انتشار این مقاله


خواب کم، توازن باکتری‌های روده را بهم می‌زند

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بیش‌از‌حد کم خوابیدن منجر به بهم‌ریختن توازن باکتری‌های روده می‌شود که این عدم توازن با برخی از بیماری‌های متابولیک اعم از چاقی و دیابت نوع ۲ (غیر وابسته به انسولین) مرتبط است. محققان اروپایی خواب ۹ مرد سالم با وزن نرمال را محدود کردند تا تاثیر کاهش خواب را بر […]

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بیش‌از‌حد کم خوابیدن منجر به بهم‌ریختن توازن باکتری‌های روده می‌شود که این عدم توازن با برخی از بیماری‌های متابولیک اعم از چاقی و دیابت نوع ۲ (غیر وابسته به انسولین) مرتبط است.

محققان اروپایی خواب ۹ مرد سالم با وزن نرمال را محدود کردند تا تاثیر کاهش خواب را بر تعداد باکتری‌های روده بررسی کنند.

در ابتدا برای ۲ روز متوالی، مردان شرکت کننده در آزمایش در طول شب فقط ۴ ساعت خوابیدند. طی این بررسی مشخص شد که در تعداد گونه‌ها(انواع) باکتری‌های روده تغییری رخ نداد ولی این کاهش خواب باعث برهم‌خوردن توازن باکتری ها در روده‌ی این افراد شد.

این تغییر و برهم‌خوردن توازن باکتری‌های روده با تغییراتی که تعداد باکتری‌ها در روده‌ی افراد چاق نسبت به افراد متعادل ‌منطبق بود.

این محرومیت و کاهش خواب افراد شرکت کننده در این آزمایش به کاهش ۲۰ درصدی حساسیت سلول‌ها نسبت به انسولین-هورمونی که از پانکراس ترشح شده و به تنظیم قند خون کمک می‌کند- و متعاقب آن اختلال در عملکرد انسولین منجر شد.

ارتباط دقیق این کاهش حساسیت به انسولین هنوز با تغییر توازن باکتری‌های روده که طی کاهش خواب ایجاد می‌شود مشخص نشده است.

البته محققان بیان می‌کنند که برای تعیین دقیق اثرات کاهش خواب بر کاهش حساسیت سلول‌ها و فعالیت مغز و نیز بیماری‌های متابولیک،تحقیقات بیشتری لازم است.

به‌هر‌حال باید دانست که که خواب کافی برای سلامتی لازم است، اما همچون تمام موارد دیگر رعایت تعادل در میزان خواب نیز لازم است و خواب بیش‌از‌حد هم مضراتی را برای بدن به همراه دارد.

محمد امین سعدی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید