انتشار این مقاله


اعتیاد به خرید چیست و چگونه میتوان خرید وسواسی را کنترل کرد؟

اعتیاد به خرید نوعی اعتیاد اجتماعی است برای فرار از مشکلات دیگر زندگی است.

اونیومانیا (خرید اجباری) یا آنچه بیشتر به عنوان اعتیاد به خرید از آن یاد می‌شود به نوعی ممکن است بیشترین نوع اعتیاد اجتماعی باشد. چند لحظه در مورد آن فکر کنید: ما با تبلیغاتی احاطه شدیم که به ما می‌گویند خرید باعث خوشحالی ما می‌شود. ما توسط سیاستمداران ترغیب می‌شویم تا با خرج کردن راهی برای رونق اقتصادی باشیم. برای برخی از ما به نظر می‌رسد تمایل و طمع به آنچه دیگران دارند، وجود دارد. چنین اهدافی به همراه مصرف‌گرایی به تنهایی یا با یکدیگر به معیاری از ارزش اجتماعی تبدیل شده است.

اعتیاد به خرید یک اعتیاد رفتاری است که شامل خرید وسواسی به عنوان روشی برای داشتن احساس خوب و جلوگیری از احساسات منفی مانند اضطراب و افسردگی است. اعتیاد به خرید مانند سایر اعتیاد های رفتاری، می‌تواند به عنوان راهی پیشگیرانه از مشکلات پیش‌روی شما باشد که خود می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی در زمینه های دیگر زندگی شما شود.

تقریبا همه‌ی افراد تا حدی به خرید علاقه دارند اما تنها حدود ۶ درصد از جمعیت معتاد به خرید هستند. معمولا در اواخر نوجوانی و شروع جوانی، اعتیاد به خرید اغلب با سایر اختلالات از جمله اختلالات خلقی و اضطرابی، سوء مصرف مواد، اختلالات خوردن و سایر اختلالات شخصیت همراه است. همچنین برخی افراد برای تقویت عزت نفس به اعتیاد در خرید روی می‌آورند اگرچه تمایل به این کار موثر واقع نشده است.

مواردی که درباره اعتیاد به خرید باید بدانید

  1. اگرچه مصرف‌گرایی گسترده در سال های اخیر رو به افزایش است اما اعتیاد به خرید یک اختلال جدید نیست. از اوایل قرن نوزدهم به رسمیت شناخته شد و در اوایل قرن بیستم به عنوان یک اختلال روانی شناخته شد.
  2. علی رغم سابقه‌ی طولانی، اعتیاد به خرید بحث برانگیز است و متخصصان و همچنین مردم در مورد اینکه آیا اعتیاد به خرید یک اعتیاد واقعی است اختلاف نظر دارند.
  3. افرادی که با اعتیاد به خرید دست و پنجه نرم می‌کنند پول و زمان بیشتر از حدی که می‌توانند صرف هزینه ها می‌کنند و بیشتر از بسیاری دیگری از مردم به مشکلات مالی برمی‌خورند.
  4. اعتیاد به خرید می‌تواند هم هزینه‌های ناشایست و هم اجباری داشته باشد که به تدریج افزاینده است. گفته می‌شود افراد معتاد به خرید اغلب هنگام بازگشت به خانه احساس پوچ و عدم رضایت از خرید های خود دارند.
  5. مانند سایر اعتیاد ها، اعتیاد به خرید معمولا روشی برای مقابله با درد عاطفی و دشواری زندگی است و به جای اوضاع بهتر برای خریدار، اوضاع را بدتر می‌کند.

خریدکردن معمولی در مقایسه با اعتیاد به خرید

بنابراین چه تفاوتی بین خرید معمولی، ریخت و پاش گهگاه و اعتیاد به خرید وجود دارد؟

مانند همه‌ی اعتیاد ها، آنچه اعتیاد به خرید را از سایر انواع خرید جدا می‌کند این است که این رفتار به اصلی ترین روش برای مقابله با استرس تبدیل می‌شود تا جایی که حتی اگر تاثیر منفی به سایر جوانب زندگی فرد بگذارد همچنان به خرید بیش از حد خود ادامه می‌دهد. مانند سایر اعتیاد ها مشکل پولی نیز ایجاد می‌شود و روابط انسانی نیز آسیب می‌بیند. اما افراد معتاد به خرید که به آن‌ها shopaholics می‌گویند احساس ناتوانی در کنترل یا توقف هزینه های خود دارند.

این دشواری در کنترل تمایل به خرید از الگوی شخصیتی ناشی می‌شود که افراد shopaholic در آن سهیم هستند و آن ها را از اکثر افراد جامعه متمایز می‌کند. آن‌ها معمولا عزت نفس پایینی دارند، به راحتی تحت تاثیر قرار می‌گیرند، غالبا افراد دلسوز و مهربان و مودب با دیگران هستند، اگرچه اکثر اوقات تنها و منزوی هستند.خرید کردن راهی برای تماس یافتن با دیگران به آن‌ها می‌دهد.

افراد معتاد به خرید تمایل دارند نسبت با سایر افراد مادی تر باشند و سعی می‌کنند با خرید اشیای گران قیمت و به دنبال تایید دیگران خود را ارضا کنند. آن‌ها بیشتر از سایر افراد درگیر خیال هستند وهمانند سایر افراد معتاد در برابر انگیزه های خود به سختی مقاومت می‌کنند.

در نتیجه آن‌ها بیشتر تحت تاثیر پیام های بازاریابی و تبلیغاتی هستند که روزانه در اطراف ما هستند. این در حالی است که تبلیغات به طور کلی به منظور اغراق در نتایج مثبت خرید طراحی شده است و نشان می‌دهد که خرید منجر به فرار از مشکلات زندگی می‌شود. ترفند های بازاریابی خاصی برای ایجاد انگیزه‌ی خرید طراحی شده‌اند و به طور خاصی ماهیت تحریکی افراد معتاد به خرید را مورد هدف قرار می‌دهند.

خرید درمانی

افرادی که از طریق خرید لذت می‌برند و از این طریق از احساسات منفی فرار می‌کنند گاهی اوقات به آن خرید درمانی نیز می‌گویند. این عبارت به این معنی است که شما می‌توانید از همان مزایای خرید زمانی که تحت مشاوره یا درمان هستید برای خودتان یک چیز کوچک بخرید که این ایده نادرست و غیر مفید است!  

در حالی که اصطلاح خرید درمانی غالبا به روشی کنایه‌آمیز به کار می‌رود برخی از افراد از جمله shopaholics صرفا این راه را به عنوان مقابله با احساسات منفی وقت خود را صرف خرید می‌کنند. اگرچه شرایطی وجود دارد که خرید جدید می‌تواند مشکل را واقعا حل کند اما این معمولا به عنوان خرید درمانی تصور نمی‌شود.

معمولا مواردی که افراد هنگام خرید درمانی خریداری می‍‌‌کنند، غیر ضروری است و هزینه مالی که برجای می‌گذارد می‌تواند منبع مالی را برای حل سایر مشکلات مالی کاهش دهد.

اعتیاد به خرید انلاین نوعی اعتیاد به اینترنت است و افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی بیشتر مستعد این نوع آسیب هستند زیرا نیازی به تماس رودررو ندارد و مانند سایر اعتیاد های سایبری، ناشناس است.

تفاوت خرید فی‌البداهه و خرید وسواسی چیست

خرید فی‌البداهه یک خرید غیر مترقبه است که در اثر تمایل به داشتن فوری چیزی که در فروشگاه می‌بینید اتفاق می‌افتد. خرید آنی وبی برنامه کمی متفاوت تر از خرید اجباری است که معمولا به عنوان راهی برای فرار از احساسات منفی از قبل برنامه‌ریزی شده است. اما باز هم ممکن است افراد معتاد به خرید در هر دو نوع خرید اعتیاد‌آور شرکت کنند.

تناقض در ماهیت اعتیاد به خرید

اعتیاد به خرید مانند سایر اعتیاد‌های رفتاری ایده متناقضی است. بسیاری از متخصصان با صرف نظر اینکه خرج کردن بیش از حد یک اعتیاد است، بر این اعتقاد دارند که باید یک ماده روانگردان وجود داشته باشد که علائمی مانند تحمل جسمی و ترک آن ایجاد کند تا اینکه یک فعالیت اعتیاد واقعی باشد.

همچنین بین متخصصان اختلاف نظر وجود دارد که ایا خرید اجباری را باید کدامیک از اختلالات وسواس فکری(OCD)، اختلال کنترل تکانه (مانند کلپتومانیا یا سرقت اجباری)، اختلال خلقی مانند افسردگی یا اعتیاد به رفتار مانند قمار دانست.

تحقیقات نشان می‌دهد که حدود سه چهارم خریداران اجباری مایل هستند که بگویند خرید آن ها مشکل دار است و چه در زمینه مالی چه روابط دارای مشکل هستند. البته این ممکن است تمایل کسانی باشد که در تحقیق شرکت می‌کنند تا این مشکلات را قبول کنند.

زندگی با اعتیاد به خرید

زندگی با عادت اعتیاد به خرید سخت است زیرا همه‌ی ما ما باید تا حدی خرید کنیم. برخی کارهایی که میتواند در زمینه حل این مشکل کمک کند:

  • اگر شخص دیگری در خانواده‌ی شما می‌تواند مسئولیت خرید ملزومات از جمله موادغذایی و وسایل روزمره را بر عهده بگیرد می‌توان این مسئولیت را به آن‌ها واگذار کرد. حدقل به طور موقت هنگام درخواست آن‌ها برای این کار.
  • این ایده‌ی خوبی است که از کارت های اعتباری خلاص شوید و فقط مقدار کمی پول نقد اضطراری در کنار خود نگه دارید. این باعث می‌شود برای خرید انگیزه‌ای نداشته باشید.
  • خرید فقط با دوستان یا اقوامی که بصورت اجباری خرید نمی کنند نیز اید خوبی است. زیرا آنها می توانند به شما در مهار هزینه هایتن کمک کنند.
  • یافتن راههای جایگزین برای لذت بردن از اوقات فراغت برای شکستن از چرخه استفاده از خرید به عنوان روشی برای داشتن احساس بهتر در مورد خود ضروری است.

مواردی که باید در مورد خرید وسواسی توجه کرد

غلبه بر هرگونه اعتیاد مستلزم یادگیری روشهای جایگزین برای مقابله با استرس و پریشانی روزمره است. این کار می تواند به تنهایی انجام شود اما اغلب افراد از مشاور یا روان درمانی کمک می گیرند. در این میان کارهای زیادی وجود دارد که می توانید ضررهای مخارج اجباری را کاهش داده و رفتارهای مشکل ساز خود را تحت کنترل درآورید. تدوین برنامه مخارج خود می تواند اولین قدم خوب باشد.

اگرچه هنوز تحقیقات کافی انجام نشده ، خوشبختانه به نظر می رسد طیف وسیعی از درمان ها به خرید اجباری پاسخ خوبی می دهند از جمله داروها، کتابهای خودآموز، گروه های خودیاوری، مشاوره های مالی و رفتار شناخت درمانی.

برخی از خصوصیات شخصیتی موجود در شخصیت shopaholic وجود دارد که به خوبی این توانایی را دارند که بتوانند در یک رابطه درمانی به خوبی رشد و پاسخ خوبی بدهند. این بهترین پیش‌بینی کننده موفقیت در درمان اعتیاد است. لازم به ذکر است اگرچه برخی داروها پاسخ به درمان خوبی نشان می‌دهند اما نتایج آن‌ها متفاوت است. بنابراین نباید آن‌ها را یک روش درمانی تنها یا مطمئن بدانیم.

اگر فکر می‌کنید که ممکن است اعتیاد به خرید داشته باشید بهتر است در مورد درمان های احتمالی با پزشک خود صحبت کنید. اگر پزشک شما مشکل خرید شما را جدی نگیرد پیدا کردن یک روانشناس ممکن است مفید واقع شود.

کمک به درک و یافتن ریشه‌های عاطفی اعتیاد به خرید در خود و همچنین یافتن راهکارهایی برای غلبه بر تمایل بیش از حد شما به خرید از جنبه های مهم بهبودی ورهایی از این شرایط گیج کننده است.

مشکلات مالی و روابط انسانی در اختلال وسواس خرید

روابط شما ممکن است در اثر خرید بیش از حد شما آسیب دیده باشد. مشاوره و پشتیبانی روان‌شناختی همچنین می‌تواند به شما در ایجاد اصلاح روابط و کسب دوباره اعتماد با کسانی که ممکن است از رفتار شما آسیب دیده باشند کمک کند. همچنین شما ممکن است دریابید که درمان شما باعث می‌شود تا روابط خود را با دیگران عمیق ترکنید. این کار با استفاده از روش‌هایی که حول پول نمی‌چرخد به شما یاد می‌دهد.

بسته به اینکه اعتیاد خرید شما چه‌قدر جدی است ممکن است مشاوره‌های مالی نیز برای شما سودمند باشد. به خصوص اگر با صرف هزینه های بیشتر از درامد خود بدهی های زیادی داشته باشید. شما میتوانید با مشاوره مالی خود یا مشاوره مالی بانک خود قرار ملاقات بگذارید و در مورد گزینه‌های محدود کردن دسترسی خود به خرج کردن آسان، بررسی راه‌های مختلف پرداخت بدهی های بانکی و قرار دادن پول در حساب های پس‌انداز کمتر در دسترس به عنوان راهی برای قطع دسترسی آسان به پول نقد که تمایل به اعتیاد را بالا می‌برد، گفت‌وگو کنید.

نتیجه

اعتیاد به خرید می‌تواند به اندازه اعتیاد های دیگر نگران‌کننده باشد.اما این امید وجود دارد که با حمایت اطرافیان خود بتوانید هزینه‌های خود را کنترل کنید. به یاد داشته باشید شما یک فرد باارزش هستید و مهم نیست که چه مقدار اشیاء را صاحب هستید.

نوشین بخشی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید