انتشار این مقاله


فلوتر دهلیزی چیست؛ آشنایی با علائم، علت و درمان فلوتر دهلیزی

این مطلب درمورد فلوتر دهلیزی، علائم، نحوه تشخیص و درمان آن است.

فلوتر دهلیزی (AFL) نوعی ضربان غیرعادی قلب، یا به اصطلاح آریتمی است. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که حفره‌­های بالایی قلب شما بسیار سریع بتپند. هنگامی که این حفره‌­ها تحت عنوان دهلیزها سریع‌­تر از حفره‌های پایینی (بطن­‌ها) تپش کنند، ضربان قلب شما از ریتم هماهنگ خود خارج می‌شود.

فلوتر دهلیزی حالتی شبیه به شرایط فیبریلاسیون دهلیزی (AFib) است که بسیار شایع‌تر از فلوتر می‌باشد.

علائم فلوتر دهلیزی چیست؟

به طور معمول، فرد مبتلا به AFL حالت فلوتری را در قلب خود احساس نمی‌کند. در این بیماران علائم به شکل‌های دیگری ظاهر می­‌شوند. برخی از این علائم شامل:

  • تند شدن ضربان قلب
  • تنگی نفس
  • احساس سرگیجه و یا از هوش رفتن
  • احساس سنگینی و فشار در قفسه سینه
  • سرگیجه
  • احساس تپش قلب
  • احساس خستگی و به مشکل خوردن در انجام کا‌رهای روزانه

استرس نیز می‌تواند ضربان قلب را بالا برده و علائم AFL را تشدید کند. این علائم در فلوتر دهلیزی ، با بسیاری از شرایط و حالات دیگر مشترک است؛ پس داشتن یک یا چند مورد از این علائم، لزومی بر وجود بیماری فلوتر دهلیزی نیست. در AFL این علائم اغلب برای روزها و یا حتی هفته‌ها ادامه می­‌یابند.

علت فلوتر دهلیزی چیست؟

یک ضربان­‌ساز طبیعی (گره سینوسی) در دهلیز راست وجود دارد که ضربان قلب شما را کنترل می­‌کند. این گره سیگنال­‌های الکتریکی را به هر دو دهلیز راست و چپ می‌فرستد. در واقع این سیگنال‌­ها به قلب اطلاع می‌دهند چه زمانی و چگونه منقبض شود.

اگر شما به آریتمی فلوتر دهلیزی مبتلا باشید، گره سینوسی سیگنال الکتریکی را می‌­فرستد؛ اما بخشی از این سیگنال در یک مسیر چرخشی، در اطراف دهلیز راست، به گردش در می­‌آید. این امر موجب می‌­شود دهلیز به سرعت منقبض شده و سریع‌­تر از بطن‌­ها بتپد.

ضربان قلب طبیعی در حدود ۶۰ تا ۱۰۰ ضربان در دقیقه (bpm) است. در حالی که ضربان قلب در افراد مبتلا به AFL، در حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ ضربه در دقیقه خواهد بود.

عوامل متعددی می‌توانند منجر به AFL شوند؛ شامل:

بیماری عروق کرونر

در خصوص علت فلوتر دهلیزی باید گفت بیماری قلبی از دلایل عمده فلوتر دهلیزی است. بیماری عروق کرونر (CAD) زمانی اتفاق می‌افتد که عروق قلب با پلاک یا لخته مسدود شوند.

کلسترول و چربی­‌هایی که به دیواره­‌های عروق می­‌چسبند، پلاک را ایجاد می­‌کنند. این امر گردش خون را کند و یا حتی متوقف کرده و موجب آسیب رسیدن به بافت و حفره‌های قلب و عروق خونی می‌­شود.

جراحی قلب باز

جراحی قلب باز نیز ممکن است به قلب آسیب رسانده و علت فولتر دهلیزی باشد. در واقع آسیب یا زخم ایجاد شده می­‌تواند جلوی سیگنال الکتریکی را گرفته و به فلوتر دهلیزی منجر شود.

چه افرادی در معرض آریتمی فلوتر دهلیزی هستند؟

عوامل خطر آریتمی فلوتر دهلیزی شامل داروها، شرایط موجود و سبک زندگی است. افرادی که در معرض این بیماری هستند، ممکن است دارای ویژگی­‌های زیر باشند:

  • مصرف سیگار
  • سابقه بیماری قلبی
  • سابقه حمله قلبی
  • سابقه فشار خون بالا
  • سابقه بیماری­‌های مربوط به دریچه قلب
  • سابقه بیماری ریوی
  • استرس و اضطراب
  • مصرف قرص­‌های لاغری یا داروهای خاص دیگر
  • اعتیاد به مصرف الکل
  • سابقه‌ی جراحی اخیر
  • دیابت

ریتم فلوتر دهلیزی چگونه تشخیص داده می­‌شود؟

پزشک متخصص زمانی به این بیماری مشکوک می­‌شود که ضربان قلب شما بالای ۱۰۰ ضربان در دقیقه باشد. در زمان تشخیص AFL، سابقه خانوادگی اهمیت می­‌یابد. سابقه بیماری قلبی، مشکلات اضطراب و فشارخون بالا خطر ابتلای شما را تحت تاثیر قرار می‌­دهند.

پزشک عمومی می‌تواند AFL را تشخیص دهد؛ اما ممکن است برای آزمایش‌های بیشتر، شما را به پزشک متخصص قلب (کاردیولوژیست) ارجاع دهد.

از تست­‌های متعددی برای تشخیص و تایید این بیماری استفاده می‌­شود:

اکوکاردیوگرام: در این تست از امواج اولتراسوند برای نشان دادن تصاویری از قلب استفاده می‌شود. این تصاویر جریان خون قلب و عروق خونی را نیز نمایش می‌­دهند.

الکتروکاردیوگرام (نوار قلب): در این تست الگوهای الکتریکی قلب شما ثبت می­‌شود.

مطالعات EP (الکتروفیزیولوژی): استفاده از این روش برای ثبت ریتم قلبی، نسبت به سایر روش‌­ها تهاجمی‌تر است. در این روش یک لوله نازک یا به اصطلاح کاتتر (catheter) از داخل سرخرگ­‌های کشاله ران به سمت قلب هدایت می‌شود. سپس الکترودها را وارد می‌کنند تا ریتم قلبی را در نواحی مختلف نمایش دهند.

درمان فلوتر دهلیزی چگونه است؟

هدف اصلی پزشک برای درمان این است که ضربان قلب را به حالت طبیعی بازگرداند و از عوارض فلوتر دهلیزی پیشگیری نماید. درمان فلوتر دهلیزی به شدت و جدیت این بیماری بستگی دارد. سایر مشکلات سلامت و بیماری­‌های فرد بر درمان AFL تاثیر می­‌گذارند.

داروها

داروها می‌­توانند ضربان قلب را کاهش داده و یا تنظیم کنند. ممکن است مصرف برخی داروهای خاص نیاز به حضور کوتاه مدت در بیمارستان داشته باشد تا بدن بیمار به آن­‌ها عادت کند. برای مثال: مسدودکننده‌های کانال کلسیم، بتابلوکرها و دیگوکسین (digoxin)

دسته‌ای دیگر از داروها به منظور برگرداندن ریتم فلوتر دهلیزی به ریتم نرمال سینوسی، استفاده می‌­شوند. آمیودارون (amiodarone)، پروپافنون (propafenone) و فلکاینید (flecainide) مثال‌هایی از این داروها هستند.

رقیق­‌کننده­‌های خون مانند داروهای ضدانعقادِ خوراکیِ غیر از ویتامین کا (non-vitamin K oral anticoagulants) یا به اختصار NOACs به منظور جلوگیری از تشکیل لخته در عروق استفاده می‌شوند. تشکیل لخته یکی از عوارض فلوتر دهلیزی بوده و می‌تواند منجر به سکته یا حمله قلبی شود. خطر تشکیل لخته­‌های خونی در افراد مبتلا به AFL بیش‌­تر از سایر افراد است.

وارفارین (warfarin)، از داروهای ضدانعقاد، مدت زمان زیادی است که جهت جلوگیری از تشکیل لخته به عنوان یکی از عوارض فلوتر دهلیزی، در بیماران AFL تجویز و مصرف می­‌شود؛ اما امروزه NOACs ترجیح داده می­‌شوند زیرا نیازی به تست­‌های خونی برای کنترل کردن نداشته و تداخل غذایی شناخته شده‌­ای ندارند.

جراحی

ابلیشن تراپی (ablation therapy) زمانی استفاده می­‌شود که AFL با دارودرمانی کنترل نشود. این روش درمانی، بافتی را که در قلب ریتم غیرعادی تولید کرده است، نابود می‌­کند. ممکن است پس از جراحی نیاز به استفاده از باتری (pacemaker) برای کنترل ضربان قلب باشد. ممکن است از پیس میکر بدون ابلیشن (ablation) نیز استفاده گردد.

درمان‌­های جایگزین

کاردیوورژن: در این روش از الکتریسیته برای شوک و برگرداندن ریتم قلبی به حالت طبیعی استفاده می‌­شود. طی این کار که دفیبریلاسیون (defibrillation) نیز نامیده می­‌شود، شوک به وسیله پدال­‌ها و پچ­‌های متصل به قفسه سینه، ایجاد می‌­شود.

در طولانی مدت با این بیماری چه باید کرد؟

داروها اغلب در درمان AFL موفق هستند؛ اما بسته به این که چه عاملی باعث فلوتر دهلیزی یا همان AFL شده، امکان بازگشت بیماری، بعد از درمان وجود دارد. شما می­‌توانید خطر ابتلای مجدد به این بیماری را با کم کردن استرس و مصرف داروهای تجویز شده، کاهش دهید.

دلارام عرب زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید