انتشار این مقاله


ترس از خون چیست و چگونه با این ترس کنار بیاییم

هموفوبی یا ترس از خون یک نوع فوبیای خاص است. ترس توسط DSM-5 به عنوان بخشی از فوبیای زیرگونه “تزریق-خون – آسیب” طبقه بندی شده است. این زیر گروه که شامل فوبیای سوزن نیز هست ، می تواند باعث بروز علائمی شود که اغلب در انواع دیگر فوبیا های خاص مشاهده نمی شود. علائم اکثر […]

هموفوبی یا ترس از خون یک نوع فوبیای خاص است. ترس توسط DSM-5 به عنوان بخشی از فوبیای زیرگونه “تزریق-خون – آسیب” طبقه بندی شده است. این زیر گروه که شامل فوبیای سوزن نیز هست ، می تواند باعث بروز علائمی شود که اغلب در انواع دیگر فوبیا های خاص مشاهده نمی شود.

علائم

اکثر انواع فوبیای خاص باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون می شوند در حالیکه هموفیوبی و سایر ترسهای ناشی از تزریق خون اغلب باعث افت فشار خون و ضربان قلب می شوند. افت ناگهانی می تواند به غش منجر شود ، که یک پاسخ نسبتاً متداول در دیدن خون است. اضطراب پیش بینی شده، که در آن لرزش قلب و پریشانی دستگاه گوارش تجربه می‌شود ، در ساعت ها و روزها قبل از مواجهه آتی با خون شایع است.

علل

هموفوبی اغلب با سایر فوبیاها همراه است. تریپانوفوبی یا ترس از سوزن های پزشکی ، گاهی اوقات با هموفیوبی همراه است. برخی از افراد که ترس از خون دارند ، فوبی‌های پزشکی دیگری نیز دارند ، از جمله ترس از پزشک و دندانپزشک. زمینه پزشکی به طور گسترده با تصاویر ناخوشایندی از خون ریخته شده ، به ویژه در تلویزیون و فیلم ها مرتبط است ، که ممکن است به تداوم چنین فوبیا هایی کمک کند.

هموفوبی می‌تواند با سایر فوبیاهای سلامتی از جمله هیپوکندریازیس و نوزوفوبی مرتبط باشد.

خونریزی حاکی از این است که مشکلی در بدن وجود دارد از این رو دیدن خون می‌تواند باعث اضطراب سلامت شود.

در افرادی که میزوفوبی یا ترس از میکروب را تجربه می‌کنند با دیدن خون‌ریزی یک شخص حس ترس بیمار شدن به آنها القا می‌شود. در بعضی موارد ترس از خون به ترس از مرگ می‌تواند ربط داشته باشد.

ترس از خون ممکن است ناشی از یک تجربه منفی قبلی در مورد خون باشد. افرادی که در اثر آسیب دیدگی یا بیماریخون زیادی از دست داده‌اند ، در معرض خطر بیشتری هستند. با این حال ، ممکن است هموفیوبی یک فوبیای ارثی بوده یا حتی ریشه در عوامل تکاملی داشته باشد.

هموفوبی در فرهنگ عامه 

از آنجا که ترس از خون بسیار متداول است ، اغلب در فرهنگ عامه مورد سوء استفاده قرار می گیرد. فیلم های ترسناک و رویدادهایی مثل هالووین طعمه های خود را از ترس و ناسازگاری ما از خون می گیرند ، که اغلب مقادیر زیادی خون را به نمایش می گذارند.

البته ، همانطور که در ژانر Slasher دهه ۱۹۸۰ اثبات شد ، به راحتی می توانید از این ترس بی حس شوید ، خصوصاً برای کسانی که فقط می ترسند و مشکلشان فوبیا نیست. بخشی از دلیل اینکه صحنه حمام در دهه ۱۹۶۰ فیلم سایکو هنوز یک شاهکار محسوب می شود فقدان نسبی خون است. صحنه به صورت سیاه و سفید فیلمبرداری شده است و چاقو هرگز در واقع پوست را سوراخ نمی کند. با این حال ذهن تمام جزئیات یک حمله چاقو وحشتناک را تصویر می کند. خون ریخته شده گاهی اوقات پارادوکس ایجاد می کند – ما با اینکه نمی توانیم به خون نگاه کنیم ، با این حال نمی توانیم وجود خون را انکار کنیم.

عواقب 

ترس از خون می تواند طیف گسترده ای از مشکلات را ایجاد کند که ممکن است محدود کننده زندگی یا حتی خطرناک باشد. اگر از خون می ترسید ، ممکن است برای رفتن نزد پزشک تمایل نداشته باشید. ممکن است از آزمایشات سالانه پزشکی عقب بیفتید و از آن اجتناب کنید. ممکن است از جراحی یا معالجه دندانپزشک خودداری کنید. 

والدین مبتلا به هموفیوبی ممکن است بستن زخم فرزندان خود را دشوار یا غیرممکن بدانند. ممکن است هر زمان ممکن این کارها را به همسرتان منتقل کنید. شما همچنین ممکن است در مورد صدمات جزئی در کودکان و همچنین خودتان بیش از حد واکنش نشان دهید ، و دائم به کلینیک یا اورژانس مراجعه کنید در حالیکه مشکل پیش امده به سادگی در خانه قابل حل است.

همچنین ترس از خون ممکن است باعث شود فعالیت هایی که خطر آسیب دیدگی را دارند محدود کنید و نتوانید در فعالیتهای خارج از منزل مانند پیاده روی ، کمپینگ یا دویدن شرکت کنید. ممکن است از ورزش ، دوچرخه سواری و سایر فعالیت هایی که احساس خطر می کنید ، دوری کنید.

 با گذشت زمان ، چنین رفتارهای اجتنابی می تواند منجر به انزوا شود. و ممکن است شما دچار هراس اجتماعی یا در موارد شدید ، آگورافوبیا شوید. روابط شما ممکن است آسیب دیده ، و مشارکت حتی در فعالیتهای عادی زندگی روزمره دشوار شود. احساس افسردگی در این شرایط امری عادی است.

درمان

خوشبختانه هموفوبیا به روشهای درمانی بسیار خوب پاسخ می دهد. یکی از رایج ترین آنها ، درمان شناختی – رفتاری است. شما یاد خواهید گرفت که مکالمه های ترسناک با خود را در حینن دیدن خون با پاسخهای سالم تر جایگزین کنید. همچنین رفتارهای جدید و راهکارهای مقابله ای را نیز یاد خواهید گرفت. اگر هراس شما شدید باشد ، داروها می توانند به کنترل اضطرابتان کمک کنند و این امکان را به شما می دهد تا روی استراتژی های درمانی تمرکز کنید. اشکال دیگر گفتاردرمانی ، هیپنوتیزم و حتی درمان های جایگزین نیز ممکن است مفید باشد.

یک درمانگر ماهر می تواند شما را در روند بهبودی راهنمایی کند ، که انجام آنها به تنهایی می تواند مشکل یا غیرممکن باشد. با کمک درمانگر، هیچ دلیلی برای ترس از خون وجود ندارد که بتواند زندگی شما را کنترل کند.


پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید