انتشار این مقاله


رفلکس‌های نوزادی چیست و این رفلکس‌ها کدامند؟

انواع رفلکس‌های نوزادان و نحوه تست کردن آن‌ها

رفلکس‌های نوزادی چیست؟

رفلکس، پاسخ نااگاهانه به تحریک می‌باشد. به عنوان مثال دور کردن دستتان از یک جسم داغ و یا اکستنشن ساق پا زمانی که به ناحیه زیر کشکک زانو ضربه وارد می‌شود، مثال‌هایی از رفلکس‌های بزرگسالان می‌باشد. کودکان با یک سری رفلکس‌های ذاتی( رفلکس‌های نوزادی) به دنیا می‌آیند که می‌توانند نشانگر سلامتی و رشد آنان باشند. در دقایق اول پس از تولد پزشکان و پرستاران این رفلکس‌های نوزادی را ارزیابی می‌کنند.

انواع رفلکس‌های نوزادی

برخی از رفلکس‌ها از دوران شیرخوارگی تا بزرگسالی ادامه دارند مانند رفلکس گگ( رفلکسی است که با تحریک گلو ایجاد می‌شود). به هرحال برخی از این رفلکس‌ها نیز محدود به دوران نوزادی می‌باشند. به طور معمول در طی چند ماه پس از تولد این رفلکس‌ها از بین می‌روند. رفلکس‌های نوزادی شمال موارد زیر می‌باشد:

  • رفلکس تونیک گردن نوزاد
  • رفلکس بابینسکی
  • رفلکس چنگ زدن
  • رفلکس مورو یا استارتل
  • رفلکس روتینگ
  • رفلکس گام برداشتن
  • رفلکس ترانک یا گالانت

تعدادی از رفلکس‌های نوزادی ممکن است بلافاصله پس از تولد ازبین بروند. اگر مغز بزرگسالان آسیب ببیند، آن‌ها ممکن است رفلکس‌های نوزادی را یک بار دیگر بروز دهند. ضربه و آسیب مغزی از عواملی هستند که می‌توانند باعث بروز این علایم گردند.

رفلکس‌های نوزادان
تست کردن رفلکس‌های نوزادان

رفلکس‌های نوزادی چگونه تست می‌شوند؟

اگر نوزادان به تحریکات، واکنش درست نشان دهند، تست رفلکس آن‌ها تایید می‌شود.

رفلکس گردن نوزاد

اگر زمانی که نوزاد دراز کشیده است، سر او را ناگهانی به یک سمت بچرخانیم، رفلکس انقباض تونیک نامتقارن در گردن نوزاد نمایان می‌گردد. این امر باعث می‌شود تا نوزاد پوزیشن “fencer” به خود بگیرد.  به این صورت که اگر سر را به سمت چپ بچرخانیم، بازوی راست خم می‌شود و دست و بازوی سمت چپ را کاملا باز می‌کند. و اما اگر سر نوزاد را به سمت راست بچرخانیم، نوزاد پوزیشنی مخالف پوزیشن بالا را در پیش می‌گیرد.

رفلکس بابینسکی

تست رفلکس بابینسکی با لمس کف پای نوزاد انجام می‌شود. به این صورت که از نوک پا تا پاشنه پا کشیده می‌شود و انگشتان پای نوزاد از هم باز می‌شود و به سمت خارج خم می‌گردد و انگشت شست پا نیز به سمت بالا کشیده می‌شود. اما در بزرگسالان، انگشتان پا به سمت داخل خم می‌شوند.

رفلکس گرسپ

تست رفلکس گرسپ با قرار دادن انگشت در کف دست نوزاد انجام می‌گیرد. به این صورت که نوزاد باید انگشت شخص را به صورت محکم بگیرد  و نگه دارد.

رفلکس مورو

برای تست کردن رفلکس مورو، نوزاد را به حالت نشسته و در شرایطی که سر او پشتیبانی شده باشد، قرار می‌دهیم. سپس فرد انجام دهنده تست، اجازه می‌دهد تا سر نوزاد کمی به عقب برود و سپس قبل از اینکه به بالش یا حصیر پشت سر خود برسد، سر کودک را می‌گیرد. اگر رفلکس مورو در کودک وجود داشته باشد، کودک باید مبهوت به نظر برسد و دستان خود را به سمت بالا برده و انگشتان دست خود را از هم به سمت بیرون باز کند. هنگامی کودک گرفته می‌شود، دوباره بازوهای خود را به بدن خود نزدیک می‌کند.

رفلکس روتینگ

این رفلکس معمولا برای دست‌یابی به منبع شیردهی استفاده می‌شود. وقتی گونه نوزاد نوازش می‌شود، نوزاد به سمت گونه‌ای که نوازش شده می‌چرخد و حرکات مکشی ملایمی را انجام می‌دهد.

رفلکس گام برداشتن

برا تست کردن رفلکس گام برداشتن، نوزاد را سرپا نگه می‌دارند سپس پای نوزاد را با زمین تماس می‌دهند. در این شرایط نوزاد اینگونه به نظر میرسد که انگار دارد راه می‌رود یا می‌رقصد.

رفلکس گالانت

برای تست کردن رفلکس گرسپ، نوزاد را با یک دست در حالت خوابیده رو به شکم قرار می‌دهیم و با دست دیگر پشت نوزاد را لمس می‌کنیم. در این حالت باید سر و پای نوزاد به سمتی که با دست لمس کرده ایم خم شود.

در مورد چه علایمی باید با پزشک خود تماس بگیریم؟

رفلکس‌های نوزادی که پس از ازبین رفتن دوباره ظاهر شده باشند، ممکن است باعث نگرانی شوند. اگر نگران رشد کودک خود هستید، می‌توانید از پزشک بخواهید که رفلکس‌های نوزادی را بررسی کند.

زهرا اسمعیل زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید