انتشار این مقاله


هولتر قلب چیست و چه کاربردی دارد؟

هولتر قلب یک تست غیرتهاجمی و ساده برای تشخیص آریتمی های قلبی است.

تست هولتر قلب چیست

اگر علائمی از مشکل قلبی مانند ضربان قلب نامنظم (آریتمی) یا غش‌کردن غیر قابل توجیه داشته باشید ممکن است پزشک شما تستی به‌نام نوار قلبی ( الکتروکاردیوگرام ) توصیه کند. الکتروکاردیوگرام یک تست کوتاه و غیر تهاجمی است که از الکترود های ضبط شده به قفسه سینه برای بررسی ریتم قلب شما استفاده می‌کند. با این وجود گاهی اوقات الکتروکاردیوگرام هیچ گونه بی‌نظمی در ریتم قلب شما را تشخیص نمی‌دهد زیرا فقط به مدت کوتاهی به دستگاه وصل می‌شوید. اگر علائم و نشانه های شما حاکی از آن است که گاهی اوقات یک ضربان نامنظم قلب باعث ایجاد شرایط خطرناکی برای شما می‌شود پزشک ممکن است توصیه کند شما یک روز مانیتور هولتر قلب را بپوشید. با گذشت زمان هولتر قلب ممکن است قادر به تشخیص بی‌نظمی در ریتم قلب شما باشد که یک الکتروکاردیوگرام قادر به تشخیص آن نیست.

کاربرد هولتر قلب چیست

پزشک ممکن است در صورت وجود بیماری قلبی هولتر قلب را توصیه کند زیرا بیماری قلبی خطر ابتلا به ریتم غیرطبیعی قلب را افزایش می‌دهد. پزشک ممکن است به شما توصیه کند که یک یا دو روز هولتر قلب را بپوشید حتی اگر هیچ علائمی از ضربان قلب غیرطبیعی را نداشته باشید.

عوارض هولتر قلب چیست

خطرات قابل توجهی در پوشیدن هولتر قلب به غیر از ناراحتی احتمالی یا حساسیت پوستی در جایی که الکترود ها قرار گرفته‌اند وجود ندارد. با این حال هولتر قلب نباید خیس شود در غیر این صورت آسیب خواهد دید. در نتیجه برای تمام مدتی که هولتر قلب را پوشیده‌اید شنا نکنید و به حمام نروید. اما اگر مانیتور بی‌سیم هولتر را دارید نحوه وصل و جداکردن مجدد سنسورها به شما آموزش داده می‌شود تا بتوانید دوش بگیرید یا به حمام بروید.

مانیتور های هولتر قلب معمولا تحت تاثیر وسایل برقی دیگر قرار نمی‌گیرند اما در استفاده از ردیاب های فلزی ، آهن‌ربا ، مایکروویو، پتوی برقی ، ریش‌تراش برقی و مسواک برقی در هنگام پوشیدن آن خودداری کنید زیرا این دستگاه ها می‌توانند سیگنال را از الکترود ها به هولتر قلب قطع کنند. به همین دلیل تلفن های همراه و پخش کننده های موسیقی قابل حمل خود را حدقل شش اینچ ( پانزده سانتی متر ) دور‌تر  از مانیتور هولتر نگه دارید. 

طریقه نصب هولتر قلب

اگر پزشک شما هولتر قلب را توصیه می‌کند شما دستگاه را در یک قرار ملاقات تعیین شده در مطب می‌پوشید. قبل از اینکه پزشک معالج به شما بگوید ، قبل این قرار ملاقات حمام کنید به دلیل اینکه اکثر مانیتورها قابل برداشتن نیستند و پس از شروع مانیتورینگ باید خشک نگه داشته شوند.

یک تکنسین الکترود هایی که ضربان قلب شمارا حس می‌کند روی قفسه سینه شما قرار می‌دهد این الکترود ها تقریبا به اندازه یک سکه یک دلاری هستند. برای آقایان ممکن است مقداری از موی سینه تراشیده شود تا مطمئن شوند الکترودها می‌چسبند.

سپس تکنسین با استفاده از چندین سیم الکترودها را به دستگاه ضبط وصل می‌کند و به شما آموزش می‌دهد که چگونه دستگاه ضبط را به درستی بپوشید تا بتواند داده های منتقل شده از الکترود ها را ضبط کند. دستگاه ضبط تقریبا به اندازه‌ی یک دسته کارت ورق است.

اقدامات در طول تست هولتر قلب

به شما آموزش داده می‌شود که در هنگام پوشیدن دستگاه کار های روزانه‌ی خود را که شامل تمام فعالیت هایی که انجام می‌دهید است یادداشت کنید. به ویژه ثبت علائم تپش قلب ، تنگی نفس ، درد قفسه سینه و یا سیاه رفتن چشم ها بسیار مهم است. معمولا برای کمک به شما در ثبت فعالیت ها و علائم فرم هایی به شما داده می‌شود.

پس از پوشیدن دستگاه مانیتور هولتر قلب و آموزش دستورالعمل نحوه استفاده از آن می‌توانید مطب پزشک خود را ترک کرده و فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید.

هولتر قلب بدون درد و غیرتهاجمی است. شما می‌توانید الکترود ها و سیم هارا در زیر لباس خود مخفی کنید. همچنین می‌توانید دستگاه ضبط را روی کمربند خود یا از یک بند آویزان کنید. هنگامی که نظارت شما توسط دستگاه شروع می‌شود هولتر را خاموش نکنید. شما باید همیشه آن را روشن نگه دارید حتی موقع خواب.

در حالی که هولتر قلب را دارید ، می‌توانید فعالیت های معمول روزانه خود را انجام دهید. پزشک به شما خواهد گفت که چه مدت شما نیاز به پوشیدن هولتر را دارید. این زمان بسته به بیماری که شما دارید و یا به میزان علائم قلبی متفاوت خواهد بود که ممکن است بین بیست‌وچهار تا چهل‌وهشت ساعت متفاوت باشد. در حالی است که مانیتور بی‌سیم هولتر قلب می‌تواند برای هفته ها کار کند.

از شما خواسته می‌شود که در هنگام پوشیدن هولتر قلب یادداشت های روزانه خود را از تمام فعالیت های خود بنویسید ، نوع فعالیت و دقیقا اینکه در چه ساعتی آن هارا انجام می‌دهید مهم است.

پزشک شما می تواند داده های ضبط شده هولتر را با دفترچه یادداشت شما مقایسه کند که به تشخیص وضعیت شما بسیار کمک کننده است.

اقدامات بعد از تست هولتر قلب

پس از پایان دوره‌ی مانیتورینگ و نظارت ، دستگاه را به همراه دفترچه یادداشتی که در حین پوشیدن دستگاه مانیتور هولتر داشتید به پزشک خود تحویل می‌دهید. پزشک شما داده های ضبط شده و فعالیت ها و علائمی که شما نوشته‌اید را مقایسه خواهد کرد. ن

تفسیر نتیجه هولتر قلب

بعد از اینکه پزشک به مقایسه‌ی نتایج ضبط شده هولتر و آن‌چه در دفترچه فعالیت خود نوشتید پرداخت در مورد نتایج مقایسه با شما صحبت خواهد‌کرد. اطلاعات هولتر ممکن است نشان دهد که شما یک بیماری قلبی دارید. و یا ممکن است پزشک شما برای یافتن اینکه چه عاملی باعث ایجاد علائم شما می‌شود به تست های بیشتری نیاز داشته باشد.

در بعضی موارد پزشک ممکن است نتواند بر اساس نتایج هولتر قلب وضعیت شما را تشخیص دهد به خصوص اگر در حین پوشیدن هولتر هیچ‌گونه ضربان قلب نامنظمی نداشته باشید. سپس پزشک شما ممکن است مانیتور بی‌سیم هولتر را توصیه کند که قابلیت نگه داشتن مدت طولانی‌تر از مانیتور استاندارد هولتر قلب را دارد. نوع دیگری از دستگاه ها ضبط کننده های رویداد هستند که شبیه به هولتر نیستند و به طور کلی از شما خواسته می‌شود هنگام احساس علائم دکمه را فشار دهید.

نوشین بخشی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید