زنانی درنظر گرفته شده است که به طور قطع، کرونا دارند یا مشکوک به آلوده شدن با COVID-19 بوده و هم اکنون در حال شیردهی هستند. این راهنمایی موقت بر اساس آنچه در حال حاضر در مورد COVID-19 و انتقال سایر عفونت های تنفسی ویروسی شناخته شده، ارائه شده است.

انتقال COVID-19 از طریق شیر مادر

اطلاعات جامعی درمورد طریقه انتشار کرونا ویروس در دست نیست. تصور می‌شود كه گسترش فرد به فرد عمدتاً از طریق قطرات تنفسی فرد مبتلا، زمانی که سرفه یا عطسه می كند، صورت می‌گیرد، شبیه به آنچه در شیوع آنفولانزا (آنفولانزا) و سایر عوامل بیماری زا تنفسی رخ می‌دهد. در مطالعات محدود در مورد زنان آلوده به COVID-19 و انواع دیگر کرونا ویروس یا مبتلا به سندرم حاد تنفسی شدید (SARS-CoV)، ویروس در شیر مادر تشخیص داده نشده است. اما به طور قطعی نمی‌دانیم که آیا مادران مبتلا به COVID-19 می‌توانند ویروس را از طریق شیر مادر منتقل کنند یا خیر.

راهنمای شیردهی برای سایر بیماری‌های عفونی

شیر مادر در برابر بسیاری از بیماری‌ها از نوزاد محافظت می‌کند. موارد استثنایی و نادر هم وجود دارد که تغذیه با شیر مادر توصیه نمی‌شود. فعلا هیچ راهنمایی خاصی برای شیردهی هنگام عفونت با ویروس های مشابه مانند SARS-CoV یا سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS-CoV) ارائه نشده است.

غیر از شرایط خاص پس از زایمان، توصیه می‌شود كه مادر مبتلا به آنفولانزا، ضمن رعایت اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از انتقال ویروس به شیرخوار خود، شیر دادن به نوزاد خود را ادامه دهد.

راهنمایی در مورد شیردهی مادران مشکوک و یا مبتلای قطعی به کرونا

شیر مادر بهترین منبع تغذیه برای بیشتر نوزادان است. با این حال، این موضوع در مورد COVID-19 ناشناخته است. شروع یا ادامه شیردهی و نحوه آن باید توسط مادر و با هماهنگی خانواده و کارشناسان مراکز بهداشتی مشخص شود. یک مادر با ابتلای قطعی به COVID-19 یا مشکوک به ابتلا، باید از اقدامات احتیاطی احتمالی برای جلوگیری از انتقال ویروس به نوزاد خود، از جمله شستن دست‌هایش قبل از لمس کردن نوزاد و در صورت امکان پوشیدن ماسک صورت هنگام شیردهی، استفاده کند. درصورتی که مادر بخواهد با کمک پمپ، شیرش را استخراج کند و به کودک بدهد، باید قبل از لمس پمپ دست‌هایش را بشوید. از تمیز بودن پمپ نیزاطمینان حاصل کند. در این شرایط می‌توان از شیر فرد سالمی که امکان شیردهی داشته و تغذیه مناسب دارد، با استخراج شیر با پمپ، برای تغذیه نوزاد استفاده کرد.

طوبی زینالی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید