انتشار این مقاله


مشکل در بلع قرص: کسانی که نمیتوانند قرص بخورند باید چه کار کنند؟

بسیاری از مردم مشکل در بلع قرص دارند. خشکی دهان، سختی در بلع و ترس ازخفگی همگی می‌توانند باعث عدم خوردن قرص‌های تجویزشده شود.

چگونه بر مشکل در بلع قرص غلبه کنیم؟

بسیاری از مردم از مشکل در بلع قرص شکایت دارند. شاید شما نیز از اطرافیان خود جمله کپسول نمیتونم قورت بدم را شنیده باشید. خشکی دهان، سختی در بلع و ترس ازخفگی همگی می‌توانند باعث عدم خوردن قرص‌های تجویزشده شود. در کودکانی که سابقه بلع قرص ندارند، درک این مفهوم که بدون جویدن قرص آن را قورت دهند بسیار سخت است. اگر شماهم جزو کسانی که نمیتوانند قرص بخورند هستید، با ما همراه باشید. در این مطلب در خصوص محدودیت‌های جسمانی و علت روانی این مشکل توضیح خواهیم داد. علاوه بر این، ۸ ترفند برای ساده‌ کردن بلع قرص را برای شما و کودکتان خواهیم گفت.

غلبه بر ترس بلعیدن قرص

بلعیدن، آن قدر هم که به نظر می‌رسد ساده نیست. اعصاب مستقر در دهان، گلو و مری جهت حرکت دادن موادغذایی، مایعات و قرص‌ها به سمت دستگاه گوارشی کمک می‌کنند.

در اغلب موارد بلع، فرد به رفلکس‌های موجود توجهی ندارد. اما هنگام بلع قرص، به تمامی اتفاقات ره داده توجه می‌کند. هرچقدر بیشتر به بلعیدن قرص توجه شود، مشکل در بلع قرص حادتر خواهد بود.

احساس وجود توده در گلو

هنگام استرس یا عصبانیت، ممکن است احساس کنید که یک توده در گلویتان وجود دارد (بغض). احساس وجود توده، نوعی تنگی در گلویتان است که ربطی به وضعیت جسمانی خارجی نداشته و مرتبط با ترس و هیجان است.  ممکن است هنگامی فکر کردن بع عمل بلع قرص نیز فرد چنین تنگی را در گلو خود احساس کند.

رمز غلبه بر این نوع ترس، عدم تمرکز بر روی مشکل در بلع قرص است.البته که گفتن این حرف آسان‌تر از انجام دادنش است ولی به مرور و با تمرین ممکن است. در این مقاله چندین روش برای مشغول کردن ذهن به کارهایی دیگر حین بلعیدن قرص، اشاره شده است.

راهبرد‌های جایگزین

اگر نمی‌توانید بر مشکل در بلع قرص خود غلبه کنید، با پزشک مشورت کنید. پزشک می‌تواند از انواع داروهای مختلف مانند شربت یا قرص‌هایی که می‌توان آن‌ها را به فرم خرد شده به غذاهای نرم اضافه کرد، تجویز کند.

روش دیگر صحبت با روانشناس است. روان شناس می‌تواند با استفاده از تمرین‌های ذهنی عمیق به حل مشکل در بلع قرص کمک کند.

چگونه به یک کودک در بلعیدن قرص کمک کنیم؟

آموزش نحوه‌ی بلعیدن قرص به کودکان می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد. حالت ایده‌آل آموزش بلعیدن قرص زمانیست که به دارو نیاز ندارند، چون فشار موجود را ازبین برده و کودکان زمانی که بیمارنباشند یادگیری بهتری دارند.

تمرین با قورت دادن آبنبات‌های کوچک

هنگامی که کودکتان به سنی رسیده که می‌تواند آبنبات‌های کوچک را بدون احتمال خفگی قورت دهد، می‌توانید آموزش بلع قرص را آغاز کنید. در اکثر کودکان ۴ سالگی، سن مناسبی برای شروع است.

ابتدا کودک را روی صندلی بنشانید، سپس یک آبنبات کوچک یا شکلات در دهانش قراردهید. به او یک جرعه آب بدهید یا اجازه دهید از یک نی استفاده کند. به او بگویید با دقت تمام محتویات دهانش را به یک باره قورت دهد.

می‌توانید قبل از این که از او بخواهید این روش را امتحان کند، خودتان یک یا دوبار این کار را جلوی او انجام دهید. یادتان باشد این کار را به حالت شوخی انجام دهید مثلا یک بار زبان خود را با آبنبات بیرون آورده و سپس زبان خود را به داخل برده و قورت دهید و بعد از آن زبان خودرا بدون آبنبات به او نشان دهید مانند یک ترفند جادویی!

محصولات مفید

می‌توانید از محصولاتی استفاده کنید که جهت رفع مشکل در بلع قرص کودکان طراحی شده‌ است. اسپری‌های کمک به بلع قرص، قرص‌های دوست داشتنی مختص کودکان و نی‌های پزشکی می‌توانند تجربه‌‌ی مشکل در بلع قرص را بیشتر از یک حالت درمانی، به یک بازی کودکانه تبدیل کند.

می‌توانید از پزشک کودکتان در مورد نصف کردن یا قطعه قطعه کردن قرص‌ها راهنمایی بخواهید. همچنین بپرسید که آیا می‌توانید قرص‌ها را خرد کرده و در داخل غذاهای نرم به کودک بدهید یا نه.

قبل از تایید پزشک، قرص‌ها را خرد کرده و داخل غذا نریزید. همچنین این روش را در مورد داروهایی که نیاز است با معده خالی مصرف شوند، استفاده نکنید.

تکنیک‌هایی برای کسانی که نمیتوانند قرص بخورند

سوال: نمیتونم قرص رو قورت بدم پاسخ: با ما همراه باشید تا در ادامه با هشت استراتژی برای رفع مشکل در بلع قرص آشنا شوید.

۱. آب زیاد بنوشید!

احتمالاً شناخته شده ترین روش برای رفع مشکل در بلع قرص مصرف آن با آب است. با کمی تغییر می‌توانید این روش را بسیار بهیه‌تر کنید. قبل از قراردادن قرص در دهانتان، مقداری آب بنوشید و قبل از تلاش برای بلیعدن قرص، خود را در این کار موفق تصور کنید.

اگر حالت تهوع داشتید یا احساس کردید نمی‌توانید قرص را ببلعید، به آرامی آن را از روی زبان خود برداشته و در داخل یک دستمال کاغذی خشک کنید. قبل از امتحان دوباره، کمی به خود زمان دهید.

۲. از بطری پاپ استفاده کنید

بطری پاپ توسط محققان آلمانی جهت کمک به مردم در قورت دادن قرص‌های متراکم طراحی شده است. گرچه این روش در مورد کپسول‌ها صادق نیست، چون در داخل کپسول‌ها هوا وجود داشته و وزنشان کمتر از وزن آب است.

برای بلع قرص با روش بطری پاپ، به یک بطری آب کامل با دهانه باریک نیاز دارید. ابتدا قرص را روی زبان خود قرارداده و سپس بطری را داخل دهان بیاورید و لب‌هایتان را اطراف آن محکم ببندید. ازفشار بطری آب استفاده کنید و آب را هنگام بلع با فشار بخورید.

این روش در یک مطالعه کوچک سهولت بلع قرص را در ۶۰ درصد افراد اثبات کرده است.

۳. حرکت سر رو به جلو

این روش نیز می‌تواند برای رفع مشکل در بلع قرص کمک کننده باشد. قرص را در دهان خود قرار داده چانه خود را بالا برده و شانه‌های خود را به عقب ببرید ویک جرعه متوسط آب قورت دهید. به سرعت اما با احتیاط، هنگام بلع قرص سر خود را به جلو خم کنید.

در این روش زمانی که سرخود را به جلو خم می‌کنید، قرص را به سمت گلو حرکت کرده و هنگام بلع نیز بر روی موضوع دیگری تمرکز خواهید کرد.

این روش در ۸۰ درصد از شرکت کنندگان مطالعه، بلع قرص را آسان‌تر کرده است.

۴. قرص را دریک قاشق چایخوی پوددینگ سیب یا غذاهای نرم پنهان کنید.

یکی از راه‌های فریب مغز برای کسانی که نمیتوانند قرص بخورند ، پنهان کردن قرص در یک قاشق از غذاهای نرم است که می‌تواند مشکل در بلع قرص را حل کند. نکته‌ی مهم این است که نباید تمام قرص‌ها را همراه با غذا مصرف کرد، چون بعضی از قرص‌ها در این حالت اثربخشی خود را از دست می‌دهند.

اگر دکتر یا داروساز تایید کرد، می‌توانید قرص را داخل یک قاشق چایخوری گذاشته و رویش را با پوره‌ی میوه یا پودینگ مورد نظر بپوشانید.

۵. از یک نی استفاده کنید.

کسانی که نمیتوانند قرص بخورند می‌توانند قرص‌ها را با نوشیدن آب به وسیله نی میل کنند. حرکات رفلکسی مکیدن می‌تواند هنگام بلف دارو، تمرکز فرد را بر روی خالی کردن نی جمع کند. همچنین می‌توانید نی‌های تخصصی طراحی شده را جهت رفع مشکل در بلع قرص استفاده کنید.

۶. قرص را با ژل بپوشانید.

می‌توان با پوشاندن قرص داخل ژل، آن را مصرف کرد. در یک مطالعه حدود ۵۴ درصد از شرکت کنندگان، با استفاده ازاین روش بر مشکل در بلع قرص خود فائق آمدند.

این نرم کننده‌ها، طعم دارو را تغییر داده و مشکل پایین آمدن مواد از مری و معده‌ی بعضی افراد را حل می‌کنند.

۷. یک روان‌کننده اسپری کنید.

اسپری‌های بلع قرص مانند روان‌کننده‌ها، می‌توانند در عبور قرص از گلویتان هنگام بلع کمک کننده باشند. این روش مخصوصاً در مواردی که قرص در گلوی فرد گیر کرده و یا قبلاً تجربه این مشکل را داشته‌اند، بسیار مفید است.

یک مطالعه در مورد بزرگسالان و کودکان نشان داد اسپری‌هایی مانند Pill Glide می‌توانند در بلع قرص و کپسول‌ها در کسانی که نمیتوانند قرص بخورند موثر عمل کنند.

در این روش به سادگی با باز کردن دهان، فرد اسپری را در داخل گلوی خود اعمال می‌کند.

۸. یک فنجان مخصوص بلع قرص امتحان کنید.

فنجان‌های مختص بلع قرص در اکثر داروخانه‌ها یافت می‌شوند. این فنجان‌ها دارای قسمتی خاص در بالای خود بوده که تا سمت پشتی گلو ادامه دارند.

فنجان‌های بلع قرص اثرات مثبتی را بصورت غیرعلمی در کسانی که نمیتوانند قرص بخورند نشان داده اند ولی مطالعات موثری درباره‌ی اثربخشی آن‌ها ثبت نشده است.

فنجان‌های بلع قرص برای افرادی که دیسفاژی دارند، توصیه نمی‌شود چون می‌توانند باعث خفگی شوند.

قرص یا کپسول؟

بلعیدن کپسول نسبت به قرص سخت‌تر است. چون کپسول‌ها از آب سبک‌تر بوده و در سطح مایعاتی که با آن بلع می‌شوند، قرار می‌گیرند.

اگر بلعیدن کپسول برایتان مشکل‌تر است، می‌توانید از پزشکتان بخواهید از انواع قرص مانند دارو برایتان تجویز کند.

چگونه بدون آب، قرص را ببلعیم؟

ممکن است در شرایطی قرار گیرید که به آب دسترسی نداشته و نیاز به مصرف قرص داشته باشید. در بیشتر موارد این کار توصیه نمی‌شود زیرا بلعیدن قرص در این حالت بسیار طولانی است. همچنین احتمال گیرکردن قرص در مری نیز افزایش می‌یابد.

بعضی از قرص‌ها می‌توانند در صورت استقرار در مری باعث تحریک پوشش مری شوند و یا دیرتر از حد معول به معده برسند.

بدون آب می‌توانید با استفاده از مقدار زیادی از بزاق دهانی قرص را مصرف کنید. همچنین بزاق دهان بعنوان روان کننده نیز عمل می‌کند.

سرخود را به بالا خم کرده و چانه تان را خود را هنگام بلع به سمت جلو حرکت دهید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در برخی موارد خاص مانند خشکی دهان یا دیسفاژی‌ای که باعث مشکل در بلع قرص شده است، باید به پزشک مراجعه کرد. در برخی افراد به دلیل شرایط ویژه‌ای که دارند، بلع قرص ممکن نیست.

اگر هیچ یک از توصیه‌های بالا موثر نبودند، با پزشک خود مشورت کنید. می‌توان با تغییر نسخه به مایعات یا توصیه‌های دیگر این مشکل را حل نمود.

برخی اوقات مشکل در بلع قرص ممکن است مربوط به ترس از خفگی یا اظطراب باشد.این ترس کاملاً بی اساس نیست، زیرا ممکن است قرص در مری گیر کند اما معمولاً اورژانس پزشکی محسوب نمی‌شود.

کسانی که نمیتوانند قرص بخورند به یاد داشته باشند که هیچگاه به علت مشکل در بلع قرص ، مصرف داروهای تجویزی خود را قطع نکنند. اگر به این علت دوز دارویی خود را مصرف نکرده‌اید، به دنبال کمک پزشکی باشید.

شادی فارابی ملکی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید